Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Salg af æg  (Læst 11565 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

rugemaskine

• Gæst
Salg af æg
« Dato: 30 Januar , 2013, 20:16 »
Hej.

Er det tilladt at sælge æg fra sine egne høns uden at skulle søge nogen form for tilladelse ?

Så vidt jeg husker så jeg forleden dag en tråd om emnet, men kan ikke finde den...  :)

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
Sv: Salg af æg
« Svar #1 Dato: 30 Januar , 2013, 20:19 »
Så vidt jeg er orienteret så må du godt sælge rugeæg men æg til konsum er no-go.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #2 Dato: 30 Januar , 2013, 20:23 »
Nej, det er ikke tilladt. Har du hybridhøns, dvs. lohman, amberlink, hellevad eller ISA warren købt på et statsgodkendt rugeri, kan du godt tilmelde dig den offentlige salmonellahandlingsplan. Det indebærer registerering i CHR registret til 873 kr. pr. år, og tre årlige test af hønsenes æg til ca. 20 kr. pr. æg.

Har du racehøns, så kan du ikke få lov til at sælge æggene uanset salmonellatest eller ej. Dog har Fødevarestyrelsen lagt op til en lovændring, så det bliver tilladt, men de vil gerne have, at små hobbyavlere skal igennem samme kontroller som store producenter af fx 50.000 burhøns. De lægger op til: sokkeprøver, gødningsprøver, blodprøver af haner og ungdyr samt test af æg. Desuden det hele om igen efter en udstilling plus isolering i 14 dage, plus det hele om igen ved indsættelse af nye dyr i hønsehuset! :o /d.

Den nye lovgivning er endnu ikke vedtaget, og der kan stadig gøres indsigelser ved at skrive til den adresse der er nævnt i linket her.

https://bdkv2.borger.dk/Lovgivning/Hoeringsportalen/Sider/Fakta.aspx?hpid=2146004222
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline leneelle

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 30 Januar , 2013, 21:58 »
Hej.

Er det tilladt at sælge æg fra sine egne høns uden at skulle søge nogen form for tilladelse ?

Så vidt jeg husker så jeg forleden dag en tråd om emnet, men kan ikke finde den...  :)

Prøv at søge på "sælge æg" eller "salg af æg" . Du skal taste "" ind omkring søgeteksten.
Orpington, Dværg Wyandot, Araucana

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 30 Januar , 2013, 23:08 »
Det bliver næppe rentabelt for hobbyfolket at sælge æg selv med en ændring i lovgivningen. Desværre.

Så jeg tror mere på 'andelsmodellen'. Man ejer sine høns sammen med dem der er interesseret i æg. Man står for 'hønseholdet' med hvad det indebærer af arbejde og omkostninger. De øvrige 'andelshavere' bidrager med betaling til driften, hvad der tilsvarer ca 2 kr pr produceret æg, og kommer så og afhenter deres 'andel' af de producerede æg.  ;)   
Mvh
Erik Andersen

Offline buch

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 31 Januar , 2013, 03:27 »
Pilegaarden.... Hvornår regner de med at vedtage den nye lov?
1.21 Isa Browm
3.7 Succex

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #6 Dato: 31 Januar , 2013, 06:58 »
Pilegaarden.... Hvornår regner de med at vedtage den nye lov?
Jeg svarer lige på Eriks vegne. Den træder i kraft 1. marts. Der kan gøres indsigelser ind til 18. februar. Jo flere indsigelser, jo større chance for at få indført en bagatelgrænse for salg af æg fra racehøns, frem for hele kontrolprogrammet, som jo er beregnet til industrien (det er jo absurd at kræve blodprøver, sokkeprøver og andre laboratorietests, for at få lov til at forære en bakke æg væk til naboen, eller for at få lov til at sælge 1200 æg om året).
Venlig hilsen Tanja

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #7 Dato: 31 Januar , 2013, 06:59 »
Og så for en god ordens skyld: Selv om man har 10 ISAer gående der er købt på et godkendt rugeri, så dutter det ikke, hvis der er racehøns i flokken også. Så skal alle høns og haner testes efter "racehøns-modellen".
Venlig hilsen Tanja

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #8 Dato: 31 Januar , 2013, 15:09 »
Det bliver næppe rentabelt for hobbyfolket at sælge æg selv med en ændring i lovgivningen. Desværre.

Så jeg tror mere på 'andelsmodellen'. Man ejer sine høns sammen med dem der er interesseret i æg. Man står for 'hønseholdet' med hvad det indebærer af arbejde og omkostninger. De øvrige 'andelshavere' bidrager med betaling til driften, hvad der tilsvarer ca 2 kr pr produceret æg, og kommer så og afhenter deres 'andel' af de producerede æg.  ;)   

Simpelthen en GENIAL ide,Erik...............
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline buch

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 31 Januar , 2013, 16:06 »
jeg sidder og føler mig lidt til grin.... kan kun forestille mig hvordan de inde på LF (landbrug & fødevarer) har siddet og grint da de gav mig tilladelsen til og sælge æg (godt nok fra hybrid).... og de har vidst... ja vent du bare til 1/3... der kommer du for alvor til at blive dræbt i gebyrer og test.... hobbyavl... føj... det eneste der dur og kæmpe landbrug  /d
1.21 Isa Browm
3.7 Succex

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #10 Dato: 31 Januar , 2013, 16:45 »
ja man sidder godt nok med en følelse af, at de har tænkt. Nu giver vi jer muligheden, men gør det så besværligt at i ikke orker og gøre brug af det. Bagefter kan vi så sige at i har muligheden i kan bare bruge den. Gad vide hvordan de egentlig har tænkt sig og holde styr på hvornår de burde ha haft nye prøver, og at dyrene burde ha været i karantæne?? Det kan være det er derfor de allerede nu har sat chr gebyret op
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline buch

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 31 Januar , 2013, 16:53 »
jamen hvis man til dagligt er vant til og arbejde med egenkontrol - så tror jeg man har en idé om hvad man går ind til....
1.21 Isa Browm
3.7 Succex

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 31 Januar , 2013, 18:37 »
@buch, hvis du har hybrider fra godkendt opdrætter, så skal du jo ikke gøre noget andet end det du hele tiden har gjort - de nye regler vedkommer dyr der ikke stammer fra godkendte rugerier = race/hobbydyr,
så de har nok ikke grint mere end de plejer den dag ;)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #13 Dato: 31 Januar , 2013, 18:52 »
@buch, hvis du har hybrider fra godkendt opdrætter, så skal du jo ikke gøre noget andet end det du hele tiden har gjort - de nye regler vedkommer dyr der ikke stammer fra godkendte rugerier = race/hobbydyr,
så de har nok ikke grint mere end de plejer den dag ;)
Hvis Brians sussex går sammen med hans hybrider, så gælder de nye regler for "racehøns". Hybridhøns fra et godkendt rugeri må ikke gå sammen med racehøns eller høns fra ikke godkendte rugerier :(. Hvis Brians sussex går for sig selv er der krav til min. afstand til den gård hvor hybriderne går i. Det er overhovedet ikke nemt :( :(.
Venlig hilsen Tanja

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 31 Januar , 2013, 18:55 »
Nej det er det ikke, men sådan var reglerne også før - det er ikke noget nyt der træder i kraft 1. marts.
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn