Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nu er det nok!!  (Læst 3999 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Nu er det nok!!
« Svar #15 Dato: 30 December , 2012, 08:27 »
For det første, så er det da skrækkeligt at miste så mange dyr.  :-X

Ej det lyder dæleme mærkeligt..... at de skulle kunne få rottegift uden at have adgang til det på nogle måder. Er der mon nogen, som har smidt det ind til dem ?? (frygtelig tanke, men nok eneste mulighed)

Forøvrigt er der k-vitamin i hønsepiller og høns skulle derfor kunne tåle en lille del rottegift (ikke at jeg har forsøgt) da de har en kro/krås og ikke en mave som pattedyr har. Eller det er ihvertfald hvad en rottemand har fortalt mig.
Så det må være meget gift de har indtaget, når der er døde 21 store dyr.

Jeg får lagt gift ud (sørger for at det ligger, så ingen andre dyr kan komme til), når der ses rotter hos mig og 7-9-13 så har der ikke været høns eller katte som har været syge eller som har snasket i døde/døende rotter. Jeg har heller aldrig forebygget med k-vitamin hos mine katte.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #16 Dato: 30 December , 2012, 09:20 »
Der er jo også den mulighed at forgiftede mus/rotter har lagt sig til at dø inde ved hønsene og de så har spist de døde dyr og på den måde fået giften i sig. Men rigtigt kedeligt er det.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #17 Dato: 30 December , 2012, 10:08 »
@Lars
Det er jeg virkelig ked af på dine vegne, det er da virkelig næsten ikke til at bære, og jeg kan da sagtens forstå, at du nu synes at nok er nok.

Jeg tænker at hvis du ikke selv bruger gift,, har du så fået undersøgt dit foder ??  og er der andre i kolonien der har samme problem, for det er godt nok mange dyr der er gået til hos dig.

Op med humøret, hønseven, du kommer stærkt igen er jeg sikker på  *t

Jeg kan så oplyse, at for en del år siden, opdagede jeg nogle farvede kerner i kyllingefoderet. Jeg fik det undersøgt, og resultatet var netop rottegift. Heldigvis havde jeg ikke begyndt at fodre med det, så jeg oplevede ikke dødsfald.
På foderstoffer og foderfabrikker, vrimler det med rotter og der ligger altid gift. Min og myndighedernes teori dengang blev, at man antagelig havde fejet noget spilt foder op og der har så uheldigvis samtidig været spilt noget gift samme sted.

Derfor ville jeg i 1. omgang tjekke foder, dernæst omgivelserne (nabo osv.)

Offline bjarne m

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 30 December , 2012, 14:13 »
Hej Lars
Har du kontroleret dit æglægningsfoder?,der burde være indhold af K-vitamin,som burde være nok til at dine dyr ikke burde dø-Det er en af årsagerne til at der er så mange rotter dør når vi lægger rottegift ud til vores langhalede "venner"-rottegift skal altid lægges ,så andre ikke kan komme til det.

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #19 Dato: 30 December , 2012, 17:19 »
Jeg er temlig sikker på rottegift bruges med varsomhed og derfor ligges i låste kasser/fælder. Problematikken er efter indtagelse dør rotten ikke straks, men kan blive et let offer for andre rovdyr, som får en sekundær forgiftning. Hvis et forgiftet dyr trænger ind og ender som mad for hønsne ja så er balladen der.
som Rudy også nævner kan det jo også være i fodret, jeg ville da ihvertfald være glad for at kende hvilket mærke du fodre med. Jeg har idag gennemgået 15 kg. fuld af pep, og der var ingen farvet korn i min sæk, men fremover bliver der dælme kigget grundigt efter inden de bliver hældt i tønden.
Rigtig held og lykke, jeg håber virklig for dig du hurtigt finder ud af hvor det kommer fra så resten af dine dyr er i sikkerhed.
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #20 Dato: 30 December , 2012, 17:55 »
UUHA Lars  /d
Hvor jeg føler med dig. Jeg har for ikke så længe siden mistet mine avlshaner til en Mink, så jeg hænger også lidt med skuffen endnu.
Håber dælme lysten kommer tilbage..........................

Ang rottegift, så havde jeg for ca et år siden en stor koloni i mit hønsehus(stald) og havde rottemanden ude.
1 gang fik jeg lagt det alm røde i poser på steder han mente var bedst.
2 gang ...ugen efter ..lagde han noget som var stærkere. Det var blå i poser, samt nogle store firkantede tabletter som de ville ææælske at æde.
3 gang..... igen en uge efter..... lagde han det stærkeste han havde, store røde korn i løsvægt samt nogle andre frikantede tabletter.Samtidig dryssede han noget pulver ud som han havde i poser på de stedre hvor de løb tit forbi. Det skulle være noget som de ville slikke af fødderne når de havde trådt i det...hvilket ville være meget usundt for dem.
Min frygt var at han var nød til at ligge det inde i hønsehusene. Selvfølgelig dækkede han det til så godt det kunne lade sig gøre. Men alligevel...der blev godt nok bare lagt gift ud i lange baner...Hjææælp tænkte jeg!!

Han fortalte:
Hvis hønsene træder i pulveret så sker der ikke dem noget da de jo ikke slikker fødderne.
Hvis de spiser kornene med gift i , så vil kråsen udskille det så de ikke bliver dårlige.
Hvis mine katte eller høns spiser en rotte som er død af gift så sker der ikke dem noget da giften vil være beregnet til (tror han sagde kold dyr eller noget i den stil) Han mente at det ikke gik videre til næste led (dyr)

Men hvis en hund spiser direkte af giften ...så dør den. Hunde kunne godt lide at gnaske i tabletterne da de lignede lidt de stænger som mange hunde får som godbid.

Håber du kan bruge det han fortalte mig, til noget i din søgen på årsagen til dit store tab
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #21 Dato: 30 December , 2012, 21:01 »
jeg var hos en kami da rottemanden var på besøg, han sagde, rotter spiser hvor maden er, mus derimod samler til forråd, og der er derfor grisset med rottegift på derres vej, derfor kan evt mus vel slæbe rottegiften forbi der hvor hønsene færdes

Zoro

• Gæst
« Svar #22 Dato: 30 December , 2012, 21:39 »
Der er jo også den mulighed at forgiftede mus/rotter har lagt sig til at dø inde ved hønsene og de så har spist de døde dyr og på den måde fået giften i sig. Men rigtigt kedeligt er det.

@Finn Jensen.

Hej Finn.

Men virker det alligevel ikke lidt underligt, at " 21 store høns "  er afgået ved døden over tre uger, ved evt. at skulle have spist døde forgiftede mus eller rotter, uden nogen har lagt mærke til dette ???

Mvh. fra J.C.

« Senest Redigeret: 30 December , 2012, 22:03 Fra Jørn Clevin »

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #23 Dato: 30 December , 2012, 22:32 »
@ Jørn

Enig. Jeg kan også lugte en rotte (direkte oversat fra engelsk).

Han fortalte:
Hvis de spiser kornene med gift i , så vil kråsen udskille det så de ikke bliver dårlige.

Linda - du skal nok kigge dig om efter en ny rottemand.

Kråsen er en kværn, som forarbejder alt indtaget materiale, og dermed sikrer den mest effektive optagelse af ALT, når det kommer ned i tarmsystemet.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lars Erik Bobsin

• Passiv bruger
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
« Svar #24 Dato: 30 December , 2012, 22:55 »
@Lene, jeg fodre ikke med æglægningspiller for øjeblikket da haner og høner er adskilte. Har i dag fået K-vitamin til iblanding i vandet, ifølge dyrlægen er det ikke for sent at redde de resterende dyr.

Årsagen til denne misere er opklaret! dyrene har været lukket inde de sidste 3 dage mens jeg har forsøgt at finde en evt. synder, synderen har jeg ikke fundet, men der lå en hel del røde korn som var strøet ud i gårdene, hvem og hvorfor ved jeg ikke noget om endnu.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #25 Dato: 30 December , 2012, 23:05 »
@ Lars

Hvor træls, som de ville sige i Jylland.

Det tyder jo klart på sabotage. Har du politianmeldt det? Jeg har ikke den store tro på at politiet reelt kan gøre noget, men hvis 'forbryderen' noterer sig, at der er en politivogn og en undersøgelse på stedet, kan det måske få ham til at tænke en ekstra gang inden han gentager sin aktion.

Har du nogen mistanker? Klager over larm, lugt eller rotter. Det kunne politiet måske bruge. 
Mvh
Erik Andersen

Offline Lars Erik Bobsin

• Passiv bruger
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
« Svar #26 Dato: 30 December , 2012, 23:12 »
@ Lars

Det tyder jo klart på sabotage. Har du politianmeldt det? Jeg har ikke den store tro på at politiet reelt kan gøre noget, men hvis 'forbryderen' noterer sig, at der er en politivogn og en undersøgelse på stedet, kan det måske få ham til at tænke en ekstra gang inden han gentager sin aktion.

Har du nogen mistanker? Klager over larm, lugt eller rotter. Det kunne politiet måske bruge. 

Nu er det sådan at dyrene er i en koloni hvor der ikke er 220 volt så derfor heller ikke lys om natten så der er frit spil. Klager kender vi ikke til i de snart 30 år vi har været på stedet. Politi hmm tror ikke rigtigt det er noget for dem.

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #27 Dato: 30 December , 2012, 23:15 »
det var dog alligevel det styggeste hvis der er smidt gift ind i hønsegårdene :o Det er da alligevel den sygeste form for humor og hærværk :o Vil da håbe for jer at i finder en synder eller en løsning til og slippe for andre ubehageligheder
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #28 Dato: 30 December , 2012, 23:18 »
@ Lars

Hvor har du ret Erik.... Jeg ville gå så langt at jeg ville sige SKIIIIIDE TRÆLS !!! :police:
Men Lars..Hvor er det godt at du har fundet årsagen og at resten af dine dyr kan redes...pøj pøj til dig og dem
Så bliver det alligevel et godt nytår  <I
Kram herfra
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #29 Dato: 30 December , 2012, 23:21 »
Hej Lars! Jeg føler virkelig med dig.  *t
Og er det sabotage, hvad det lugter langt væk af er det dog noget af det mest modbydelige jeg har hørt.
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk