Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan fodre i får ?  (Læst 10967 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Malena

• Passiv bruger
  • høns
Hvordan fodre i får ?
« Dato: 10 Februar , 2013, 18:03 »
Jeg er bare lidt nysgerrig på hvordan i fodre jeres får og hvor mange evt. procent byg, hvede og fåreT. i giver ? Mine er spelsau så de er ikke kødfår. de får hø, halm, byg og hvede samt fåreT,

Offline bondepigen

• Passiv bruger
Sv: Hvordan fodre i får ?
« Svar #1 Dato: 10 Februar , 2013, 18:28 »
Vores får "fåremix" (fuldfoder) til morgenmad, resten af dagen får de hø, så længe de står på stald her om vinteren. Ellers får de bare græs. Vi har 2 får og 1 vædder, og giver ca. 80 kr for 15 kg fåremix hos DLG, så det er jo ikke så dyrt. Men hvis man har mange får, findes der sikkert billigere alternativer :)
0.1 australorps (Lopsie)
0.2 maran (Rasmine, Gertrud)
0.0.6 gul orpington
1.2 får (Arnold, Alvilda, Andrea)
1.1 berner sennen hunde (Ashlan, Biska)
0.2.2 røde katte
1.0 ægtemand (Tim)

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #2 Dato: 10 Februar , 2013, 18:55 »
Vi fodrer vores fåre-besætning om vinteren med hø, dog fra ca. 15/12 100 gr. hel byg der er fugtet på mineraler sidder på. Fra nu (hvor moderfår er kommet på stald og blevet klippet) fodres med hø, og 250 gr. hel byg + 50 gr. soys + mineral + E-vitamin m/seelen. Sidstnævnte giver livskraftigt afkom, god råmælkforsyning samt lette og hurtige læmninger.
Vi får hel byg og soya leveret i hele lastvogn læs i vor foderlade.
Mht. mængde foder, skal man huske på at foder-norm er 100, og mange racer ligger en del over og andre en del under. F.eks. mine Shropshire, ligger på norm 80 da det er en ekstrem nøjsom race, hvilket også ses af at det er racen der udover at være en uovertruffen kødproducent, også kan bruges til renholdelse af juletræs-kulturer.

Vi tildeler betydeligt mere kraftfoder ca. 5 dage efter læmning, da Shropshire har kapacitet til meget stor mælkeydelse, og det skal udnyttes til stor lamme-tilvækst.

Sådan gør vi her på gården med racen Shropshire, men andre racer har bedre af en justeret foderplan ifh. til denne race.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 10 Februar , 2013, 18:58 »
NB: hvis hel hvede bruges til fodring af får/lam, må det max. udgøre 50% af fodertildeling. Men det giver sig selv, da byg er meget billigere.

Offline Malena

• Passiv bruger
  • høns
« Svar #4 Dato: 10 Februar , 2013, 19:15 »
Jeg har jo kun 2 moderfår og en vædder. De får lam i maj og juni. Så hvis man siger 50% byg, 25% hvede og 25% fåreT, samt hø, halm alibitum, sliksten. Græs om sommeren. De får mad i samme trug ca 1.5 kg dagligt alle 3 og er ved godt huld. Så burde det være ok ? De får også lidt bagerbrød.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #5 Dato: 10 Februar , 2013, 19:25 »
Jeg har jo kun 2 moderfår og en vædder. De får lam i maj og juni. Så hvis man siger 50% byg, 25% hvede og 25% fåreT, samt hø, halm alibitum, sliksten. Græs om sommeren. De får mad i samme trug ca 1.5 kg dagligt alle 3 og er ved godt huld. Så burde det være ok ? De får også lidt bagerbrød.

Hvad er "godt huld". 3½ burde være acceptabel og ikke give problemer. Hvis de går med lam nu er 1,5 kg. til de 3 dyr OK, ellers bør du huldbedømme dem, og er den 4 eller derover, er der stor risiko for problemer med at lammet kan komme ud hvis der kun er et.
Hvis de er højdrægtige, kan det være OK med en ung vædder hos fårene, men en ældre vædder er ofte en trussel for de dræftige får, da han vil jage dem fra foderbordet ved at bukke dem i siden.
Pas på med brødet. Jeg har i mine 1. år som fåreavler set mineral mangel pga. af at vi havde sliksten. Fårene tager ikke nok af dem, og de skal have mindst 5-8 gr. koncentreret mineral daglig når de er højdrægtige samt når de malker.

NB: Forkert fodring, kan give ligeså store ærgelser og bøvl om det så er 2 får eller mange.
Men når man har flere 100 er 10% dødsfald en økonomisk bet hvis det også er med lam.

Offline Malena

• Passiv bruger
  • høns
« Svar #6 Dato: 10 Februar , 2013, 19:38 »
De ligger nok på 3 1/2 til 4.(nok nærmere 4)  Jeg så vædderen gå på i starten af januar . Så højdrægtige er de ikke. De spiser/ slikker meget på deres sten, men fåretT  burde vel dække deres behov ? Normalt får de to lam, sidste år fik den ene tre. De første år lemmede de bare i deres løsdrift, men der fik jeg både flaske og lam der døde. Sidste år satte jeg dem i hver sin lemmeboks et måned før ingen problemer trods trillinger, så det kommer de også i år.
Og tak for nyttig viden :-)