Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: fugtighed  (Læst 11045 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jes.l.h

• Global Moderator
Sv: fugtighed
« Svar #30 Dato: 17 Januar , 2013, 16:56 »
da jeg fik min den blå, fulgte jeg mariannes anvisninger om og ruge uden vand til dag 18 og så fylde vand på. Jeg målte ikke fugtigheden, men alle æg der var tilbage klækkede.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline buch

• Passiv bruger
« Svar #31 Dato: 17 Januar , 2013, 17:03 »
hvor ligger mariannes anvisning??  /o
1.21 Isa Browm
3.7 Succex

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #32 Dato: 17 Januar , 2013, 17:45 »
Jeg har også altid "tørruget" hvis man skal kalde det sådan, når man først tilfører vand i bakkerne når 1. æg er språet.
Jeg tjekker dog altid løbende luftblæren, da den er eneste sandfærdig rettesnor ang. korrekt fugttighed.

Offline buch

• Passiv bruger
« Svar #33 Dato: 17 Januar , 2013, 19:45 »
Rudy har du også haft madam blå fra AMERICA??
1.21 Isa Browm
3.7 Succex

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #34 Dato: 17 Januar , 2013, 19:54 »
Jeg har tidligere haft forskellige fladrugere, men ikke lige den "Blå". Nu har jeg en større Træmotor-ruger. Men ved alle rugemaskiner har jeg tjekket luftblære for at vide om fugtighed kører korrekt.
Et lille fif, hvis man er usikker på hvordan luftblærens udvikling virkelig skal være, kan man have en skruk som ruger samtidig (lagt nøjaftig samme dag) og følge luftblærernes udvikling i begge rugninger.

Offline buch

• Passiv bruger
« Svar #35 Dato: 17 Januar , 2013, 20:29 »
man kan vel også bare lade alle æg ligge og så se hvad der kommer noget ud af?? :)
1.21 Isa Browm
3.7 Succex

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #36 Dato: 17 Januar , 2013, 20:33 »
man kan vel også bare lade alle æg ligge og så se hvad der kommer noget ud af?? :)

Selvfølgelig!  Men de fleste der køber en rugemaskine, vil gerne have pænt med kyllinger.
Om en evt. forskel vil være 5% eller 50% kommer jo helt an på "hvor skævt" fugtigheden har kørt. Og hvis man intet ved (har tjekket) kan man ikke justere næste rugning, og man bliver aldrig klogere på at forbedre rugeresultatet.

Men man kan bare køre derud ad, noget vil det altid komme ud af det.
Man kan jo også bare lægge æggene på radiatoren og se hvad der sker :)

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #37 Dato: 17 Januar , 2013, 20:55 »
hvor ligger mariannes anvisning??  /o

I min hukommelse  ;D Den fulgte med da jeg købte maskinen  :)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #38 Dato: 17 Januar , 2013, 22:42 »
jeg tror jeg holder mig til pilegaarden anvisning - han plejer nu at være meget fornuftig  /o

Takker og bukker.  ;)

Pilegaarden: Plejer du at fjerne nogle af de blå "ventiler" i toppen?

Nej, jeg har aldrig fjernet 'ventiler'. Jeg tror jeg brugte maskinen 3 år før det gik op for mig at de 'ventiler' kunne bruges.

Så skulle du nok ha' købt en Rcom. Efter hvad jeg har læst herinde, er det bare at trykke start og fyld vand på et par gange - efter 21 dage er der så kyllinger.

@Martin. Gid livet var så enkelt. Det lyder meget som om du har misset ganske mange tråde herinde.  ;) Og det kan let ske da der er ganske mange tråde.  Desværre er ganske mange af maskinerne ikke kalibreret korrekt fra fabrikken. Men når man får dem kalibreret korrekt, så har du ret.
Mvh
Erik Andersen

Offline buch

• Passiv bruger
« Svar #39 Dato: 18 Januar , 2013, 07:42 »
pilegaarden: hvor mange kyllinger fik du ud af de første rugeninger??
1.21 Isa Browm
3.7 Succex

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #40 Dato: 18 Januar , 2013, 22:12 »
Stort set kyllinger af alle befrugtede æg.

En gang imellem oplevede jeg at en enkelt kylling gik til i selve klækningsfasen, primært fordi jeg åbnede maskinen for ofte for at tage udklækkede kyllinger ud og derved mistede fugtigheden. Mister man for meget fugtighed i klækningsfasen hærder hinden i de æg der er på vej i klækningen og det gør det meget vanskelligt for kyllingerne at komme igennem/fri af hinden.
Mvh
Erik Andersen

Offline buch

• Passiv bruger
« Svar #41 Dato: 19 Januar , 2013, 09:39 »
Har desværre så lige fundet ud af at termometetet i madam blå er ikke til at stole på...  /d
1.21 Isa Browm
3.7 Succex

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #42 Dato: 19 Januar , 2013, 20:55 »
jeg har også en madam blå, dog med manuel vending.

jeg rugede 3 hold kyllinger ud sidste år, med stor succes.

min fremgangsmåde er som pilegaarden, dog med undtagelse af at jeg fra dag 1 har vand i det ene kar. og har den ene prop af hele tiden. jeg undgår at åbne og tage kyllinger ud før alle er klækket. og har ikke mistet nogle der er på vej ud.

der var 2 uklækkede æg i første rugning, 1 æg i anden og slet ingen i sidste rugning.

æggene var sidst tjekket på dag 18, men var lidt usikker på om alle var i live på det tidspunkt, så de kan allerede før der været gået i stå.

jeg købte et godt hygrometer og et check-up termometer. jeg erfarede at det indbyggede lå lidt ved siden af hvad check-up sagde, fulgte check-up som kun svingede 0,3 grader.

jeg er tilfreds med min maskine og glæder mig til at skulle starte den op igen her om en månedstid  ;D
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.