Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Frustration i Fakta!  (Læst 61506 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline nimrod

• Passiv bruger
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #120 Dato: 02 Januar , 2013, 10:27 »
Min pointe er at vi alle skal tage ansvar for de valg vi gør ... og ingen skal bebrejde andre deres valg - information er vejen frem!

Ved at købe økologiske æg mener jeg stadigvæk at man støtter en industri hvor det ikke er dyrenes velfærd der er i fokus!

Desuden tror jeg at rigtigt mange der vælger deres øko bakke, jo alligevel køber konventionel al mulig andet (inkl. tingenes indhold af burhøns). Og selv når man prøver, virkeligt, virkeligt prøver at købe alt økologisk, ja så er det jo sådan at ca. 1/3 af den gødning der bruges til øko grøntsager må stamme fra konventionelle landbrug (f.eks burhøns ;-) ) og 5% af ingredienserne i økomad må også være af ikke økologisk oprindelse.

Det betyder jo ikke at man ikke skal tænke på hønsevelfærd og økologi når man handler! men det betyder at man ikke skal læne sig veltilpas tilbage for man har altså ikke reddet verden ved at købe en bakke økoæg.

jeg kan godt lide at der står ting som øko og fritgående på mine kød og æggeprodukter, men jeg kan dæleme også godt lide at der står fairtrade, tilskud til bygning af hospital, en pakke=en malariavaccine, dansk produceret, ansvarligt børnearbejde, CO2 neutral, biologisk nedbrydelig osv.

Det er jo sjældent at man ser folk stå med ondt glimtende griseøjne i burhønse sektionen i supermarkedet, mens de mumler "mu ha hah - så kan de lære det de fjerbolde" ...
Der er to reelle muligheder;
1. Enten prioriterer de anderledes
2. Eller også gør de det af uvidenhed

Uanset kan det i min verden aldrig blive til at jeg misbilliger deres valg, man kan jo ikke se på burægskøberne om de har et sponsorbarn i uganda, har 10 vilde katte på kost, giver et kæmpe beløb til kræftens bekæmpelse, står på randen af en fallit, eller ...

Og uvidenhed, ja det skal jo bare bekæmpes. Så vi ved hvilke forhold dyrene i vores mad, vores dyner, vores tøj har haft og under hvilke forhold menneskene der har produceret det lever og arbejder under - først der kan vi træffe et reelt valg.

Og jeg synes stadig ikke at vejen til helvede er brolagt med buræg - der er langt værre ondskab i verden ;-)
« Senest Redigeret: 02 Januar , 2013, 11:06 Fra nimrod »
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #121 Dato: 02 Januar , 2013, 14:46 »
Det er jo sjældent at man ser folk stå med ondt glimtende griseøjne i burhønse sektionen i supermarkedet, mens de mumler "mu ha hah - så kan de lære det de fjerbolde" ...

*g
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #122 Dato: 03 Januar , 2013, 11:56 »
Desværre er flertallet af danskerne stemt for de billige fødevarer. Billige fødevarer er ikke noget landbruget laver for sjov, man er desværre nødt til at lave det der kan sælges.
Jeg er overbevis om at de fleste inden for landbruget syntes det er meget sjovere at lave super højkvalitetsprodukter, men hvis det ikke er det forbrugerne vil købe.... :-\

http://www.landbrugsavisen.dk/Nyheder/Netnyheder/2013/1/3/Madskalvaerebilligereogbilligere.htm?Fag=N

Iøvrigt er Userneeds en seriøs undersøgelse som spørger et bredt repræsentativt udsnit af danskere. De har nogle let forstålige og klare spørgsmål i deres skemaer. Jeg er ofte blevet spurgt :)

Offline Malene V

• Passiv bruger
« Svar #123 Dato: 04 Januar , 2013, 17:06 »
Tænk engang, hvor mange holdninger der aldrig var kommet frem, hvis jeg blot havde skrevet: "Har i ikke bare ondt af burhønsene"??

Det var i bund og grund det jeg mente - jeg mente (og mener!), at det er skrækkeligt, at de bliver solgt i de mængder de gør!

Jeg tænkte....denne hér oplevelse MÅ jeg dele med fjerkræ-folket, for OM NOGEN, kan de da følge mig - man har vel ikk høns i baghaven, uden at det samtidig løber én koldt ned af ryggen, når man tænker på en burhønes liv - TÆNKTE jeg!!

At "snakken" skulle ende som den er gjort, var langt fra min tanke. Men der var tydeligvis et behov for emnet, så noget godt gjorde det da.
Det er heldigvis langt fra alle, der svarer ens - dejligt at vi er så forskellige, selvom det overrakser mig i netop dette forum.

Godt nytår  :)!

Offline Malene V

• Passiv bruger
« Svar #124 Dato: 04 Januar , 2013, 17:10 »
http://weanimals.org/blog.php?entry=181

Lige lidt billeder af de nye såkaldte berigede bure (vi snakker altså Danmark i 2013!)...dét er fandme ikke et hønseliv, uanset hvad der ellers bliver sagt  og ment!!

