Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Flytning - gode råd søges  (Læst 7639 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Beachwood

• Passiv bruger
Flytning - gode råd søges
« Dato: 06 Februar , 2013, 14:10 »
Kære hønsevenner,
Min familie på to voksne, tre teenagere, 2 vildkatte, 6høns og to haner (Orpington, Brahma) skal flytte fra Vordingborg til Aakirkeby på Bornholm.
Vi har en almindelige sedan personbil, og en stor flytte lastvogn. På selve flyttedagen tager alle mennesker i personbilen (ca. 3,5 timer) til klippeøen.
Flyttebilen venter på Sjællandsiden til natfærgen, og vil først være fremme tidlig morgen næste dag.
De stakkels vildkatte kan muligvis stoppes i en transportkasse i personbilen, og nå frem halvdøde af skræk. Men hvad med putterne? Jeg er naturligvis blevet meget glad for dem, og vil nødig ud i at skifte hele flokken. Er det eneste udvej? Nogle erfaringer herinde? Kan de stakkels dyr pakkes i en stor transport kasse i flyttebilen med vand og korn, og overleve mellem sofaer, reoler og flyttekasser uden menneskelig bevogtning i noget der ligner 18timer? Det meste er jo givetvis mens de alligevel sover. Og jeg kan sikre mig at der er ilt uden træk. Men er det etisk forsvarligt? Og hvilken type kasse i givet fald? Jeg vil gerne have både holdninger og praktiske løsningsidér. Tusind tak

Offline jes.l.h

• Global Moderator
Sv: Flytning - gode råd søges
« Svar #1 Dato: 06 Februar , 2013, 15:45 »
umiddelbart ville det godt kunne lade sig gøre efter min mening. Dog vil jeg mene at der skulle ses til dem når der var stop for og vente på færge. Mere for lige og se om de havde det godt og stadig havde vand. Mon ikke folkene i lastbilen kunne overtales til og fylde vand på dyrene og lige kigge efter dem. Det eneste jeg er meget i tvivl om er, hvordan det forholder sig for flyttefirmaet. Hvis det er en lejet vognmand har han lige pludselig nogle helt andre regler og rette sig efter, og dem kender jeg ikke. Tror du skal prøve og spørge firmaet om de ved hvordan og hvorledes
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Beachwood

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 06 Februar , 2013, 15:50 »
God pointe. Det vil jeg gøre. Tak.
Jeg spekulerer på hvordan man kan transportere dem, så de ikke kommer til at sejle rundt i vand fra en væltet beholder...

Offline morten

• Bruger
« Svar #3 Dato: 06 Februar , 2013, 16:07 »
put et par æbler i kassen, så har de fugtighed nok
2 stammer af trefarvet sussex, stor race

Offline Beachwood

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 06 Februar , 2013, 16:07 »
Smart!

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #5 Dato: 06 Februar , 2013, 16:27 »
Kære hønsevenner,
Min familie på to voksne, tre teenagere, 2 vildkatte, 6høns og to haner (Orpington, Brahma) skal flytte fra Vordingborg til Aakirkeby på Bornholm.
Vi har en almindelige sedan personbil, og en stor flytte lastvogn. På selve flyttedagen tager alle mennesker i personbilen (ca. 3,5 timer) til klippeøen.
Flyttebilen venter på Sjællandsiden til natfærgen, og vil først være fremme tidlig morgen næste dag.
De stakkels vildkatte kan muligvis stoppes i en transportkasse i personbilen, og nå frem halvdøde af skræk. Men hvad med putterne? Jeg er naturligvis blevet meget glad for dem, og vil nødig ud i at skifte hele flokken. Er det eneste udvej? Nogle erfaringer herinde? Kan de stakkels dyr pakkes i en stor transport kasse i flyttebilen med vand og korn, og overleve mellem sofaer, reoler og flyttekasser uden menneskelig bevogtning i noget der ligner 18timer? Det meste er jo givetvis mens de alligevel sover. Og jeg kan sikre mig at der er ilt uden træk. Men er det etisk forsvarligt? Og hvilken type kasse i givet fald? Jeg vil gerne have både holdninger og praktiske løsningsidér. Tusind tak

Jeg synes det lyder som ren kaos.Jeg ville slagte alt fjerkræ og så starte op forfra ovre på den dejlige ø.Det med at stoppe nogle vildkatte i en transportkasse i så mange timer er SLET IKKE SAGEN.Det ligner dyremishandling.Hvis det virkelig er vildkatte må de jo indfanges af Kattens Værn og aflives.Det lyder kold og kynisk men det er den bedste løsning for kattene.Jeg er selv en STOR katteven.Vi har p.t. 3 stk.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Leif Tranum

• Bruger
« Svar #6 Dato: 06 Februar , 2013, 16:29 »
put et par æbler i kassen, så har de fugtighed nok

Så enkelt er det ikke , Morten.Det er dyr vi har pligt til at sørge godt for.Jeg håber det var en vits du fyrede af.................
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Beachwood

