Jeg bliver nødt til at spørge ...
Jer der aldrig kunne drømme om at snige en pakke buræg ned i indkøbskurven, hvad gør i med alle de andre ting der er buræg i? køber i udelukkende økologisk af ALLE varer?, for ellers køber man jo bare sine buræg skjult i pizza'en, dressingen, brødet, kiksene, kagerne, isen, den panerede fisk, bearnaisesovsen på den fine franske restaurant, mayonnaisen på pomfritterne i biografen etc. etc.
Jeg synes man skal være god mod dyrene og jeg tror på at man bliver hvad man spiser, og derfor er jeg rigtig glad for at vores æg og en del kyllingekød nu kommer fra sunde, glade dyr der lever lige her i vores baghave, men kunne sagtens finde på at købe en bakke burhønseæg... jeg tror som flere også har skrevet at alle dyr i industrien lider (også køer og grise).
Vi boede engang 3 år ved siden af en stor økologisk hønseægsproducent og der købte vi altid æg fra stalddøren. Hønsene havde en mægtigt stor hal og en kæmpe indhegning med græs og op til skoven, idyllisk og dejlig, men ... de der 50-100 halvskaldede og ret betuttede høns der sneg sig rundt i nærheden af hallens mange udgange (mens de resterende mange tusinde var indenfor, altid...) ja, det var ligesom ikke det der overbeviste mig om at det er det rigtigt valg at vælge økologiske æg, når man står i fakta - det overbeviste mig derimod om at jeg burde have høns og helt holde op med at købe nogen former for æg i fakta ..., men som alle andre køber jeg jo tonsvis af æg igennem alle de andre produkter jeg køber, ganske givet fra burhøns de fleste!
Men derfor tror jeg skam stadig jeg gør en forskel;
jeg ved jeg gør en forskel for de kyller der bor i baghaven
Jeg tror bestemt det gør en forskel for mine børn
Jeg viser gerne høns og kyller frem for ALLE besøgende og fortæller og deres fortræffeligheder og hvor skrækkeligt dyrene i supermarkedet har haft det (men køber dog stadig selv nogen, da vi ikke har nok selv endnu), jeg tror det gør en forskel hos nogle få der ser og hører og det er fint, det er i hvert fald ikke blevet dårligere :-)