Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Pomelo  (Læst 2308 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Fisker

• Passiv bruger
Pomelo
« Dato: 07 Januar , 2013, 21:15 »
Er der nogen der har en virkelig god grund til at citrusfrugten pomelo som fra naturens side har en særdeles kraftig skal, først bliver pakket enkeltvis i plastik OG derefter bliver pakket i net igen enkeltvis. Hvad er forklaringen på den sindsyge overembalering?

Rasmus

Offline fru Andersen

• Bruger
Sv: Pomelo
« Svar #1 Dato: 07 Januar , 2013, 21:32 »
Jeg har ingen god grund... Men jeg giver dig helt ret! Utroligt mange varer er helt vildt overemballerede.

Og al den emballage skal jo både fremstilles, transporteres et utal af gange, og til sidst bortskaffes!

Man skulle starte en STOP SPILD AF EMBALLAGE  lige som STOP SPILD AF MAD.
Med venlig hilsen
Lene

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #2 Dato: 07 Januar , 2013, 21:55 »
enig Lene /o
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 07 Januar , 2013, 22:04 »
Jeg kender ikke frugten, men jeg vil godt give et bud på grunden til den emballering.

De fleste frugter udskiller fra naturens side den gasart der hedder ethylene (eller på dansk ethene). Denne gasart fremmer modningsprocessen. Det kunne tænkes at pomelo måske er slem til at afgive ethylene. Hvis det er tilfældet ville frugterne uden plasticomslag ligge og fremme hverandres modningsproces, hvilket meget hurtigt ville resultere i rådden frugt.

Det er af samme årsag man normalt fraråder at blande frugter på et frugtfad, hvis ikke det er noget der forventes konsumeret indenfor relativ kort tid. 
Mvh
Erik Andersen

Offline Louise Rosenbaum

• Passiv bruger
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Pomelo
« Svar #4 Dato: 07 Januar , 2013, 22:33 »
...de kinesiske kan ikke rådne, de er flere gange "snuppet" for at overskride grænseværdierne for pesticidrester...

Offline ncj

• Bruger
« Svar #5 Dato: 07 Januar , 2013, 22:39 »
Citrusfrugter har netop svært ved at kompostere på grund af sprøjtemidler.
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 07 Januar , 2013, 22:46 »
Skal vi nu ikke holde skidt fra kanel.

Eventuelle pesticider er næppe grunden til den særlige indpakning. Formoder iøvrigt at der foretages en eller anden kontrol af pesticidrester ifm med import. Men måske jeg er naiv.
Mvh
Erik Andersen

Offline Fisker

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 07 Januar , 2013, 22:56 »
Men det giver også en forklaring på plastikken som jeg kan forholde mig til og meget vel kan være rigtig( jeg husker bare for en del år siden at det ikke var nødvendigt, men måske tiden fra plukning til forbruger er blevet større) Men hvorfor så det ekstra net? Det forhindrer ingen stoffer og holder ikke sammen på noget så hvorfor?

Rasmus

Offline ncj

• Bruger
« Svar #8 Dato: 07 Januar , 2013, 22:59 »
Jeg ved ikke om pomelo afgiver mere ethylen end andre citrusfrugter,eller hvorfor de er emballeret anderledes, men hvis citrusfrugter ikke er økologiske,er de sprøjtede.
Mvh
Niels-Chr.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 07 Januar , 2013, 23:07 »
Har du et evt et billede af den indpakkede frugt. Kan det tænkes at nettet evt holder plastikken på plads. Jeg gætter blot, da jeg ikke ved hvordan det ser ud.

Transporttiden er næppe blevet længere. Megen frugt transporteres nu i containerskibe mod tidligere i køleskibe. Containerskibene er meget hurtigere end køleskibene.

Men den del er nu heller ikke så relevant, da frugten ved nedkøling forhindres i at afgive ethylene. Processen stopper.

Men når frugten når frem til salgsstedet vil den jo typisk blive opbevaret ved 'stuetemperatur', og så går modningsprocessen for alvor i gang, hvis man ikke tager sine forholdsregler.

Jeg ved ikke om pomelo afgiver mere ethylen end andre citrusfrugter,eller hvorfor de er emballeret anderledes, men hvis citrusfrugter ikke er økologiske,er de sprøjtede.

Det betvivler jeg ingenlunde, men det forklarer blot ikke emballeringen.
« Senest Redigeret: 07 Januar , 2013, 23:26 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 08 Januar , 2013, 07:26 »
Dette er også rent gætteri men jeg tror at nettet er der for kundens "sarte øje". Altså det er et salgstrick.
Det ser måske lidt bedre ud og der er derved flere der køber dem. Lidt ligesom at tomaterne har fået lov at beholde en stængel med nogen blade på. Dette er der heller ingen grund til men det har garanteret givet et bedre salg da det "tricker" et eller andet ved forbrugerne.

Ydermere gør nettet at det er nemmere at holde Pomelo frugten.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #11 Dato: 08 Januar , 2013, 08:08 »
Formoder iøvrigt at der foretages en eller anden kontrol af pesticidrester ifm med import. Men måske jeg er naiv.
næh.. det gør der ikke. Kontrollen ligger hos importøren og sælgerne selv og de vil ikke oplyse hvor tit de tester.
http://www.b.dk/nationalt/hullet-kontrol-med-farligt-frugt-og-groent
Helt modsat området på kød og æg f.eks.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline ncj

• Bruger
« Svar #12 Dato: 08 Januar , 2013, 08:15 »
Der er ingen tvivl om at en fin emballage sælger,vi vil bedrages ;)
Mvh
Niels-Chr.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #13 Dato: 08 Januar , 2013, 08:23 »
ak ja finn mere kontrol, fordi man kan. og det er muligt, egenkontrol og dokumentation mig her og der. i stedet for at lade det være op til folk selv hvor og hvordan deres mad skal være og være fra, gennem kontroller, tager regeringen jo det ansvar for fødevaresikkerhed som forbrugeren selv burde.
derfor må varer i underlig skummel unaturlig embalage jo ikk være egnet til føde for dyr og menesker

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #14 Dato: 08 Januar , 2013, 08:32 »
Jeg hørte i Radioavisen forleden, at Danmark mangler skrald til forbrændingsanlæggene, så varmeregningen stiger da der skal indkøbes skrald i Tyskland. Det ved dem der pakker pomelo frugter til Danmark sikkert ::). Nyheden om det manglende skrald er god nok :o.

Jeg ved ikke hvor der skal overemballeres på den måde. Det sker også med så meget andet, fx til jul da vi købte en æske Toffefee. Papemballage. Af med den. Papæske inden i. Af med låget. To seperate papæsker med chokolader i, emballgeret hver for sig i plastic :o.
« Senest Redigeret: 08 Januar , 2013, 09:07 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"