Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor meget plads skal høns have ?  (Læst 15983 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hvor meget plads skal høns have ?
« Svar #15 Dato: 01 Februar , 2013, 19:29 »
Jeg har ca 20 høns på 15 m2 indendørs, men ingen hønsegård, så når døren går op, så har de hele haven med skov og å til deres egen fornøjelse.  /o de ser ud til at trives, og går sjældent helt til grænserne, de lidt luftige æglæggere kommer mest omkring. Nu hvor sneen er væk går de på jagt efter snegleæg, og kornrester i min hestemødding, og de ser lykkelige ud når de står på toppen af møddingen og skraber.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline abel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
  • Er ny husejer og vil gerne have høns i haven.
Sv: Hvor meget plads skal høns have ?
« Svar #16 Dato: 01 Februar , 2013, 22:34 »
Jeg vil godt have lov til lige at omformulere spørgsmålet, så det passer til min situation.
Jeg har Xm2 plads hvor mange høns kan vi med fornuft have.

Jeg har skrevet lidt mere info herunder.

Jeg er ny have ejer og ønsker at få høns.

Jeg kan afse ca. 15m? til Hønsehus og gård. J
Jeg forventer at bygge et hus på ca. 3m2, som er hævet ca. 50cm over jorden, så hønsene kan gå under huset, hvis de har lyst og evt. støvbade. dvs. de får samtlige 15m2 at gå på.

Derudover vil de få adgang til haven (ca. 800m2). I periode lidt mindre, da jeg ikke er sikker på jeg vil dele salat og jordbær med mine høns :).
Og om vinteren vi de få adgang til drivhuset også, ca. 7m2.

Jeg forventer at det skal være en stor race. f.eks er Gl. Dansk, Wyandot, Brahma, Jersey Kæmpe, Orpington og Faveroles på tale pt.
Jeg ønsker at få æg, kød til fryseren, en masse sjov og spas og lidt flot pynt i haven ;D.

Jeg håber på en fast besætning på ca. 1,4 ,men der skal jo også være plads til slagtkyllingerne.

PFT:)
Lige nu er vi ved at indsamle indformationer om hønsehus og gård. Om hvilken race vi skal have og hvad der eller har med høns at gøre.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hvor meget plads skal høns have ?
« Svar #17 Dato: 01 Februar , 2013, 23:24 »
I den størrelse du ønsker høns i, vil jeg sige 5 høns 1 hane hvis du taler Brahma

Hvis du vil have din urtehave for dig selv, så træk et hegn rundt om den, det behøver ikke være mere end 90 cm højt, de tunge høns hopper ikke over. og så kan i alle bruge haven hele tiden.

Jeg tror ikke der bliver meget plads til feks 5 velvoksne kyllinger, men bare de er slagtet inden vinteren så der ikke bliver for stor trængsel i huset, så går det nok, og det betyder at du skal satse på ret tidlige kyllinger, da de er længe om at vokse til.
« Senest Redigeret: 01 Februar , 2013, 23:27 Fra Ina.... »
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

rugemaskine

  • Gæst
Sv: Hvor meget plads skal høns have ?
« Svar #18 Dato: 01 Februar , 2013, 23:37 »
Jeg har planlagt at have et antal Isa brown eller Lohman høns til æglægning.
Har læst at der kan gå 6 høns per. m2 men hvad syntes i om det, er det for lidt plads ?

Offline Fam. Hedegaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
Sv: Hvor meget plads skal høns have ?
« Svar #19 Dato: 01 Februar , 2013, 23:55 »
Halil jeg har lige lavet rum til mine avls stammer og de er på ca 1,5*2,5 meter der har jeg efter egen mening ikke plads til mere end maks 6 voksne dyr. Ved ikke helt hvor mange kvm de har i udendørs areal men et gæt lyder på ca 50-100 per stamme. Mine hyggedyr har nok omkring 1000kvm udenfor i hele frugthaven. Men tror det folk herinde siger er at det er din samvittighed der skal bestemme.

