Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan tæller du?  (Læst 7041 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christian Ernstsen

• Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Høns i haven er herligt!
Hvordan tæller du?
« Dato: 23 Januar , 2009, 17:38 »
Hvordan tæller du - som en høne, som et menneske, som en krage - eller som en russer?

Ikke alle ved det, og ikke alle der ved ønsker at stå ved det, men vi mennesker er faktisk fantastisk dårlige til at tælle.

Hvordan tæller du, når du skal danne dig et overblik over en mængde, fx hvor mange mennesker der er i et rum, eller hvor mange æg, der er i en rede? 1, 2, 3, 4, 5? Eller 2, 4, 6, 8? Eller 3, 6, 9?

Angiveligt er dit svar på ovenstående ganske afslørende for dit intelligensniveau, for der er faktisk forskere, der har undersøgt, og det viser sig, at langt de fleste mennesker tæller i "klumper" af to, dvs "2, 4, 6, 8, etc". Og at hvis man tæller i klumper af tre, er man statistisk set mere intelligent end flertallet.

Og hvorfor nu dette indlæg på et hønseforum, spørger du sikkert. Jo, for vi hønseejere udnytter jo skamløst høns' evne (eller rettere manglende evne!) til at tælle, når vi lægger et snydeæg i en rede, og de dermed ikke opdager at der har været en tyv forbi og rane deres æg! Ud fra dette er det vel rimeligt at antage, at høns er præcis ét niveau dårligere end os til at tælle, idet vi mennesker som sagt tæller enten i grupper af to eller tre (de særligt kloge!), og høns tæller i grupper af en/et eller to (de særligt kloge høns?).

Der er faktisk hele to årsager til dette indlæg, nemlig for det første at for et års tid siden havde jeg et par danske landhøns, og de adskilte sig fra mine andre høner ved at de kunne tælle til to, forstået på den måde at der skulle være to snydeæg i reden for at de ville blive ved med at lægge æg, når jeg tog deres æg, hvor de andre høner lod sig narre med blot et enkelt snydeæg. Og det er jo lidt sjovt, synes jeg.

Men én ting er at tælle på forskellig vis, en anden ting er hvor store grupper man kaste et blik på og efterfølgende vide, hvor mange der er i gruppen. Hvis vi ser bort fra Dustin Hoffman som Rainman (jer under 25 må slå ham op på www.imdb.com!), der kunne se hvor mange tændstikker der var i en hel tændstikæske, er vi mennesker skåret over én kam kun i stand til at overskue grupper på max 2! En forskergruppe afprøvede dette ved at lade forsøgspersoner se på en skærm, og så lade et billede af nogle prikker blive vist i ganske kort tid på skærmen. Forsøgspersonerne blev bedt om at fortælle hvor mange prikker, de så, og helt i overensstemmelse med påstanden ovenfor kunne alle sige det korrekte antal hvis der var én eller to prikker, men allerede ved tre prikker på skærmen samtidig begyndte folk at komme alvorligt i tvivl om der var tre eller flere prikker.

Sprogligt afspejles det ganske præcist på dansk, idet vi har udtrykket "en, to, mange". Skal vi vurdere ud fra hønseeksemplet med snydeæg, er det vel en rimelig antagelse at høns tæller "nul, mange" (lige pånær særlige elitehøns!).

Men nu kommer der hele to krøller på historien: For det første har man fundet ud af, at krager faktisk tæller bedre end mennesker, forstået på den måde at de kan forstå grupper på tre! Det ved enhver jæger, der har haft til opgave at regulere en flok krager, og forskere (nok ikke de samme som før!) har bekræftet det ved at observere kragers reaktion på menneskeflokke der går tur; hvis én person bliver stående bag en busk som flokken passerer opdager kragen det hvis der kun var tre personer i gruppen først, men hvis der var fire eller flere, gik det upåagtet forbi.

Så krager tæller altså "en, to, tre, mange".

Og anden krølle, som min sprogbegavede svigerfar fortalte mig forleden, er at russere faktisk er klogere end alle andre, selv krager, for de kan tælle helt til fire! På dansk hedder det fx "én telefon", og flertal "to (eller flere) telefoner", dvs ental "telefon", og flertal "telefoner". På russisk hedder det (skrevet med danske bogstaver) ental "telefon" (nominativt ental), to, tre og fire "telefona" (genitivt ental), fem og flere telefonov (genitivt flertal). Dette gentages for alle tal, der ender på hhv 1 og 2, 3 og 4, lige pånær 11-14, der alle er genitivt flertal.

Med andre ord tæller russer "en, to, tre, fire, mange"!.

Hvad russiske høns gør, det må stå hen i det uvisse indtil videre...

NB! Er det en acceptabel begrundelse for dette indlæg at jeg har influenza og har ligget hele dagen og kedet mig i sengen!
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
Sv: Hvordan tæller du?
« Svar #1 Dato: 23 Januar , 2009, 18:40 »
Christian - jeg ryster overbærende på hovedet og ønsker dig god bedring  <Y
Hilsen Susanne

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 24 Januar , 2009, 11:40 »
Jg synes det var sjovt og interessant at læse, og ønsker dig så i øvrigt god bedring.  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Jette Jensen

• Passiv bruger
  • Grib dagen, timen, minuttet
« Svar #3 Dato: 24 Januar , 2009, 15:38 »
Godt man ikke skal lære russisk.  ::)

Jeg tror krager tæller sådan:  10 æg, 9 æg, 8 æg, 7 æg osv. Har nemlig hørt om en krage, der tømte en hel rede.

Ellers et noget nørdet indlæg, man kan godt høre du er desperat. ;D

Hvor mange høns har du for tiden?
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 24 Januar , 2009, 17:57 »
Det kommer vel lidt an på... om der skal købes eller sælges, hvordan der bliver talt...   ::)
« Senest Redigeret: 24 Januar , 2009, 18:16 Fra Bjørn Nielsen. »

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #5 Dato: 24 Januar , 2009, 18:59 »
Tak for et fantastisk indlæg  ;D
Jeg troede egentlig ikke at mænds influenzahjerner kunne rumme andet end "åhhhh, jeg skal døøøøø" og "nøøøøj, hvor er det synd for mig" - men det har du jo lige modbevist  ;)
Tak for det.
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Christian Ernstsen

• Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Høns i haven er herligt!
« Svar #6 Dato: 24 Januar , 2009, 19:58 »
Hehe, tak for de positive svar allesammen!

Tro mig, jeg har været døden nær, influenza er ikke sådan at spøge med når man er mand! ;D

Men når man kan finde en undskyldning for at sproge lidt, så glemmer man sine pinsler et øjeblik! :P

Jeg har i øvrigt 1 gul orpington, tre industrihøner, fire halv-orpingtoner (kridhvide), samt en enkelt industri/blomsterhøne blanding. Og to haner til at passe på de ni høner, det går godt nok indtil videre, de har også meget plads...

Personligt tæller jeg "to, fire, seks", dvs som alle andre, men siden jeg læste om hvordan de kloge tæller har jeg forsøgt at lære at tælle "tre, seks, ni", men det går ikke så godt, gad vide hvorfor! ::) (ved nærmere eftertanke, lad hellere være med at svare på dette, please!).
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #7 Dato: 24 Januar , 2009, 20:20 »
Det er da klart at det har været hårdt for dig Christian

Som bekendt er der to slags influenza.
Den ene som tager lang tid får den syge til nærmeest at miste bevidsheden, og evnen til overhovedet at tænke klart, man kan dø af denne type, eller i mildeste tilfælde næsten dø af den, det er den type som oftest rammer mænd og kræver lang rekonvalsenstid.

Den anden type, er den der er kortvarig og nem at overvinde, den hindre ikke det almindelige dagligliv i at fungerer, og rammer oftest kvinder.

"tælle til en, tælle til to, hønen går ikke med strømper og sko," Dette er begyndelsen på et gammelt børnerim, men jeg har desværre glemt resten, men måske er der noget om det du siger. ;D
« Senest Redigeret: 29 Januar , 2009, 22:10 Fra ina.... »
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #8 Dato: 24 Januar , 2009, 21:25 »
Tælle til en
Og tælle til to
Hønen går ikke med strømper og sko

Tælle til tre
Og fire er nemt
Æg blir´ til røræg
Når hønen blir´ klemt

Tælle til fem
Og tælle til sks
Er du en trold
Får du børn med en heks

Tælle til syv
Og otte og ni
Knaphuller vokser
Der ingenting i

Tælle til ti
Den sidste skal stå
Alle de andre
Tar´ nathuer på
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #9 Dato: 25 Januar , 2009, 08:42 »
 :D Sikke en tråd, jeg var ved at få kaffen galt i halsen af grin.  ;D ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #10 Dato: 28 Januar , 2009, 12:05 »
Bier kan tælle til 4, så er bier dermed klogere end høns..
http://www.berlingske.dk/article/20090128/viden/90128075/
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #11 Dato: 29 Januar , 2009, 19:19 »
Christian, nu siger jeg det lige igen: Du og dine nørdede indlæg har været højt savnet :)

... er det nu jeg skal sige at jeg tæller 3-6-9 ? ;D
... men kun ænder af en eller anden grund ::) Mon der findes forskere der har en forklaring på det? ;)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #12 Dato: 29 Januar , 2009, 19:52 »
er man så total snot dum, når man følger talrækken og siger 1-2-3-4 ? ;) men tæller jeg fks mønter så tæller jeg gerne fem af gangen tror jeg nok ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 29 Januar , 2009, 22:27 »
Ja der kan man bare se ! Da jeg var knægt og var ved stranden, talte vi altid 10-20-30---100 inden vi kom helt under...  ::) ::)
« Senest Redigeret: 29 Januar , 2009, 22:56 Fra Bjørn Nielsen. »

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #14 Dato: 30 Januar , 2009, 16:44 »
Det er ligesom noget lidt andet, hvad?
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.