Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Pomelo  (Læst 2309 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ncj

• Bruger
Sv: Pomelo
« Svar #15 Dato: 08 Januar , 2013, 09:34 »
Man må jo arbejde for sagen,med alle de kalorier ;D.
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #16 Dato: 08 Januar , 2013, 10:17 »
Haha, jeg stod selv og bandede over den vanvittige emballering i går aftes, da jeg skrællede en pomelo.

Min pomelo er i øvrigt fra Kina, og der var et par stykker i kassen med rådne pletter. Så de kan altså sagtens rådne, selv om de er fra Kina.

Mit gæt på begrundelsen er, at nettet gør det muligt at samle pomeloen op med én hånd. Uden net er det en noget uhåndterlig størrelse. Plasticen forhindrer, at en rådden frugt smitter de andre i kassen - men den virker godt nok noget overflødig.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Fisker

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 08 Januar , 2013, 10:17 »
Ja jeg tror i virkelig både plast og net er til pynt, men udover kinesere og forbrændingsanlæg hvem synes så det pynter og gør frugten mere tillokkende? Jeg synes den ser skinnende og skræmmende ud og ligner ikke noget der hører hjemme mellem frugt grønt. Tricket med tomaterne er vel at det skal se mere naturligt ud med stilken.

@pilegaarden
Skulle være et billede her.

Rasmus

Offline Niels Andersen

• Passiv bruger
  • Hjemmegående skibs- og havenisse
« Svar #18 Dato: 08 Januar , 2013, 12:45 »
Min morfar var købmand, hans valgsprog var "Verden vil bedrages"  - og det er det eneste der kan forklare meget af det der foregår i detailhandelen.
1.4 Gallus gallus domesticus 'rød dorking'
0.1 Gallus gallus domesticus 'lys sussex'
0.2 Gallus gallus domesticus 'hul-i-hækken'
1.1 Anser anser domesticus 'grå danske'
1.1 Felis catus 'gråstribet alm. europæisk korthår'
0.0.1 Homo sapiens sapiens 'alm. dansk' - egen avl :)

Offline mbs89

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 08 Januar , 2013, 15:16 »
Jeg har kun en ting at sige til det.. Køkkenhave/drivhus  dyrk jeres eget frugt og grønt.. Det er helt sikkert det værd!   :)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #20 Dato: 08 Januar , 2013, 21:50 »
@pilegaarden
Skulle være et billede her.

Hvis der er plast om de frugter (det er en smule svært at afgøre af billedet men jeg tror dig), så er den tydeligvis lagt meget stramt og formentlig helt tætsluttende. Det kunne underbygge teorien om at de ikke må smitte hverandre med ethylene-effekten. Men det må samtidig betyde at de er plukket relativt modne.

Jeg læste en artikel for år tilbage om kiwifrugter. Hvornår de plukkes mht modenhed. Den beskrev transporten på køl i containere af knapt modne frugter, hvor frugterne så ved fremkomst til destination, blev udsat for påvirkning af ethylene (altså bevidst tilsætning til atmosfæren i rummet hvor frugten blev opbevaret) for at igangsætte den endelige modning, inden de kom ud i forretningerne rundt om i verden.

Med den stramme plast omkring pomelo er det jo ikke muligt at påvirke dem kunstigt med ethylene, så de må næsten være plukket og transporteret modne.

Inden en masse mennesker nu farer i flint over at man bruger ethylene til modning af frugt, så lad mig lige gentage at frugt i sig selv udskiller ethylene. Ethylene er en ren gasart, som ved den rigtige håndtering er ufarlig. Ved atmosfærisk tryk (kald det 'stuetryk') overgår den fra væske til damp (gas) ved minus 104 C. Uden at have checket ville jeg gætte på at verdensproduktionen ligger på ca 150 mill tons om året. Og alle vader i ethylenebaserede produkter i dagligdagen, de fleste uden at vide det. ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Fisker

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 08 Januar , 2013, 21:59 »
Tak for den rationelle forklaring. Jo plastikken er hel stram omkring frugten og det kunne godt tyde på at du har ret omkring første emballeringslag, nettet må så være der for at "bløde" plastikindtrykket lidt op?
Det ændrer ikke på at det for år tilbage godt kunne lade sig gøre uden emballering, men med plast får de nok nogle andre fordele i forhold til holdbarhed og smag.
Nogen der nogensinde har set en økologisk pomelo?

Rasmus

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #22 Dato: 08 Januar , 2013, 22:13 »
men med plast får de nok nogle andre fordele i forhold til holdbarhed og smag.

Og så er de formodentlig (måske ;) modnet naturligt, på træet hvor de blev til. Og det er vel, trods alt, at foretrække.

Glemte at nævne at den plastik frugterne er 'pakket' i formentlig også er lavet ethylene.  :)
Mvh
Erik Andersen

Offline Fisker

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 08 Januar , 2013, 22:25 »
PE, eller polyethylene er en af de nogenlunde fornuftige plastssammensætninger, som ikke giver andet end vand og CO2 ved forbrænding, så vidt endnu vides..
Og det er da rigtigt at det må være en fordel at de plukkes modne, i forhold til smagen ja også også i forhold til brugen af ethylen, men som sikkert er resursekrævende også. Det er nok bedst bare at spise æbler fra haven. Og det synes musene desværre også.

Rasmus

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #24 Dato: 08 Januar , 2013, 22:33 »
PE, eller polyethylene er en af de nogenlunde fornuftige plastssammensætninger, som ikke giver andet end vand og CO2 ved forbrænding, så vidt endnu vides..

Det tror jeg nu ikke ændrer sig, så længe vi taler ren PE. Men der kommer jo nye afskygninger til.

Det er nok bedst bare at spise æbler fra haven.

Det giver jo ihvertfald sikkerhed for det andet emne der var inde over tråden, nemlig brugen af pesticider. ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline fru Andersen

• Bruger
« Svar #25 Dato: 09 Januar , 2013, 07:15 »
Det er nok bedst bare at spise æbler fra haven.

Se dér er du i mine øjne inde på noget helt rigtigt! Spis årstidens frugt, meget gerne dansk!
Det er vanvittigt at transportere fødevarer den halve klode rundt, i det omfang det gøres i dag.

... Hmm, der er noget der driller. Jeg kan ikke komme til at skrive under det blå område, men det er altså mig der skriver her nederst.
/Lene

citat fikset (ikke fusket :D ) Finn/admin
« Senest Redigeret: 09 Januar , 2013, 13:17 Fra Finn Jensen »
Med venlig hilsen
Lene

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #26 Dato: 09 Januar , 2013, 13:02 »
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline ncj

• Bruger
« Svar #27 Dato: 09 Januar , 2013, 13:32 »
Jeg kom i tanke om en bekendt,som før arbejdede med frugtimport,som jeg så kontaktede.Han kontaktede så H&P Frugtimport i Vejle,som forklarede at det var for at holde på fugtigheden, da de sejles fra Kina i køleskibe i 4-5uger,og kun derfor.
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Fisker

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 09 Januar , 2013, 21:29 »
Måske en del af forklaringen? http://politiken.dk/mad/madnyt/ECE1862006/bedre-emballage-fordobler-groentsagers-holdbarhed/

Jeg kom i tanke om en bekendt,som før arbejdede med frugtimport,som jeg så kontaktede.Han kontaktede så H&P Frugtimport i Vejle,som forklarede at det var for at holde på fugtigheden, da de sejles fra Kina i køleskibe i 4-5uger,og kun derfor.

ja begge ting giver god mening, men jeg synes stadig det ekstra net bagefter er overdrevet og unødvendigt. Selvom de kan veje over et kilo er det vist ikke dem der ligger i kasserne i Brugsen , så de burde kunne håndteres uden ekstra net og hank

Rasmus