Min pointe er at vi alle skal tage ansvar for de valg vi gør ... og ingen skal bebrejde andre deres valg - information er vejen frem!
Ved at købe økologiske æg mener jeg stadigvæk at man støtter en industri hvor det ikke er dyrenes velfærd der er i fokus!
Desuden tror jeg at rigtigt mange der vælger deres øko bakke, jo alligevel køber konventionel al mulig andet (inkl. tingenes indhold af burhøns). Og selv når man prøver, virkeligt, virkeligt prøver at købe alt økologisk, ja så er det jo sådan at ca. 1/3 af den gødning der bruges til øko grøntsager må stamme fra konventionelle landbrug (f.eks burhøns ;-) ) og 5% af ingredienserne i økomad må også være af ikke økologisk oprindelse.
Det betyder jo ikke at man ikke skal tænke på hønsevelfærd og økologi når man handler! men det betyder at man ikke skal læne sig veltilpas tilbage for man har altså ikke reddet verden ved at købe en bakke økoæg.
jeg kan godt lide at der står ting som øko og fritgående på mine kød og æggeprodukter, men jeg kan dæleme også godt lide at der står fairtrade, tilskud til bygning af hospital, en pakke=en malariavaccine, dansk produceret, ansvarligt børnearbejde, CO2 neutral, biologisk nedbrydelig osv.
Det er jo sjældent at man ser folk stå med ondt glimtende griseøjne i burhønse sektionen i supermarkedet, mens de mumler "mu ha hah - så kan de lære det de fjerbolde" ...
Der er to reelle muligheder;
1. Enten prioriterer de anderledes
2. Eller også gør de det af uvidenhed
Uanset kan det i min verden aldrig blive til at jeg misbilliger deres valg, man kan jo ikke se på burægskøberne om de har et sponsorbarn i uganda, har 10 vilde katte på kost, giver et kæmpe beløb til kræftens bekæmpelse, står på randen af en fallit, eller ...
Og uvidenhed, ja det skal jo bare bekæmpes. Så vi ved hvilke forhold dyrene i vores mad, vores dyner, vores tøj har haft og under hvilke forhold menneskene der har produceret det lever og arbejder under - først der kan vi træffe et reelt valg.
Og jeg synes stadig ikke at vejen til helvede er brolagt med buræg - der er langt værre ondskab i verden ;-)