Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Salg af æg  (Læst 11550 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline buch

• Passiv bruger
Sv: Salg af æg
« Svar #15 Dato: 31 Januar , 2013, 19:01 »
mine hybrider og succex går ikke sammen.... :o) hvor stor afstand skal der være mellem dem??
1.21 Isa Browm
3.7 Succex

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #16 Dato: 31 Januar , 2013, 19:03 »
Nej det er det ikke, men sådan var reglerne også før - det er ikke noget nyt der træder i kraft 1. marts.

Netop derfor er det vigtigt, at differenciere mellem industri og stalddørssalg. Det kan ikke passe, at hobbyavlere der sælger lidt æg ved stalddøren, og som er villige til at betale for salmonellatest af æg, skal underkastes samme krav som der er til en producent af 50.000 høns. FVST opnår intet med det skrappe udspil, ud over at ingen hobbyavlere tilmelder sig ordningen, og derved ikke får testet deres æg for salmonella.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline buch

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 31 Januar , 2013, 19:25 »
hvor langt skulle der være mellem dem?
1.21 Isa Browm
3.7 Succex

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 31 Januar , 2013, 19:29 »
Jeg er også for at der laves en bagatelgrænse mht. stalddørssalg, men snakken gik på at dette lovforslag gjorde det værre for dem der allerede var godkendte til stalddørssalg og det er ikke korrekt.  Reglerne er kun ændret i den henseende at det nu er muligt (ved at følge samme regler som de godkendte rugerier) at indsætte racehøns i produktionen uden at skulle indhente dispensation fra FVST.

@Brian jeg tror det er 30 meter der er kravet ligesom til andefugle, men har ikke lige tjekket om jeg husker korrekt :)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #19 Dato: 31 Januar , 2013, 19:36 »
@nimrod, jeg tror nu mere at snakken går på at der endelig bliver lavet en åbning, og så er den stort set ligeså håbløs som før. Det er ihvertfald det jeg har udredt af snakken
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 31 Januar , 2013, 19:45 »
Jeg mente specifikt i forhold til at Brian mente de grinte af ham da de gav ham godkendelsen :)

Det med de 30 meter er i øvrigt kun i forhold til ænder og fugleinfluenza.
Der læses ... ;)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 31 Januar , 2013, 19:54 »
Hvis man er et rugeri, så må man ikke have andre dyr på sin virksomhed og medarbejdere må ikke engang have kontakt med andre fugle i deres fritid, men ...
i de bekendtgørelser der vedrører "os", defineres det som ingen kontakt. Hvad det helt præcist betyder af afstand ved jeg ikke

ps. bemærk at foder/vand beholdere, skovle, trillebør etc. er nævnt andet steds og skal desinficeres hvis det skal deles i mellem dine hønseflokke
Med venlig hilsen

Charlotte

1.1 heste
3.0 Missetat

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #22 Dato: 31 Januar , 2013, 20:03 »
Jeg mente specifikt i forhold til at Brian mente de grinte af ham da de gav ham godkendelsen :)

Det med de 30 meter er i øvrigt kun i forhold til ænder og fugleinfluenza.
Der læses ... ;)
Det er vist nok lavet om nu, så man godt må have ænder og høns i hønsegården op af hinanden, blot de ikke har direkte næbkontakt :).

@nimrod, jeg tror nu mere at snakken går på at der endelig bliver lavet en åbning, og så er den stort set ligeså håbløs som før. Det er ihvertfald det jeg har udredt af snakken
Ja, lige præcis. Ingen vil tilmelde sig den ordning, så selv om det bliver tilladt, ville det svare til at give en ung mand en formel-1 racer og bede ham om at overholde fartgrænsen på 50 i byzone ;).
« Senest Redigeret: 31 Januar , 2013, 20:07 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #23 Dato: 01 Februar , 2013, 09:53 »
Det er vældigt flot at det bliver lovligt at sælge æg fra racehøns/blandinger og det er så også vældigt smart at stramme lovgivningen omkring dette, så det blivet ALT for dyrt at gøre det. En på måde at sige "NEJ, der skal/må IKKE sælges æg fra andre høns end hybrider og helst fra hybrider, som er i industrien og ikke fra private".

Man kan selvfølgelig godt lade være at tilmelde alle sine høns, men kun krydse af at man hybrider, MEN der kunne jo komme kontrol fra FVST, når man er tilmeldt chr. Og med det nye gebyr på 873 kr. kontra 109,- som nu. Så må der være råd til flere kontroller.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #24 Dato: 01 Februar , 2013, 09:57 »
Og HVIS der virkelig var interesse for vores (folkets) sundhed, så ville der vil ikke spares så meget på sundhedsområdet (hospitaler osv.) og der ville vil ikke importeres så mange s... fødevarer fra udlandet heller.
« Senest Redigeret: 01 Februar , 2013, 11:28 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub