Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ny race?  (Læst 5871 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hastrup

• Passiv bruger
Ny race?
« Dato: 17 Januar , 2009, 22:26 »
Hej.

Jeg har tænkt på hvor mange gange man skal krydse to racer for at man har en ny race og hvor mange indivier skal man starte med?

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Ny race?
« Svar #1 Dato: 17 Januar , 2009, 22:32 »
I ca. 12 generationer
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Hastrup

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 18 Januar , 2009, 21:49 »
Det var ikke så mange gange som jeg havde regnet med. Det var hver at overveje... :) Jeg kan nemlig rigtig godt lide Dansk landrace udseende. Men er træt af at de kan flyve og så synes jeg de er mere vilde end andre høns. Ville det være muligt at avle det flyve evnen væk? og beholde farven på specielt hanen, hønen måtte gerne få lidt mere farve?

Offline Bent Skaarup Pedersen

• Bruger
« Svar #3 Dato: 19 Januar , 2009, 15:19 »
Den mere kortbenede udgave "Luttehøns" plejer ikke at være så urolige, men der kan selvfølgelig også her være stor forskel på stammerne - tag ud og besøg nogle af opdrætterne, selvsyn er langt at foretrække fremfor "salgstalen" !

Men bortset fra de små forskelle på stammerne, så synes jeg at racerne har det bedst med de særpræg de har, så overvej at købe en tung race i stedet, de fås også i vildtfarve.

med venlig hilsen - Bent Skaarup pedersen

Offline Willy Littau

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 19 Januar , 2009, 19:44 »
Du kunne også finde en anden race i de samme farver - f.eks. guld sortbåndet (agerhønefarvet) Plymouth Rock. Her har hanen de samme farver og hønen er båndtegnet - ikke brun som ved landhøns.
Og så er det en rolig og omgængelig race uden flyvelyst.

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #5 Dato: 20 Januar , 2009, 10:37 »
At avle en ny race er næppe bare at krydse. Man bør sætte sig grundigt ind i arvegangen for høns, man bør sandsynligvis have lidt erfaring, og man bør vide lige hvad man vil have, og hvordan man vil opnå det.
Jeg skal selvfølgelig ikke gøre mig klogere end jeg er, for jeg har bare læst et par bøger. Men jeg ved dog med ret stor sikkerhed, at krydser man bare to racer og avler videre med afkommet, vil variationen i afkommets egenskaber (såsom gemyt, fjerdragt og æglægning) være enorm.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Thomas Poulsen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 20 Januar , 2009, 17:51 »
og så er det endda "kun" en ny variant af en race der tog 16 generationer, tænk bare på en ny race og finde en standard og så ramme standarden i mange år. . . det virker en smule svært for mig ;)

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #7 Dato: 21 Januar , 2009, 11:37 »
Ja nu spørger jeg dumt, men når man har fremavlet en ny race, hvordan bliver den så godkendt som race  ???
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #8 Dato: 21 Januar , 2009, 15:05 »
Mange tak for svaret, ja man lære noget nyt hele tiden.
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Hastrup

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 25 Januar , 2009, 22:42 »
jeg kan godt høre at en ny race skal jeg vist ikke til at lave... men tror jeg lade dem passe sig selv. Der er lidt af hvert. og det med flyve lysten går nok af "min race" af sig selv... for hvis de flyver over hegnet og vores kleiner münsterländer er ude så er det kort proces... det er vel en jagthund. Den har en del ænder og høns på samvittigheden. Det startede ellers så fint med at de kunne gå sammen. Men pludselig en dag gik det galt  ???

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 26 Januar , 2009, 19:08 »
Vi har også kleinerer de har også både ænder, gæs og hoons på samvittigheden :D...

Det med en ny race kan godt blive svært, men det håber jeg måske også at goore en dag :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.