Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: orm igen igen :(  (Læst 20952 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kenneth j

• Passiv bruger
orm igen igen :(
« Dato: 19 Januar , 2013, 17:06 »
Hej alle

Nogen forslag til hvad jeg kan gøre ?

Jeg har behandlet for orm med medicin fra dyrlægen 2 gange.
Første gang i september-oktober og så i starten af december. Der er 30 dages tilbage hold på æg hver gang.

Nu har jeg så lige slagtet hanekyllinger og 1 af dem var smæk fyldt med orm. Nogle virkelig lange de var længere end min håndflade på tværs :(

2 andre havde et moderat antal orm i sig og de 4 andre jeg tjekkede kunne jeg ikke finde orm i. Men kiggede ikke hele tarmen igennem det var sku så koldt.

Flere af dem har lidt skummende gul afførring både når jeg sprættede dem op men også når de ligger klatter i hønsehuset.

Nogle forslag til behandling ?

/Kenneth
1,4,3  Dansk landrace dværg
1,3  Dansk landrace
2,7,2  Blå kobber Maran
1,0,3  Sort kobber Maran
0,4 blandet

http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.djursracefjerkrae.dk/

Offline kristiank

• Bruger
Sv: orm igen igen :(
« Svar #1 Dato: 19 Januar , 2013, 17:21 »
hvad bruger du af fodder, og klak evt hønsgården kraftig til foråret

Offline Kenneth j

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 19 Januar , 2013, 18:21 »
Hej

De får hvede byg og havre samt fuld a pep. Så får de tørret majs en gang imellem samt madrester
1 gang om ugen får de vispumin i foderet.

Når der ikke er sne går de frit i haven når vi er hjemme
1,3  Dansk landrace
2,7,2  Blå kobber Maran
1,0,3  Sort kobber Maran
0,4 blandet

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #3 Dato: 19 Januar , 2013, 18:55 »
har du prøvet med syre i drikkevandet, kender ikk forholdet ,  og evt et fed hvidløg pr høne

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #4 Dato: 19 Januar , 2013, 20:03 »
Du kan forebygge med hvidløg og en skvis olie over deres fuld af pep, et par gange om ugen. Så kan de ikke suge sig fast til tarmen eller sådan noget. Det funger fint her, de har ikke haft orm i en uendelighed..
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #5 Dato: 19 Januar , 2013, 20:08 »
At bruge hvidløg og syre mod orm er ganske udmærket, men husk endelig at brug af medicin mod orm kun bør bruges hvis der er tale om alvorlige angreb, da medicin ødelægger tarmfloraen og når hønsene så kommer ud af balance ses det ofte at medicin er nødvendig efterfølgende ret ofte.

Offline Torbjørn Nielsen

• Bruger
« Svar #6 Dato: 19 Januar , 2013, 22:38 »
Hej Rudy

Du kan bruge lidt Saltsyre i drikkevandet, jeg bruger et til to snapsglas pr. ca. 10 liter vand. Det renser for orm, men er også effektivt over for forkøelse. Til at få tamfloraen hurtigt i orden er det altid godt med f.eks a 38 på kornet. Du vil se at mælkesyren er med til at få dine høns til at få en fin afføring.
Torbjørn
Yokohama stor hvid & rødsadlet
Legbar dværg
Rødsadlet og Guld farvet dværg Italiener
Orpington dværg sort

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #7 Dato: 19 Januar , 2013, 22:52 »
Hej Rudy

Du kan bruge lidt Saltsyre i drikkevandet, jeg bruger et til to snapsglas pr. ca. 10 liter vand. Det renser for orm, men er også effektivt over for forkøelse. Til at få tamfloraen hurtigt i orden er det altid godt med f.eks a 38 på kornet. Du vil se at mælkesyren er med til at få dine høns til at få en fin afføring.

Så vidt jeg ved, har høns ikke gavn af surmælksprodukter, for sådan er de ikke skruet sammen, og til det med syren, så er koncentrationen tilsvarende en sodavand, men det kan da godt være det kan ændre på tarmfloraen, og hvis det virker for dig, er det jo godt, men der er ikke belæg for det sådan rent videnskabeligt. Gamle husråd skal man jo ikke kimse af
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 19 Januar , 2013, 23:54 »
Så vidt jeg ved, har høns ikke gavn af surmælksprodukter, for sådan er de ikke skruet sammen, og til det med syren, så er koncentrationen tilsvarende en sodavand, men det kan da godt være det kan ændre på tarmfloraen, og hvis det virker for dig, er det jo godt, men der er ikke belæg for det sådan rent videnskabeligt. Gamle husråd skal man jo ikke kimse af

@ Ina.

Dette er på ingen måde for at være efter dig, men det er ikke rigtigt hvad du skriver. Jeg ved at du har set noget af det du skriver i andre indlæg, men det gør det ikke mere rigtigt.

Omkring surmælksprodukter er jeg lidt usikker, men det tilsættes hønseguf (Mettes opskrift) som jeg giver mine høns med jævne mellemrum (læs når jeg har overskud) og skulle have en gavnlig effekt på tarmfloraen.

