Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: 2013  (Læst 1967 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kristiank

• Bruger
2013
« Dato: 05 Januar , 2013, 08:10 »
vi havde en tråd sidste år, hvad så med forventninger til året 2013

brahmaerne /gul /sort col) skal forbedres,
moskuserne (sortbrogede) skulle gerne forsyne fryseren, de skal ha et nyt hus, til rede.
gæs så skulle vi gerne ha nogle landgæslinger, den gamle danske race, hvor vi kan avle lidt om nogle år.
araucanaer med skæg og tuffer flytter måske ind, muligheder skal overvejes bare 1,2-3

og hønsegårdene skal mink sikres, det har jo første priotet, for ellers nytter det jo ikk, alt det andet.

Offline Søren Roager

• Passiv bruger
2013
« Svar #1 Dato: 05 Januar , 2013, 08:24 »
Jeg køber en ny rugemaskine, bygger en ny hønsegård og fylder denne med mørkebrune dværgbarneveldere som jeg henter i Tyskland... Disse skal så godkendes på LU ;)
Med venlig hilsen

Søren

Brun sort dobbeltrandet Barneveldere i stor
Mørkebrune Barneveldere i dværg

www.barnevelder.dk
www.hadstenfjer.dk
www.racefjerkrae.dk

https://www.facebook.com/#!/groups/600818969971561/

Har du Barneveldere eller påtænker at blive Barnevelder-ejer?
Så skriv til Ingrid på ingridlarsen@mail.tele.dk og få et gratis prøvemedlemsskab i Barnevelder-klubben!

Offline Dyre-tossen

• Passiv bruger
  • Der er plads til alle og en hver
Sv: 2013
« Svar #2 Dato: 05 Januar , 2013, 09:02 »
Jeg har ikke de store planer i år da jeg ikke bor på en gård :(

Men håber på at få slagtet de resterende høns så der kun er sussex tilbage.
Få nogle flere høner af samme race og håbe på en skruk eller to  ;D
Hilsen Ann
0.0.1 sussex (Varmefri)
0.0.4 Landhøns (Varmefri)
1.0 Hund som er en og hedder Laban
1. Akvarie fulde af selvskabs-fisk

ALLE KYLLINGER SÆLGES

Her har man fået 100 C. i hønsefeber og det kan ikke helbredes af nogen medicin i verden.

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #3 Dato: 05 Januar , 2013, 09:15 »
Vores køkkenhave skal indvies til høns.3 sommerhuse skal laves med tilhørende gård til hver.Herudover blir der et stort område hvor de kan lukkes ud på skift og hygge sig i græs under buske og frugttræer.Området er i forvejen indhegnet.
Her håber jeg at der kommer til at gå både en stamme hvid/blå columbia Brahma, store hvide Wyandotter og New Hampshire.
Og i november håber jeg at der er nogle gode ungdyr at udstille.
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 05 Januar , 2013, 09:36 »
Min plan er, at jeg skal stadig græde mig selv til søvne pga. jeg ikke må ha' en hane (overdrivelse fremmer forståelsen). Planen var jo ellers, at jeg skulle ha' købt en kolonihave - men jeg har valgt og udskyde det til efter sommeren, hvor jeg er færdig med gymnasiet (Jeg vil gerne på Uni med det samme, men vi må jo lige se, hvor det bliver henne i landet).

Planer for dyr er, at beholde mine dejlige gule Orpington. Men jeg vil gerne have nogle kyllinger, så det bliver nogle Isabel perlegrå båndet Brahma i dværg fra Marita.

Planer for udstillinger er Æg-landsudstillingen i Silkeborg, hvis mine Orpington ikke er skruk på det tidspunkt (Super god udstilling sidste år). Så den lokale i Næstved og måske LU.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 05 Januar , 2013, 09:46 »
Uh - planer - projekter - visioner har jeg masser af her i 2013. Måske endda alt for mange, men jeg synes nu at jeg stadig har overblikket over det  ;D

Alle racerne kan selvfølgelig altid forbedres og nogle af racerne skal der avles mere på end andre. Især Maranerne skulle gerne give et bedre resultat.