Du er velkommen til at kigge forbi hvis du har lyst. Det roder men folk er altid velkomne her. Også dig Leif når du nu kommer lige forbi..  ;D
Mvh  Allan
 
Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

rugemaskine

  • Gæst
Sv: Hvor meget plads skal høns have ?
« Svar #20 Dato: 02 Februar , 2013, 00:07 »
Hej, Ja det kunne da være en mulighed at jeg lige kunne smutte forbi en dag.  /o

Tak for tilbudet ;)

Offline buch

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 152
Sv: Hvor meget plads skal høns have ?
« Svar #21 Dato: 02 Februar , 2013, 07:04 »
6 høns pr. Kvm som privat person... Det synes jeg er ganske uacceptabelt! Nu har du muligheden får at give dem et godt liv istedet for de skal gå med 5000 andre høns.

De skal ikke have mindre plads end alle andre racer.. se dem høns og ikke bare æglægsmaskiner!

Intet mindre end 0,5 høns pr. Kvm med mulighed for at komme ud hver dag...
1.21 Isa Browm
3.7 Succex

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Hvor meget plads skal høns have ?
« Svar #22 Dato: 02 Februar , 2013, 09:03 »
Buch; mener du ikke en høne pr 0,5 m2. Synes det er lidt voldsomt hvis man skal beregne 2 m2 pr. Høne. Så tror jeg de fleste herinde har for lidt plads i deres hønsehuse!
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Hvor meget plads skal høns have ?
« Svar #23 Dato: 02 Februar , 2013, 09:39 »
@ Abel. Mine hønsehold ligner din i antal, hus og hønsegård størrelsen samt mål (æg og slagtekylinger) Voksne høns har det fint, det kniber med slagtekyllinge "produktion". ( 2-3 gange om året, 8-12 stk ad gangen) Mit første plan var at de kan bo under huset, det dugede ikke. Jeg var nød lave en middeltidig skur (1.20 x 1.20)for kyller. Det var stor nok når de har adgang til udearealer. Varmefrier kyler bruger huset kun til overnatning. Om vinter går slagtekyllinger i drivhuset og det fungerer glimrende.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Hvor meget plads skal høns have ?
« Svar #24 Dato: 02 Februar , 2013, 19:04 »
Hej. Leif.

Har skam ingen farm, har 25 høns og 2 moskusænder til at gå :-)

Så du kom af med alle dine kalkuner, ænder, duer og overskudshaner Håber du fik lavet en ordentlig handel.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Hvor meget plads skal høns have ?
« Svar #25 Dato: 02 Februar , 2013, 19:19 »
Så du kom af med alle dine kalkuner, ænder, duer og overskudshaner Håber du fik lavet en ordentlig handel.

Hmm  Hmm, hvis man har haft kalkuner, så bør der da være oparbejdet lidt erfaring :)
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=30848.msg275632#msg275632

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Hvor meget plads skal høns have ?
« Svar #26 Dato: 02 Februar , 2013, 19:43 »
Hmm  Hmm, hvis man har haft kalkuner, så bør der da være oparbejdet lidt erfaring :)
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=30848.msg275632#msg275632

Det har han, blå kalkuner, og både moskusænder og landænder... var det ikke sådan Halil... og du havde italienske høns ik? og var det ikke også duer? kan ikke lige huske hvilke det var....
« Senest Redigeret: 02 Februar , 2013, 19:50 Fra Wanda »
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Hvor meget plads skal høns have ?
« Svar #27 Dato: 02 Februar , 2013, 19:52 »
Det har han, blå kalkuner, og både moskusænder og landænder... var det ikke sådan Halil... og du havde italienske høns ik? og var det ikke også duer? kan ikke lige huske hvilke det var....


He,HE.........
Hilsen Leif
Kanariefugle.

rugemaskine

  • Gæst
Sv: Hvor meget plads skal høns have ?
« Svar #28 Dato: 02 Februar , 2013, 21:59 »
Jo, det er muligt :) hehehe

rugemaskine

  • Gæst
Sv: Hvor meget plads skal høns have ?
« Svar #29 Dato: 02 Februar , 2013, 22:02 »
Har haft møøøj Rudy ;)

PS: Elsker bare at spørge for at udveksle mere og mere erfaring og for at være sikker på at jeg gøre det rigtige................. :D