Omkring saltsyrekuren - det har indtil flere gange været nævnt at det havde samme eller mindre effekt end at give hønsene Cola. Læs - lig ingen effekt.

Men det er næppe korrekt. Jeg ved ikke hvad pH-værdien i en hønsemave er, men i et sundt menneske er den ca 2,0. Cola, som nok er den sodavand der indeholder mest syre, har en pH-værdi på ikke under 2,5. Så den virker faktisk 'basisk' på en menneskemave. Saltsyre har pH-værdi helt nede omkring 0, så saltsyre virker modsat af Cola i maven.

Saltsyrekuren består af 20 ml saltsyre pr 10 l vand og gives over en periode på 5-7 dage.

Mvh
Erik Andersen

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 20 Januar , 2013, 09:56 »
Orm spredes så vidt jeg har kunnet opsnuse ved afføringsklatter med ormeæg, som kan overleve ned til -10 grader blot der er fugt. De kan være op til 28 dage om at klække. En ormekur vil vel derfor kun være effektiv, hvis den enten beskytter i over 1 måned, så alle æg er døde, eller hvis man samtidigt med kuren sørger for, at hønsene ikke i hus eller gård kan komme i kontakt med gamle klatter. Dvs en grundig udmugning, fjernelse af toplag i hønsegård eller f eks fræsning af hønsegården en tør blæsende dag, så det nye toplag kan tørre ud. Foder spredt ud over "gulv" i hønsehus eller gård vil øge risikoen for ny infektion, fordi det blandes sammen med deres afføring, som kan være fuld af æg.
Lidt ligesom almindelige børneorm hos mennesker, som kun lever videre i næste ormegeneration, fordi man spiser æggene, som ormene lægger ved tarmåbningen.....

Betydningen af el mindre ændring af pH værdien i maven står mig ikke klart, da æggene klækkes og ormene lever i tarmen, hvor der er en ganske anden pH værdi, som næppe påvirkes af drikkevandstilsætning. Er der lavet undersøgelser over det?

Selv har jeg været heldig og har i alle årene med høns ikke haft orm. Uden iøvrigt at have gjort noget bevidst herfor, omend jeg altid har forsøgt at holde foder og afføring adskilt, da det forekom generelt fornuftigt.
« Senest Redigeret: 20 Januar , 2013, 10:47 Fra Stella Reece »

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 20 Januar , 2013, 10:01 »
Jeg glemte, at jeg ville have tilføjet, at ormemidler næppe påvirker tarmfloraen, i modsætning til antibiotika. Bortset fra det er jeg heller ikke tilhænger af medicin til problemer, der kan løses på anden vis eller som kan forebygges ved almindelige fornuftige tiltag.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 20 Januar , 2013, 10:10 »
Hvordan er ormemidlet tildelt?
Kan det tænkes at det ikke er alle individer der har fået den korrekte dosis?

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #12 Dato: 20 Januar , 2013, 10:19 »
Hej Rudy

Hej Thorbjørn. Netop syre bruger jeg, og jeg finder det ikke så problematisk som medicin, som jeg anførte: "At bruge hvidløg og syre mod orm er ganske udmærket"

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #13 Dato: 20 Januar , 2013, 12:29 »
@ Ina.

Dette er på ingen måde for at være efter dig, men det er ikke rigtigt hvad du skriver. Jeg ved at du har set noget af det du skriver i andre indlæg, men det gør det ikke mere rigtigt.

Omkring surmælksprodukter er jeg lidt usikker, men det tilsættes hønseguf (Mettes opskrift) som jeg giver mine høns med jævne mellemrum (læs når jeg har overskud) og skulle have en gavnlig effekt på tarmfloraen.

Omkring saltsyrekuren - det har indtil flere gange været nævnt at det havde samme eller mindre effekt end at give hønsene Cola. Læs - lig ingen effekt.

Men det er næppe korrekt. Jeg ved ikke hvad pH-værdien i en hønsemave er, men i et sundt menneske er den ca 2,0. Cola, som nok er den sodavand der indeholder mest syre, har en pH-værdi på ikke under 2,5. Så den virker faktisk 'basisk' på en menneskemave. Saltsyre har pH-værdi helt nede omkring 0, så saltsyre virker modsat af Cola i maven.

Saltsyrekuren består af 20 ml saltsyre pr 10 l vand og gives over en periode på 5-7 dage.

Erik, du er da aldrig efter nogen  <: og jeg ville bare nævne at der ikke er videnskabeligt belæg for at de omtalte midler virker, jeg bruger det skam selv, ind i mellem, men man kan jo ikke vide feks. hvilke ingredienser i hønseguf (Mettes opskrift) der evt. virker, eller om det er en kombi af det hele, man kan jo godt være kritisk i forhold til husråd, så nogen ikke tror at det er den eneste gældende medicin
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Kenneth j

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 20 Januar , 2013, 20:43 »
mine har fået det i drikkevandet over 5 dage
1,3  Dansk landrace
2,7,2  Blå kobber Maran
1,0,3  Sort kobber Maran
0,4 blandet