Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Orpingtonhaner...der burde være høner  (Læst 8435 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mettethp

• Passiv bruger
Orpingtonhaner...der burde være høner
« Dato: 10 Februar , 2013, 14:49 »
Hejsa...nu forsøger jeg mig i dette forum - gad vide, om jeg gør det rigtigt  :)
Nå, men i slut august startede jeg mit første hønse-hold op. Jeg købte tre smukke, gule orpingtonhøns og et dejligt hønsehus. Da jeg ikke ønskede en hane (bor i villakvarter), betalte jeg 200kr pr høne for at få dem kønsbestemt af sælger...MEN...som det ser ud nu, har jeg desværre 2 haner, hvilket jo ikke var planen! Men hvad stiller jeg op med dem? Af med hovedet er ikke en mulighed, de er håndtamme, kommer når man kalder på dem  :'( .....er der overhovedet nogle, der vil overtage en smuk hane? Og hvor i alverden får jeg nu fat i et par orpington HØNER?...vil jo gerne have æg  :)  Hvis der er nogle, i dette forum, der kan hjælpe, må I endelig sige til...
Venlig hilsen
Mette
3 stk orpington - en gul, en sort og en agerhønefarvet - til hygge i haven :-) + en fasanhan, som er flyttet frivilligt ind :-)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Orpingtonhaner...der burde være høner
« Svar #1 Dato: 10 Februar , 2013, 14:52 »
Det var sælger så ikke specielt god til. Hvor gamle var de da du købte dem ??
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #2 Dato: 10 Februar , 2013, 14:59 »
Jeg syntes kr.200 pr. stk. lyder som en meget høj pris, når det viser sig at være haner i blandt. Når du har givet kr.200 pr. stk. og købt KUN høner, så ville jeg kontakte sælger.

Mht. mulighederne for afhændelse af dine haner, så er mulighederne selvfølgelig størst hvis de er af høj race-standard og ikke har nogle A-fejl. For ellers er det jo ikke noget der kan bruges i seriøs avl. Og gode haner er der altid nok af rundt omkring.

Offline Mettethp

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 10 Februar , 2013, 15:16 »
Tak for svaret  :) Jeg har ingen anelse om deres racestandart - de er utrolig smukke, men det gælder nok ikke  :D 
Jeg har forøvrigt kontaktet sælger, tænkte, at jeg måske kunne bytte en af hanerne til en høne, men han var ikke interesseret i at hjælpe  :( 
...og ja, landmændene rundt omkring griner højlydt når de hører, hvad jeg har givet for dem  ;D
3 stk orpington - en gul, en sort og en agerhønefarvet - til hygge i haven :-) + en fasanhan, som er flyttet frivilligt ind :-)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 10 Februar , 2013, 15:38 »
Prisen er der i og for sig ikke så meget galt i. For det koster at opdrætte høns. Men er de solgt som høner, så burde de også være høner.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Mettethp

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 10 Februar , 2013, 15:41 »
Jep...og det er jo også smukke høns  /o  Har nu lige løst problemet - har fundet en opdrætter, der kan sælge mig en RIGTIG ÆGGELÆGGENDE høne - og så tager han den ene af mine haner...SKØNT  :D

Tak for dine svar  :)

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #6 Dato: 10 Februar , 2013, 16:07 »
Tak for svaret  :) Jeg har ingen anelse om deres racestandart - de er utrolig smukke, men det gælder nok ikke  :D 
Jeg har forøvrigt kontaktet sælger, tænkte, at jeg måske kunne bytte en af hanerne til en høne, men han var ikke interesseret i at hjælpe  :( 
...og ja, landmændene rundt omkring griner højlydt når de hører, hvad jeg har givet for dem  ;D

Det lyder ikke særlig pænt/imøde kommen fra sælgers side, når de er solgt som høner. De burde bestemt byttes eller hvis sælger ingen høner har at bytte med så tage hanerne tilbage til hvad du har givet for dem. Det andet er ikke pænt og ordentligt!

Mht. prisen, så er kr.200 såmænd iorden, hvis det er race høns med OK race-standard, samt at det selvfølgelig vitterlig var høner dem alle.

