Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor meget plads skal høns have ?  (Læst 16125 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

rugemaskine

  • Gæst
Hvor meget plads skal høns have ?
« Dato: 01 Februar , 2013, 17:16 »
Hej.

Hvor mange høns kan der gå pr. m2 ?

Offline fru Andersen

  • Bruger
  • Indlæg: 208
Sv: Hvor meget plads skal høns have ?
« Svar #1 Dato: 01 Februar , 2013, 17:33 »
Tja... Mange hvis de bruges som fabrik...

Men man bør snarere spørge: Hvor mange kvadratmeter skal hver høne have?
Med venlig hilsen
Lene

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvor meget plads skal høns have ?
« Svar #2 Dato: 01 Februar , 2013, 17:33 »
Ifølge dansk lovning så må der være op til 13 høns på en m2. (burhøns i berigede bure) og det er til høns på 1½-2 kg. (gængs hybrid størrelse).

Nej, spøg til side.

Der er selvfølgelig forskel på om man vil have dværghøns på 500 gram eller høns på 6 kg. når der skal beregnes plads. Der er også forskel på hvad ens samvittighed vil byde hønsene og hvordan ens opfattelse af plads er.

Nogle synes det er fint nok med en lille hønsegård med et lille legehus på. Og andre synes at 10 tdr. land er optimalt.

Alt andet lige, så skal hønsene have så meget plads i huset, så de alle kan være der uden ballede i tilfælde af dårligt vejr.

Og man skal også være opmærksom på at mange høns på for lidt plads giver mere trivsel for sygdomme, orm og dårlige vaner.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

rugemaskine

  • Gæst
Sv: Hvor meget plads skal høns have ?
« Svar #3 Dato: 01 Februar , 2013, 17:36 »
Tak for svar Lene :)

Men skal lige høre. Hvor meget er mange høns på for lidt plads ???

Offline Christian Clement

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 195
  • bidt af en gal avler
Sv: Hvor meget plads skal høns have ?
« Svar #4 Dato: 01 Februar , 2013, 17:42 »
jeg vi lige tilføje at det er noget forbandet bøvl med for mange høns på for lidt plads, vi har vel alle prøvet at det gav lidt flere kyllinger end forventet, eller det nye hønse hus bliver forsinket
det er ti gang sjovere med 6 høns i et hus hvor der plads til alle, dyrene trives end 10 høns i det samme hus :)
det er i hvertfald min erfaring

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hvor meget plads skal høns have ?
« Svar #5 Dato: 01 Februar , 2013, 17:50 »
Jeg vil sige, at jeg har nået grænsen her. Det er 20 høns til 40 m2 hønsegård. Selv om hønsene kommer på friland hver dag, så er der knapt med plads i hønsegården synes jeg, som konstant skal gøres rent for møg, og have skiftet underlag tit (nyt halm/slæbe gammelt møg væk/nyt sand osv.).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Hvor meget plads skal høns have ?
« Svar #6 Dato: 01 Februar , 2013, 17:56 »
Meeeget plads er bedst til høns, både ude og inde. Jo mere plads man giver dem, jo bedre resultater få man. Det være sig æg, kyllinger, udstillings-resultater.
Jeg mener aldrig man må komme derhen, hvor man går og tænker på hvor mange dyr man mon kan klemme ind på et område.
Vi her på DanskFjerkræForum, er et helt anden type mennesker, end dem der holder fjerkræ som stor-produktion (industrien), med deres meget små forhold.
Netop denne type mennesker tænker modsat som os her, nemlig hvor mange kan der presses ind på et givent areal.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvor meget plads skal høns have ?
« Svar #7 Dato: 01 Februar , 2013, 18:16 »
Igen det kommer an på størrelsen af hønsene og ikke mindst racen. Nogle racer kan bedre på lidt plads og andre igen skal helst have meget plads for at trives og ikke mindst udvikle sig.

F.eks De langhalede racer fordre meget plads og Danske Landhøns bliver også bedst på meget plads.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvor meget plads skal høns have ?
« Svar #8 Dato: 01 Februar , 2013, 18:17 »
Og så er det også meget bedre at have kvalitet frem for kvantitet, især hvis man vil avle seriøst med racerne.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Hvor meget plads skal høns have ?
« Svar #9 Dato: 01 Februar , 2013, 18:26 »
Hej Halill.Det lyder som om at du har en helvedes stor farm.Jeg kommer forbi omkring Nørre Snede om en uges tid.Kan vi finde ud af noget der ligner en rundvisning på din

farm.Måske man kunne få nogle gode ideer.Hvis ikke kan jeg da se det hele ude fra vejen.Jeg har din adresse.Håber på en rundvisning......
« Senest Redigeret: 01 Februar , 2013, 18:29 Fra Leif Tranum »
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Hvor meget plads skal høns have ?
« Svar #10 Dato: 01 Februar , 2013, 18:29 »
for mig er det en gylden regl at der helst skal være grønt græs i hønsegården

rugemaskine

  • Gæst
Sv: Hvor meget plads skal høns have ?
« Svar #11 Dato: 01 Februar , 2013, 18:29 »
Hej. Leif.

Har skam ingen farm, har 25 høns og 2 moskusænder til at gå :-)

rugemaskine

  • Gæst
Sv: Hvor meget plads skal høns have ?
« Svar #12 Dato: 01 Februar , 2013, 18:36 »
Desuden går mit fjerkræ på en helt anden adresse ;)

Offline Olversdottir

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 374
    • stutterihektor.com
Sv: Hvor meget plads skal høns have ?
« Svar #13 Dato: 01 Februar , 2013, 19:18 »
Jeg har 9 kvadratm.. box i hestestalden som er lavet til høns og der har jeg 7 voksne høner samt en hane og lige nu 8 kyllinge men jeg har omkring 40 kvm gård til dem om dagen og hvis jeg er ikke ved at lave noget specialt i stalden opner jeg for dem ind til hestene ... og det er godt hvis det er ikke for godt vejr :) de enes godt derinde men det er næsten kun til at sove på pinden eller lægge æg de er der inde :)
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline Malena

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
  • høns
Sv: Hvor meget plads skal høns have ?
« Svar #14 Dato: 01 Februar , 2013, 19:28 »
Velfærd er et must for mig. Og rigtigt som der skrives, mange høns på for lidt plads giver flere sygdomme, rengøring og slåskampe. Men som avler må jeg gå lidt på kompromi med pladsen , især da jeg skal have haner i reserve, så ingen udebure til dem. Men mine avls dyr har ca 10 m2 ude areal i bur (og hele martriklen når jeg er hjemme) men kun 3 m2 ca. inde, dette er for lidt når der er sne ! Jeg har ca 10-14 høns i dette bur. Drømmen er overdækket så ville der ingen problemer være. Havde jeg "kun" have høns ville jeg lave alt den plads jeg kunne bruge til det formål. Så skulle jeg ikke bekymre mig når de ikke kunne komme i haven og skrabe efter orm, når jeg tog på ferie og rengøringen ikke bliver gjort hverdag som man plejer! Høns kan ikke få for meget plads :-).