Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: gås med brækket "tå"  (Læst 6040 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline taurus7549

• Passiv bruger
gås med brækket "tå"
« Dato: 03 Februar , 2013, 14:57 »
Hej alle
Jeg har en gås. der tydeligvis har brækket en "tå" ca 1 cm længere inde end "neglen". "Tåen sidder vinkelret på foden, og det bløder en del. Hvad skal jeg gøre? Gror det sammen af sig selv, eller er der sandsynlighed for, at den skal aflives?
Mvh
Torben
« Senest Redigeret: 03 Februar , 2013, 15:10 Fra Helle K. »

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: gås med brækket "tå"
« Svar #1 Dato: 03 Februar , 2013, 15:13 »
Æv da også  :( :-\. Heldigvis er alle fugle eminente til at "vokse sammen", når de har brækket en knogle, så du behøver ikkke bekymre dig om aflivning :D

...om tåen skal have hjælp til at blive rettet ud, kommer der sikkert et gåsekyndigt medlem og fortæller
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #2 Dato: 03 Februar , 2013, 16:34 »
hvilken tå drejer det sig om, og hvis der er hul, er det så ved brudet der er hul
et billede ville hjælpe meget  :)
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline taurus7549

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 03 Februar , 2013, 17:03 »
Hej igen
Tåen er nærmest rykket af. Jeg er sikker på det er sket i en rist til afløb. Tåen+negl er brækket helt bagover og sidder kun fast i skindet og lidt kød.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #4 Dato: 03 Februar , 2013, 17:05 »
er gåsen meget generet af det eller humper den bare lidt, hvis du vil kan du jo slagte den nu, med det samme, det bliver ikke til hvis der først går betendelse i det, ellers kunne du jo overveje at rette den. en til at holde den og en til at sætte den på plads, og måske støtte med blomster pinde og  4 strips igennem svømmehuden, men det ved jeg ikk om er til

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #5 Dato: 03 Februar , 2013, 18:08 »
Jeg tror, det bliver noget bøvl at prøve at få det til at vokse sammen, når tåen sidder som du beskriver.

Der er også stor risiko for infektion, så længe det afknækkede stykke stadig sidder der. Når gåsen bevæger sig, vil bruddet sørge for, at såret springer op igen. Gæs kan bløde helt ekstremt meget ved tæerne, og selv om der ikke går infektion i det, kan gåsen efterhånden blive svækket af blodtabet.

Hvis du ikke vil omkring dyrlægen, vil jeg anbefale, at du klipper det knækkede stykke af. Hvis det var mig, ville jeg bruge en stor, skarp saks eller en bindetang/bidetang. Rengør værktøjet grundigt først, og få en til at sidde og holde gåsen, mens du klipper. Derefter kan du brænde såret med en godt varm loddekolbe. Det desinficerer og standser blødningen. Hvis du ikke har en loddekolbe, kan du varme en ske op over en flamme - pas på ikke at brænde fingrene!

Det lyder lidt brutalt, men jeg har selv udført noget lignende på min salig Keld. Han havde brækket neglen på bagtåen, og han havde blødt flere deciliter i løbet af natten. Dyrlægen anbefalede, at jeg klippede den knækkede negl af og brugte en loddekolbe på såret. Det tog et par minutter (primært fordi jeg rystede som et espeløv), men Keld lod sig ikke anfægte af indgrebet. Han reagerede ikke engang på loddekolben. Og to minutter efter drønede han rundt ude i haven, som om intet var sket.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline taurus7549

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 05 Februar , 2013, 17:31 »
Hej igen
Jeg talte med en dyrlæge, der anbefalede at skære tåen af og evt sy alt efter hvor slemt det var. Det gjorde jeg så igår. Man kan sige hvad man vil, men gasen gjorde ikke megen modstand  i form af lyd eller fysisk tilbagetrækning af benet. Utroligt. Det blødte en del indtil jeg fik syet det sammen, men stoppede i løbet af forbavsende kort tid. Gasen går rundt som om intet er sket og ser ud til at trives. Nu håber jeg at naturen tager over og at min avlsgase kommer sig hurtigt - der er jo snart forår :)

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #7 Dato: 05 Februar , 2013, 18:53 »
SÅDAN godt gået, og jeg tror ikke du skal være bekymret for hans fremtid.
Det er jo heldigvis koldt i vejret og dermed ikke de bedste betingelser for bakteriegroning.
Hvis dine gæs er vant til at bade, så sørg for at han hver dag har frisk vand til et fodbad.

Dejligt at høre at det var nemt at gå til  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #8 Dato: 05 Februar , 2013, 20:21 »
dejligt at høre, så er der jo håb. har du dækket risten af

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #9 Dato: 05 Februar , 2013, 22:52 »
Yay, det var da dejligt at høre, at gasen er frisk igen! Hvad syede du med af nål og tråd - bare almindelig sytråd eller hvordan?
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #10 Dato: 05 Februar , 2013, 23:07 »
Godt gået Torben.  /o

Jeg er sikker på at han nok skal klare den, hvis du blot holder øje med at der ikke tilstøder ham noget i form af infektion eller lignende.
Mvh
Erik Andersen

Offline taurus7549

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 06 Februar , 2013, 17:45 »
Hej igen
Risten er dækket af. Jeg syede med kinesertråd. Jeg må tilstå, at det ikke var nemt at sy i en gåsefod uden fingerbøl. Det bliver sikkert ikke nemt at få fjernet tråden igen, da jeg strammede godt til for at stoppe blødningen. Jeg kan dog godt være lidt bekymret for den lille stump knogle, jeg ikke helt kunne dække med hud. Jeg håber der dannes nyt væv/brusk omkring den...ja, der er en del bekymringer omkring hele seancen. Lyspunktet kom vel egentligt først til mig, da jeg kom til at tænke på min onkels minkfarm. Jeg husker, at jeg som barn var med til at fodre dyrene ved at lægge en klat vådfoder på burenes overside. Der var altid masser af måger, der spiste med. Når de landede på burene, blev de tit angrebet af minkene, og det lykkedes ind imellem en mink at få en bid af mågernes fødder. Jeg husker måger med halve og hele ben - og de havde næppe været forbi en dyrlæge med nål og tråd.