har lige fået en ruge maskine fra AMERICA.... så er mit spørgsmål.... hvordan kontrollere / styre man fugtigheden?
Jeg har brugt samme maskine over en del år.
Min erfaring er, at hvis du får styr på temperaturen, så er det relativt let at styre fugtigheden også.
Der skal ikke ekstra termostater til at klare temperaturen, med mindre maskinen er defekt, eller placeres et sted hvor der enten er for koldt eller meget store temperatursvingninger.
Prøv om du kan finde et sted med 'fornuftig' stuetemperatur og ikke for meget træk. Temperaturen kan reguleres med den lille skrue på siden af den blå 'hat' på toppen.
Når du jar fået temperaturen stabil, og stabil betyder middeltemperatur på 37,8 grader med nogenlunde lige store udsving under som over denne temperatur, så er du klar til at igangsætte en rugning. Udsvingene må ikke være mere end 0,5-1 grad.
Rugning startes normalt uden vand i nogen af karrene. På 3. dag hældes vand i det ene kar, medmindre du vil tørruge. Og du fortsætter rugning med vand i kun ét kar til dag 18. Herefter hælder du også vand i kar 2. Det øger fugtigheden til et niveau som passer til klækning.
Billedet du satte ind viste en model uden motor. Hvis du har købt motoren med standses denne på dag 18 når du tilsætter vand i kar 2.
Du skal være opmærksom på at kyllinger kan klemme sig imellem pladen æggene ligger på og væggen i rugeren, så det er en god ide at montere lidt net, af en eller anden slags over de 2 vandkar så kyllinger ikke dumper ned i dem og drukner.
Held og lykke med det når du kommer i gang med første rugning. 'Madam blå' er en udmærket begynder maskine.