Orm spredes så vidt jeg har kunnet opsnuse ved afføringsklatter med ormeæg, som kan overleve ned til -10 grader blot der er fugt. De kan være op til 28 dage om at klække. En ormekur vil vel derfor kun være effektiv, hvis den enten beskytter i over 1 måned, så alle æg er døde, eller hvis man samtidigt med kuren sørger for, at hønsene ikke i hus eller gård kan komme i kontakt med gamle klatter. Dvs en grundig udmugning, fjernelse af toplag i hønsegård eller f eks fræsning af hønsegården en tør blæsende dag, så det nye toplag kan tørre ud. Foder spredt ud over "gulv" i hønsehus eller gård vil øge risikoen for ny infektion, fordi det blandes sammen med deres afføring, som kan være fuld af æg.
Lidt ligesom almindelige børneorm hos mennesker, som kun lever videre i næste ormegeneration, fordi man spiser æggene, som ormene lægger ved tarmåbningen.....
Betydningen af el mindre ændring af pH værdien i maven står mig ikke klart, da æggene klækkes og ormene lever i tarmen, hvor der er en ganske anden pH værdi, som næppe påvirkes af drikkevandstilsætning. Er der lavet undersøgelser over det?
Selv har jeg været heldig og har i alle årene med høns ikke haft orm. Uden iøvrigt at have gjort noget bevidst herfor, omend jeg altid har forsøgt at holde foder og afføring adskilt, da det forekom generelt fornuftigt.