@pilegaarden
Skulle være et billede her.
Hvis der er plast om de frugter (det er en smule svært at afgøre af billedet men jeg tror dig), så er den tydeligvis lagt meget stramt og formentlig helt tætsluttende. Det kunne underbygge teorien om at de ikke må smitte hverandre med ethylene-effekten. Men det må samtidig betyde at de er plukket relativt modne.
Jeg læste en artikel for år tilbage om kiwifrugter. Hvornår de plukkes mht modenhed. Den beskrev transporten på køl i containere af knapt modne frugter, hvor frugterne så ved fremkomst til destination, blev udsat for påvirkning af ethylene (altså bevidst tilsætning til atmosfæren i rummet hvor frugten blev opbevaret) for at igangsætte den endelige modning, inden de kom ud i forretningerne rundt om i verden.
Med den stramme plast omkring pomelo er det jo ikke muligt at påvirke dem kunstigt med ethylene, så de må næsten være plukket og transporteret modne.
Inden en masse mennesker nu farer i flint over at man bruger ethylene til modning af frugt, så lad mig lige gentage at frugt i sig selv udskiller ethylene. Ethylene er en ren gasart, som ved den rigtige håndtering er ufarlig. Ved atmosfærisk tryk (kald det 'stuetryk') overgår den fra væske til damp (gas) ved minus 104 C. Uden at have checket ville jeg gætte på at verdensproduktionen ligger på ca 150 mill tons om året. Og alle vader i ethylenebaserede produkter i dagligdagen, de fleste uden at vide det.