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 06 Februar , 2013, 16:36 »
Hmmm. Jeg har jo selv haft de samme overvejelser. I sin tid blev de to vildkatte (som en del af et større kuld) fanget ind af kattens værn, neutraliseret og sat ud igen hos os. Og vi har siden passet dem. De er nu håndtamme, men kan ikke lide at komme indenfor. Prøvede for nyligt at bære den ene ind for at fange en mus. Den sad bare med kæmpe pupiller og "knurrede". Stakkels dyr. Jeg har bare svært ved at sætte mig til herre over deres liv: Hvad er værst 3,5time i angst i en transportkasse eller intet liv? Det er netop disse tanker jeg gerne vil have andres holdning til. Jeg er oprigtig i tvivl.
Hønsene kunne jeg lettere sælge eller give væk, og så bare købe nogle nye. Det er ren egoisme når jeg slæber dem med. Jeg har knyttet mig til dem. De har mest knyttet sig til mit fodder :)
På den anden side så er de jo hårdføre ift så mange andre ting. Så hvis de blev puttet i en forsvarlig kasse i mørke, og vågnede op senere til lys? Det værste de kommer ud for er muligvis søgang. Men det er jo nok også slemt. Jeg står klar med vand og lækkerier kl 7 om morgenen. Tja.Som sagt. Vil gerne både høre holdninger og praktiske løsninger.

Offline Leif Tranum

• Bruger
« Svar #8 Dato: 06 Februar , 2013, 16:44 »
Jeg kan godt se i er i et dilemma af de store.Det lyder som om jeres katte er halvtamme/halvvilde.Det er jer der kender dem bedst og ved om i kan styre dem på vejen derover.Jeg opfattede det som om at de var helt vilde.Derfor mit kontante svar.Jeg håber i finder en god løsning,både for jer og dyrene. /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #9 Dato: 06 Februar , 2013, 16:44 »
Uha, det er en svær situation at stå i, men dejligt sted i skal flytte hen /o. Kattene tør jeg ikke råde dig om, men med hensyn til hønsene: Du kunne prøve at søge privat transport til dem. Det er selvfølgelig nogle store basser der skal over på øen, men måske var det alligevel muligt at finde nogen der skulle den vej, med god plads i bilen? Alternativt ville jeg sælge putterne i stedet for at slagte dem. Dog er Bornholm ikke længere væk, end jeg skulle mene, at en transport bedre end de 18 timer i flyttebilen, skulle være muligt.

Rigtig meget held og lykke med det hele :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Beachwood

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 06 Februar , 2013, 16:50 »
Tak Tanja,
Ja jeg skal selv til øen tre uger før - i en varebil. Måske jeg kunne finde nogen der ville fodre hønsene på Bornholmsiden når de er alene hjemme. Hvis ikke jeg bare tager mig sammen og lader dem få en ny familie, for så selv at skaffe nogle nye kyllinger på den anden side af flytningen...

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #11 Dato: 06 Februar , 2013, 17:01 »
Tak Tanja,
Ja jeg skal selv til øen tre uger før - i en varebil. Måske jeg kunne finde nogen der ville fodre hønsene på Bornholmsiden når de er alene hjemme. Hvis ikke jeg bare tager mig sammen og lader dem få en ny familie, for så selv at skaffe nogle nye kyllinger på den anden side af flytningen...
Prøv at spørge Karina DJ - hun bor på solskinsøen :). Det lyder som en rigtig god løsning, at tage dem med og finde husly til dem i de tre uger.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #12 Dato: 06 Februar , 2013, 17:05 »
Hvis kattene er rimeligt knyttede til jer (det lyder det som om), ville jeg ikke have et problem med at have dem i en transportkasse i 3,5 time.
Hønsene kan sagtens være i en transportkasse i 18 timer, det er ikke anderledes, end når de skal på udstilling f.eks. fra Bornholm til Herning eller Danmark til Tyskland på udstilling. De skal selvfølgelig være sunde og raske og i god foderstand. De skal selvfølgelig have god udluftning i kassen, så de ikke får det for varmt. Og selvfølgelig have mad og drikke, når de kommer frem. De behøver ikke mad og drikke undervejs.
Vi står i samme situation, når vi får vores hus solgt og flytter øst-over, og jeg kunne ikke drømme om at skille mig af med mine høns, som jeg har kæmpet så hårdt for at få godkendt i Danmark. Jeg udstiller med jævne mellemrum mine katte rundt i Danmark, og der sidder de også i en del timer i deres transportkasse, det er overhovedet ikke et problem. Kattene er bestemt ikke i mistrivsel over denne "mis"-behandling ;)
Held og lykke med det hele, I lyder som omsorgsfulde og ansvarsbevidste dyreholdere /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Beachwood

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 06 Februar , 2013, 17:13 »
 :D Tak Marianne,

Ja, se det var jo et opløftende svar. Alle disse på den ene side, og på den anden side. Det er egentlig nemmere at forholde sig til, når man vender dem i forum. Når tankerne bare kører rundt i knolden, bliver jeg lidt lost. Så tak! /o

Offline Beachwood

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 06 Februar , 2013, 17:17 »
Jeg kan godt se i er i et dilemma af de store.Det lyder som om jeres katte er halvtamme/halvvilde.Det er jer der kender dem bedst og ved om i kan styre dem på vejen derover.Jeg opfattede det som om at de var helt vilde.Derfor mit kontante svar.Jeg håber i finder en god løsning,både for jer og dyrene. /o
Jeg sætter skam stor pris også på dit kontante svar :) Og ja, det ender jo med at JEG og JEG alene skal tage en beslutning. Men rart at I gider komme med input. Tak