Offline Mettethp

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 10 Februar , 2013, 16:43 »
Nej, er skam heller ikke imponeret over sælger, ikke nogen super service - han tilbød at tage den ene hane tilbage gratis, men eftersom jeg ikke ved, om den så ryger lige i gryden, sagde jeg nej. Det virker desuden lidt fjollet at forære ham en hane, der trods alt er penge værd - når jeg nu én gang HAR givet ham 200 kr for den...som høne  ???

Nu glæder vi os bare til at hente vores nye høne, vi prøver en sort orpington denne gang...og heldigvis virkede denne sælger som en rigtig rar mand, som vil passe godt på vores hane...ja, sådan kan det gå, når by-mennesker kaster sig ud i dyrehold  ;D

Offline Mettethp

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 10 Februar , 2013, 16:46 »
@ Lene....jeg ved ikke helt, hvor gamle de var...men han sagde, at de var store nok til, at han kunne kønsbestemme dem....de nåede ikke at begynde på æglægningen inden vinteren.....

Offline Steen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 10 Februar , 2013, 19:18 »
Hej
Det er for dårligt af sælger, byt eller pengene tilbage. Der handler du jo nok ikke mere. Lige en oplevelse jeg har haft. Købte 10 daggamle Orpington, stor race. Efterhånden som de voksede kunne jeg se, på kam og spore, hvilke der blev haner. Det endte med at 4 af dem blev haner og blev slagtet. Da de så nærmer sig æglægningen, er der en der får kam og begynder at gale.(Jeg var helt sikker på at der var 6 høner) Nu er der med sikkerhed 5 høner.

Offline Mettethp

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 10 Februar , 2013, 19:42 »
 :D ....5 høner og en hane Steen....så skulle der være muligheder for at være selvforsynende med kyllinger  /o

Offline Steen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 10 Februar , 2013, 19:51 »
Desværre, han blev også slagtet. Bor inde midt i byen, så jeg vil ikke genere naboerne. Forventer dog at de bliver skrukke, vil så købe daggamle kyllinger.

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 10 Februar , 2013, 22:18 »
Mettethp, man kan naturligvis holde høns som kæledyr, hvis man har lyst. Det er der ikke noget forkert i. Men der kan opstå mange situationer hvor det er hensigtsmæssigt, at man er villig til at slagte et dyr. Det følgende er blot noget du kan overveje.

Der kan dels opstå problemer med sygdom og uheld, der gør at en høne/hane bør aflives.

Du kan også ende med nogle meget gamle høner som ikke lægger æg i et par år. Er du interesseret i det?

Det kan også ske, at især en hane får uhensigtsmæssig opførsel. Så den fx går til angreb på mennesker eller er for hård ved hønerne. Så er det ikke rimeligt at give den til andre, med mindre de vil slagte den.

Og hvad skal du med den sidste hane, hvis du ikke vil have kyllinger? Og hvad så hvis det bliver til en masse hanekyllinger du ikke kan komme af med?

For mig er høns et genialt husdyr, fordi den mest hensigtsmæssige vedligeholdelse af flokken, samtidig giver et overskud i form  af slagtede haner og suppehøns. Men de første slagtninger var heller ikke sjove for mig, men det er hurtigt blevet nemmere.
« Senest Redigeret: 10 Februar , 2013, 22:22 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 10 Februar , 2013, 22:43 »
Heldigvis kan de fleste pludseligt finde ud af at slagte et dyr, hvis de kan se, at det lider. Men der er også hønseejere på forum, som jeg tror aldrig kunne finde på at slagte et dyr under andre omstændigheder. Dog har du ret i, at så skal man tænke sig om, før man lægger sig alt for mange kyllinger til <O

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #14 Dato: 10 Februar , 2013, 22:54 »
@ Mette

Hvis du fremover får brug for høns, så søg herinde først. Det giver en rimelig sikkerhed for en fair behandling.

Den sælger, du har været i kløerne på, ved øjensynligt ikke hvad han har med at gøre. Eller også gør han, og er skide ligeglad. Og ud fra hans reaktion på din 'klage' lyder det som om at det er det sidste der er gældende. Altså at han er skide ligeglad. Har har solgt 3 h*ns for 200 kr pr stk, og så er han glad.  >:(

Den indstilling fra sælgere af dyr er ikke i orden. Hvad sælger de næste gang? Syge dyr?

Du vil gøre Forum en tjeneste ved at oplyse hvor omtrent du har købt disse dyr. Jeg tror ikke du må oplyse navn og nøjagtig adresse på sælger??
Mvh
Erik Andersen