Hvordan tæller du - som en høne, som et menneske, som en krage - eller som en russer?Ikke alle ved det, og ikke alle der ved ønsker at stå ved det, men vi mennesker er faktisk fantastisk dårlige til at tælle.
Hvordan tæller du, når du skal danne dig et overblik over en mængde, fx hvor mange mennesker der er i et rum, eller hvor mange æg, der er i en rede? 1, 2, 3, 4, 5? Eller 2, 4, 6, 8? Eller 3, 6, 9?
Angiveligt er dit svar på ovenstående ganske afslørende for dit intelligensniveau, for der er faktisk forskere, der har undersøgt, og det viser sig, at langt de fleste mennesker tæller i "klumper" af to, dvs "2, 4, 6, 8, etc". Og at hvis man tæller i klumper af tre, er man statistisk set mere intelligent end flertallet.
Og hvorfor nu dette indlæg på et hønseforum, spørger du sikkert. Jo, for vi hønseejere udnytter jo skamløst høns' evne (eller rettere manglende evne!) til at tælle, når vi lægger et snydeæg i en rede, og de dermed ikke opdager at der har været en tyv forbi og rane deres æg! Ud fra dette er det vel rimeligt at antage, at høns er præcis ét niveau dårligere end os til at tælle, idet vi mennesker som sagt tæller enten i grupper af to eller tre (de særligt kloge!), og høns tæller i grupper af en/et eller to (de særligt kloge høns?).
Der er faktisk hele to årsager til dette indlæg, nemlig for det første at for et års tid siden havde jeg et par danske landhøns, og de adskilte sig fra mine andre høner ved at de kunne tælle til to, forstået på den måde at der skulle være to snydeæg i reden for at de ville blive ved med at lægge æg, når jeg tog deres æg, hvor de andre høner lod sig narre med blot et enkelt snydeæg. Og det er jo lidt sjovt, synes jeg.
Men én ting er at tælle på forskellig vis, en anden ting er hvor store grupper man kaste et blik på og efterfølgende vide, hvor mange der er i gruppen. Hvis vi ser bort fra Dustin Hoffman som Rainman (jer under 25 må slå ham op på
www.imdb.com!), der kunne se hvor mange tændstikker der var i en hel tændstikæske, er vi mennesker skåret over én kam kun i stand til at overskue grupper på max 2! En forskergruppe afprøvede dette ved at lade forsøgspersoner se på en skærm, og så lade et billede af nogle prikker blive vist i ganske kort tid på skærmen. Forsøgspersonerne blev bedt om at fortælle hvor mange prikker, de så, og helt i overensstemmelse med påstanden ovenfor kunne alle sige det korrekte antal hvis der var én eller to prikker, men allerede ved tre prikker på skærmen samtidig begyndte folk at komme alvorligt i tvivl om der var tre eller flere prikker.
Sprogligt afspejles det ganske præcist på dansk, idet vi har udtrykket "en, to, mange". Skal vi vurdere ud fra hønseeksemplet med snydeæg, er det vel en rimelig antagelse at høns tæller "nul, mange" (lige pånær særlige elitehøns!).
Men nu kommer der hele to krøller på historien: For det første har man fundet ud af, at krager faktisk tæller bedre end mennesker, forstået på den måde at de kan forstå grupper på tre! Det ved enhver jæger, der har haft til opgave at regulere en flok krager, og forskere (nok ikke de samme som før!) har bekræftet det ved at observere kragers reaktion på menneskeflokke der går tur; hvis én person bliver stående bag en busk som flokken passerer opdager kragen det hvis der kun var tre personer i gruppen først, men hvis der var fire eller flere, gik det upåagtet forbi.
Så krager tæller altså "en, to, tre, mange".
Og anden krølle, som min sprogbegavede svigerfar fortalte mig forleden, er at russere faktisk er klogere end alle andre, selv krager, for de kan tælle helt til fire! På dansk hedder det fx "én telefon", og flertal "to (eller flere) telefoner", dvs ental "telefon", og flertal "telefoner". På russisk hedder det (skrevet med danske bogstaver) ental "telefon" (nominativt ental), to, tre og fire "telefona" (genitivt ental), fem og flere telefonov (genitivt flertal). Dette gentages for alle tal, der ender på hhv 1 og 2, 3 og 4, lige pånær 11-14, der alle er genitivt flertal.
Med andre ord tæller russer "en, to, tre, fire, mange"!.
Hvad russiske høns gør, det må stå hen i det uvisse indtil videre...
NB! Er det en acceptabel begrundelse for dette indlæg at jeg har influenza og har ligget hele dagen og kedet mig i sengen!