Og så skal nogle hønsehuse og kyllingerum også renoveres. 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 05 Januar , 2013, 09:57 »
Farligt spørgsmål  ;D

Besætningerne er ved at være på plads....
2 stammer vildfarvede dværg silkehøns
1 stamme store laksefarvede faverolles
Og så det løse  *e

Hele hønseområdet skal laves om, så hver stamme får en fast hønsegård indrettet som en lille have, således at hele området bliver én stor have at gå igennem.
Alle hønsegårde skal have udgang til den store have, så de kan komme i haven på skift.
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #7 Dato: 05 Januar , 2013, 10:04 »
Jeg fortsætter med maran og araucana. Der skal bygges en ny hønsegård til de to dværge, som evt. skal have en dværghane at gå med. Et nyt hønsehus er også på ønskelisten til dværgene.

Skurvognen skal males grøn. Maranhuset skal males, det bliver nok også grønt.

Det største ønske er dog en indhegning der afspærrer hønsene fra vejen, så jeg ikke skal være et nervevrag, hver gang Luthersk Mission kører race på vejen :o.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 05 Januar , 2013, 10:22 »
Arbejder videre med de gul blå sussex ved siden af renavl af gul sort sussex.

Desuden lidt dv. brahma i sølv sort båndet og leg med ny farve her også.

Endeligt en enkelt rugning imod at få lavet hvid gråstibet col (delaware-farvet) brahmaer i stor. Når jeg har set, at det kan lykkedes og fået et par gode billeder, bliver disse dog nok afsat til anden side - har muligvis fundet en bekendt, som gerne vil have dem gående som havehøns.

Har egentligt ikke plads til alle disse ting, men som de fleste andre har jeg det også svært med begrænsningens kunst *e
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #9 Dato: 05 Januar , 2013, 10:48 »
planen er avl med dværg maran. Et nyt hønsehus er osse i tankerne men om det bliver i år vides ikke endnu. Ellers er der en masse små forbedringer hist og her der skal laves. Jeg har så osse en vision om at mine new hampshires skal skiftes ud med maran i stor til og lægge morgenæggene. Eneste ikke maran der nok får lov og blive er vores moranna, da hun er en fortrinlig kyllingefører
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Lisbeth Ea

• Passiv bruger
  • Det er SKØNT at bo på landet :)
« Svar #10 Dato: 05 Januar , 2013, 11:39 »
Her er planen at få bygget et hønsehus efter DFfR's vejledning til mønsterhønsehus, hønsegård m.m.

Vi tager til LU for at se/høre/lære mere om høns og hilse på nogle skønne hønsefolk  <S

Når hønsehus m.m. står klart skal vi finde de helt rigtige Barneveldere og når de er flyttet ind, skal vi passe dem bedst muligt, nyde deres selskab og spise dejlige nylagte æg  :laugh:

Hvem ved...  ;) måske skal jeg også prøve at udstille eller have høns med til hønsedag i 2013...

« Senest Redigeret: 05 Januar , 2013, 15:43 Fra Lisbeth Ea »
1.10  stor sort dobbeltrandede Barnevelder siden september 2013 :) det bliver spændende at følge dem - det er ganske tydeligt, at de har forskellige personligheder...men rolige og tillidsfulde er de alle.

Har du også Barneveldere eller påtænker at blive Barnevelder-ejer?
Så skriv til Ingrid på ingridlarsen@mail.tele.dk og få et gratis prøvemedlemsskab i Barnevelder-klubben!

http://www.barnevelder.dk/9341404
http://www.naestved-fjerkraeklub.dk/
http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.okologi.dk/
http://www.oekologi.dk/

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #11 Dato: 05 Januar , 2013, 11:39 »
uh. her er der mange ting der skal gøres.

moskusænderne skal have gravet nyt vandhul tæt på huset og der skal laves indhegning med en masse strømtråde omkring. og 3 opdelinger inde i indhegningen (hvis vi når at få lavet det inden de begynder æglægning, ellers bliver de tre indhegninger midlertidigt lavet, uden vandhul)

jeg vil prøve at dele dem op så de rene perlegrå går for sig og de brune/sortbrogede for sig og de blå /blåbrunmix for sig. har nemlig beholdt 3 andrikker, så jeg kan lave denne opdeling.

det bliver nok et helvede og sikkert tosset, men det er ideen. så håber jeg bare de alle er hurtige til æglægning ;D

pt går alle sammen midlertidigt i haven i deres ællinge indhegninger som er sat sammen og med strøm omkring. pga rævebesøg har jeg ikke turde have dem mere nede ved vandhullet, bagerst på matriklen.

hos mine wyandotter skal der laves rigtig indhegning, den er pt også midlertidig. og der skal fjernes en mødding og lagt jord og såes græs delvist hvor de skal gå.

og så skal jeg have delt de 2 rene sølv/sortrandede damer til at gå sammen med mine rene hane. så jeg kan få taget rugeæg fra dem. mine farvemix høner skal gå med en farvemix hane.

så skal jeg selvfølgelig have ruget et par hold kyllinger ud i maskinen. ;)

men først skal jeg have slagtet de overskydende haner fra sidste år, det klarer slagteren heldigvis /o

det er vidst hvad der skal ske på fjerkræ fronten. der er så også en masse andre ting, bla en rundbuehal der skal stilles op inden høet skal høstes. en løsdriftstald til hestene der skal ændres, og laves. osv osv...

puha når man får skrevet det ned så ser det ud af så enormt meget der skal gøres, men det er det jo også  ;D

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #12 Dato: 05 Januar , 2013, 16:14 »
Jeg venter på foråret og dermed en masse rugeæg fra vagtlerne.Sidste år var ikke vellykket,da jeg startede op med ny besætning og havde mange dårlige rugeresultater.Jeg har stammeopdelt idag og dem der skal levere , forhåbentlig en masse rugeæg/kyllinger , er 1,4 i Japanske guldperlede og 1,5 do. i Jumbo.Derudover er der 4,0 i overskud,2 store og 2 små.En ny rugemaskine er bygget , så det kan kun gå for langsomt , inden æggene dukker op.  <+
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 05 Januar , 2013, 16:41 »
Her vil jeg køre stille og roligt videre med wyandotterne og sebrighterne. Ikke noget stort, for jeg har også heste og skal arbejde med dem, min shetlandsplag skal udstilles og jeg skal have redet og kørt de andre to :) Jeg er tilmed gået op på fuld tid for at få råd til det hele, så jeg får rigeligt at se til  :)
Mvh Marianne

Offline frydensberg

• Passiv bruger
    • frydensberg-billing
« Svar #14 Dato: 05 Januar , 2013, 17:05 »
Uha

Jeg skal have færdiggjort den sidste finish på hønsehuset og udvidet hønsegården. Desuden vil jeg have lavet et par hønsetraktorer / sommerhuse der kan flyttes rundt om i haven.
-Og så håber jeg på at få en skruk eller to, så jeg kan lave lidt kylliger både til slagt og til at gemme. Og så drømmer jeg om et par guld sortsømmede wyandotter i stor ::) og måske en vorwerk.... Der er så mange skønne hønseracer :D

Ja der er nok af projekter!
Mange hilsner
Lena Frydensberg-Holm
Nybegynder udi hønseri
En Dejlig husbond
2 Dejlige drenge børn
0,1 british shorthair kat, Karma
1,0 Vapset sort labrador hvalp, Kaos
5,5 dværgvædder kaniner, gulrød og satin
1,1 hermelin Rex kaniner
0,3 sort kobber maraner
0,2 lys sussex stor