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #125 Dato: 04 Januar , 2013, 17:29 »
Fy for den lede,at gå sin aftentur i sådan en stald........
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #126 Dato: 04 Januar , 2013, 17:51 »
http://weanimals.org/blog.php?entry=181

Lige lidt billeder af de nye såkaldte berigede bure (vi snakker altså Danmark i 2013!)...dét er fandme ikke et hønseliv, uanset hvad der ellers bliver sagt  og ment!!
Meget med et hønseliv, set fra hønens oprindelse og natur, er her i hvert fald ikke tale om /d. En god debat du fik startet, som fik en hektisk drejning, men godt du tog den op. Det er altid godt at debattere dyrevelfærd.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #127 Dato: 04 Januar , 2013, 19:27 »
ja tænk hvis folk stadig trode, at burhøns har det skidt i forhold til resten af industrihønsene, men nu er de vel blevet klogere, når dyr bliver til industri ryger morten korch idylen jo, industrien har jo os udvandet øklogi begrebet, og det er blot endnu en pengemaskine. langt fra den økologiske tanke. :'(

Offline Malene V

• Passiv bruger
« Svar #128 Dato: 05 Januar , 2013, 06:59 »
KristinaK! Lad os nu ikke diskutere, hvorvidt en økologisk høne (slagte eller æg) har det GODT! At have det GODT, kan defineres på mange måder og er helt op til den enkelte, der ser og føler...
MEN! Svar mig lige på ét eneste spørgsmål: Synes du ikke, at en fritgående eller økologisk høne har det BEDRE end en bur/skrabehøne???

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #129 Dato: 05 Januar , 2013, 07:37 »
marlene ganske kort , nej.industri er industri!!

de eneste høns, jeg tror har det godt, er der hvor de går frit, for at holde utøj væk fra økølogiske frugt træer.

Offline Malene V

• Passiv bruger
« Svar #130 Dato: 05 Januar , 2013, 17:04 »
Okay! Jeg spurgte ikke til godt eller ikke godt (for at undgå PRÆCIS den kommentar der så alligevel kom!!!), jeg spurtge til BEDRE... Men fint - du  har den samme følelse, om du kigger på burhøne klistret ind i metal og så den der går frit på græs - som JA, også er industri! Du er vist den eneste der ikke kan se forskel, det trøster mig da om ikke andet!

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #131 Dato: 05 Januar , 2013, 20:50 »
tjaa marlene hvis du tror at eks økohøns går på græs, så er du naiv, det brgreb er en pengemaskine. det står ingen steder de skal gå på græs, se evt billederne fra et biodynamisk
 http://www.danaeg.dk/Everything%20about%20eggs/Moed%20en%20aegeproducent/Moed%20en%20producent%20af%20biodynamiske%20aeg.aspx
« Senest Redigeret: 05 Januar , 2013, 22:43 Fra kristiank »

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #132 Dato: 05 Januar , 2013, 21:11 »
Som tidligere skrevet, så har jeg boet 3 år lige ned af vejen for en øko ægge producent, og jeg kom forbi deres "hønsegård" dagligt (og købte også alle vore æg der) og Kristian har ret, det jeg så havde ikke noget med græsarealer at gøre og det var forsvindende få ud af den gigantiske flok der rent faktisk vovede sig udenfor overhovedet, så selvom det i teorien lyder godt, så er virkeligheden noget værre.

Men jeg vil dog medgive dig at jeg synes det er bedre, men det er bare så sørgeligt lidt at det gør jo næsten ingen forskel - æg fra baghave høns, se det er en forskel der rykker :-)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #133 Dato: 05 Januar , 2013, 22:34 »
marlene  jeg kan nemt se forskellen , men hvad der er bedst for hønsene, kan jeg ikke sige, og skal jeg købe æg er det bur æg der er valget, og det er ikk pga prisen , før jeg blev klogere var det skrabeæg jeg købte

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #134 Dato: 06 Januar , 2013, 02:04 »
Nu kender jeg tilfældigvis en øko æggeproducent og hendes høns har et MEGET stort areal, der er ikke græs lige rundt om stalden, det har de græsset/slidt af, men der er græs på resten.

Arealet er så stort ( x antal m2 pr. høne)  så hønsene rent faktisk ikke går så langt, så de benytter HELE folden.

Der er så plantet æbletræer på stykket, så det bliver udnyttet og der bliver lavet cider af æblerne.

At der er utrivelige dyr kan nok ikke undgås i en sådan produktion med mange 1000 dyr. Men det er der også i de andre produktions former.

Da jeg engang så en skrabehønse besætning, lå der også en dynge døde høns udenfor i forhallen, det var sikkert bare dagens faldne. De utrivelige i selve hallen kunne ikke ses, for der var halvmørkt og hønsene stod skulder ved skulder.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub