Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Frustration i Fakta!  (Læst 61592 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Frustration i Fakta!
« Svar #105 Dato: 29 December , 2012, 14:54 »
Jeg stopper min debatteren i tråden her. Synes ikke godt om tonen mere :(. Slutteligt, Kristian: Ja, Lina anmeldte det hun så, men kredsdyrlægen og en til i hierakiet jeg ikke kan huske titlen på, mente, at billederne og de døde dyr Lina fotograferede i gangene hos producenten, var plantet af dyreaktivister, så det kom der ikke noget ud af. Klik selv ind på hendes FB side, hvis du vil se flere billeder.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #106 Dato: 29 December , 2012, 15:22 »
tanja så er der jo heller ikk mere at gøre, men man måmjo håbe at samme dyrlæge under de følgende kontrolbesøg lige ser lidt ekstra og rådgiver og vejleder fjerkræavleren i hvordan rutinerne kan forbedres, jeg er måske naiv i min tro på systemet, for jeg tror og håber ikke at kontrolerende dyrlæger kan købes.
 jeg ved ikk om det er mine indlæg folk finder grove, bare fordi jeg ikke syntes at burhøns har det så meget ringere end de økoindustrihybrider der roses og hvis æg folk her opfordres til at købe. og det er en mening /holdning jeg står fast ved, selv og der kan vises billeder af syge burhøns, de økologiske er bare spist ad derres søstre istedet, vil der jo altid være syge dyr hvis du kontrolerer 1000 stk,

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #107 Dato: 29 December , 2012, 16:12 »
Alle landbrug, også hønserier, er underlagt mange kontrolbesøg fra myndighederne årligt. Også fra egen dyrlæge er det lovbestemt med jævnlige såkaldte sundhedsbesøg, der går ud på at tjekke om alt er OK, iht. lovgivningen.
Vil man lave noget om, så tage fat på lovgivningen. Jeg vil ikke hakke på nogen der overholder dette lands love. At der er nogen hvor det glipper for, ja det sker skam også hos Supermarkeder, ja selv fine restauranter. Der kan ske fejl alle steder, også for dig og mig.
Men hvis der, hvad man ikke håber, skulle være nogen der helt bevist og med fortsæt overtræder lovgivningen, så skal der selvfølgelig sanksioneres.

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #108 Dato: 30 December , 2012, 18:09 »
Jeg bliver nødt til at spørge ...

Jer der aldrig kunne drømme om at snige en pakke buræg ned i indkøbskurven, hvad gør i med alle de andre ting der er buræg i? køber i udelukkende økologisk af ALLE varer?, for ellers køber man jo bare sine buræg skjult i pizza'en, dressingen, brødet, kiksene, kagerne, isen, den panerede fisk, bearnaisesovsen på den fine franske restaurant, mayonnaisen på pomfritterne i biografen etc. etc.

Jeg synes man skal være god mod dyrene og jeg tror på at man bliver hvad man spiser, og derfor er jeg rigtig glad for at vores æg og en del kyllingekød nu kommer fra sunde, glade dyr der lever lige her i vores baghave, men kunne sagtens finde på at købe en bakke burhønseæg... jeg tror som flere også har skrevet at alle dyr i industrien lider (også køer og grise).
Vi boede engang 3 år ved siden af en stor økologisk hønseægsproducent og der købte vi altid æg fra stalddøren. Hønsene havde en mægtigt stor hal og en kæmpe indhegning med græs og op til skoven, idyllisk og dejlig, men ... de der 50-100 halvskaldede og ret betuttede høns der sneg sig rundt i nærheden af hallens mange udgange (mens de resterende mange tusinde var indenfor, altid...) ja, det var ligesom ikke det der overbeviste mig om at det er det rigtigt valg at vælge økologiske æg, når man står i fakta - det overbeviste mig derimod om at jeg burde have høns og helt holde op med at købe nogen former for æg i fakta ..., men som alle andre køber jeg jo tonsvis af æg igennem alle de andre produkter jeg køber, ganske givet fra burhøns de fleste!

Men derfor tror jeg skam stadig jeg gør en forskel;
jeg ved jeg gør en forskel for de kyller der bor i baghaven
Jeg tror bestemt det gør en forskel for mine børn
Jeg viser gerne høns og kyller frem for ALLE besøgende og fortæller og deres fortræffeligheder og hvor skrækkeligt dyrene i supermarkedet har haft det (men køber dog stadig selv nogen, da vi ikke har nok selv endnu), jeg tror det gør en forskel hos nogle få der ser og hører og det er fint, det er i hvert fald ikke blevet dårligere :-)

Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #109 Dato: 30 December , 2012, 19:06 »
@ Nimrod
Du har fuldstændig ret, og vi ved det jo godt, at vi får svært ved at komme udenom industriens uhyrligheder, jeg er en af dem der aldrig direkte vil støtte burhønseindustrien, skrabehønseindustrien, eller for den sags skyld den økologiske æggeindustri, men er udmærket klar over at når jeg køber en pakke spagetti eller en citronmåne uff,, så er der burhøns indeni...

Jeg har tid til både at lave frisk spagetti og citronmåne af egne æg, men jeg gør det ikke,,, og sådan tror jeg det er rigtig mange steder.
Desuden er jeg samboende med en mand, der ikke har lyst til at spise egne dyr, da det er for besværligt, og han i øvrigt mener det ikke smager godt... han er vokset op i en grillbar med kyllinger på spyd, og det er i hans liv den rigtige smag,  <R  så der er ikke mange haner i fryseren her...

Men jeg mener nu stadig at det der ikke er købt er også et skridt på vejen, under alle omstændigheder har dyrerne her på matriklen det godt mens de er her, og det er jo kun mit ansvar
« Senest Redigeret: 01 Januar , 2013, 13:59 Fra Ina.... »
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Susanne

• Gæst
« Svar #110 Dato: 30 December , 2012, 21:15 »

Jer der aldrig kunne drømme om at snige en pakke buræg ned i indkøbskurven, hvad gør i med alle de andre ting der er buræg i? køber i udelukkende økologisk af ALLE varer?, for ellers køber man jo bare sine buræg skjult i pizza'en, dressingen, brødet, kiksene, kagerne, isen, den panerede fisk, bearnaisesovsen på den fine franske restaurant, mayonnaisen på pomfritterne i biografen etc. etc.

Jeg synes man skal være god mod dyrene og jeg tror på at man bliver hvad man spiser, og derfor er jeg rigtig glad for at vores æg og en del kyllingekød nu kommer fra sunde, glade dyr der lever lige her i vores baghave, men kunne sagtens finde på at købe en bakke burhønseæg... jeg tror som flere også har skrevet at alle dyr i industrien lider (også køer og grise).
Vi boede engang 3 år ved siden af en stor økologisk hønseægsproducent og der købte vi altid æg fra stalddøren. Hønsene havde en mægtigt stor hal og en kæmpe indhegning med græs og op til skoven, idyllisk og dejlig, men ... de der 50-100 halvskaldede og ret betuttede høns der sneg sig rundt i nærheden af hallens mange udgange (mens de resterende mange tusinde var indenfor, altid...) ja, det var ligesom ikke det der overbeviste mig om at det er det rigtigt valg at vælge økologiske æg, når man står i fakta - det overbeviste mig derimod om at jeg burde have høns og helt holde op med at købe nogen former for æg i fakta ..., men som alle andre køber jeg jo tonsvis af æg igennem alle de andre produkter jeg køber, ganske givet fra burhøns de fleste!

Jeg viser gerne høns og kyller frem for ALLE besøgende og fortæller og deres fortræffeligheder og hvor skrækkeligt dyrene i supermarkedet har haft det (men køber dog stadig selv nogen, da vi ikke har nok selv endnu), jeg tror det gør en forskel hos nogle få der ser og hører og det er fint, det er i hvert fald ikke blevet dårligere :-)

Sikke en fin beskrivelse! :) :) :)

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #111 Dato: 01 Januar , 2013, 12:08 »

AMEN!!!! Og tak!
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #112 Dato: 01 Januar , 2013, 12:52 »
At skulle undgå buræg i færdig lavede produkter er bestemt ikke let. Man kan f.eks købe økologisk, lave det selv eller helt undvære. Og nej jeg er ikke hellig eller frelst, og kommer desværre også til at spise retter med buræg i-

Men at fravælge æg fra øko høns eller fritgående høns, fordi man kan se de høns som mistrives og så istedet købe bur- eller skrabe æg, hvor der er 10000 vis af høns, som stå og mistrives, tja det er en interessant pointen.

Men igen bur- og skrabehøns  ser man jo heller ikke.  ;)

Og jeg med det samme også hellere undskylde over for nimrod med det samme, for det jeg har skrevet. Jeg giver dig dog 100 % ret i at de dyr vi selv har,  er det optimale at få æg og kød fra.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline todda

• Bruger
« Svar #113 Dato: 01 Januar , 2013, 16:36 »
I dag er første dag,hvor de gamle bure er forbudt,så nu findes vel kun "berigede" bure,i DK og EF
Dyrevelfærd er en svær ting.
Godt nytår til alle.
.
1.6 amrock,0.2 australorp,2.6 araucana   ,3.9 silker,1.1 chabo, 2,5 welsumer,4.12 færøske ænder,.

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #114 Dato: 01 Januar , 2013, 16:36 »
"Men at fravælge æg fra øko høns eller fritgående høns, fordi man kan se de høns som mistrives og så istedet købe bur- eller skrabe æg, hvor der er 10000 vis af høns, som stå og mistrives, tja det er en interessant pointen." - det er da forhåbentligt ikke det du udledte af mit indlæg Lene eller ???

Men uanset om du misforstod indlægget eller ej, så skal du da ikke undskylde for at sige din mening!
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #115 Dato: 01 Januar , 2013, 17:07 »
I dag er første dag,hvor de gamle bure er forbudt,så nu findes vel kun "berigede" bure,i DK og EF
Dyrevelfærd er en svær ting.
Godt nytår til alle.
Jeg sniger alligevel en enkelt post mere ind i tråden ::). Todda, det var 1. januar sidste år, at alle bure skulle skiftes ud med berigede bure, men der er stadig langt igen, da fem EU lande stadig ikke har skippet de alm. bure. EU handler alt for langsom i sager som disse. Producenterne har vidst siden 1999, at de berigede bure skulle indføres senest i 2012. Hvorfor der ikke vanker store bøder fra dag et i situationer som denne er mig en gåde; hvorfor så lave en lovgivning, når man alligevel kan opføre sig som man vil /d.

Fem EU-lande mangler stadig berigede bure

Venlig hilsen Tanja

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #116 Dato: 01 Januar , 2013, 17:19 »
Jeg sniger alligevel en enkelt post mere ind i tråden ::). Todda, det var 1. januar sidste år, at alle bure skulle skiftes ud med berigede bure, men der er stadig langt igen, da fem EU lande stadig ikke har skippet de alm. bure. EU handler alt for langsom i sager som disse. Producenterne har vidst siden 1999, at de berigede bure skulle indføres senest i 2012. Hvorfor der ikke vanker store bøder fra dag et i situationer som denne er mig en gåde; hvorfor så lave en lovgivning, når man alligevel kan opføre sig som man vil /d.

Fem EU-lande mangler stadig berigede bure

Ja, det er rigtigt Tanja. Det er derimod Søernes gamle die-boxe der er ulovlige fra i dag. Og 6% af de danske svineproducenter mangler at få udskifter !!

Det er bestemt IKKE godt nok !!

Offline todda

• Bruger
« Svar #117 Dato: 01 Januar , 2013, 18:07 »
Tanja ,du har ret og jeg tog fejl,men så er dyrevelfærden vel højnet i året der gik. ::)
1.6 amrock,0.2 australorp,2.6 araucana   ,3.9 silker,1.1 chabo, 2,5 welsumer,4.12 færøske ænder,.

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #118 Dato: 02 Januar , 2013, 01:31 »
Jeg kan godt svare nimrod, selv om jeg ikke helt ved hvad det kan bruges til. Ud over måske at finde en eller anden undskyldning for ikke selv at ændre vaner. Og mit svar vil sikkert bare blive opfattet som noget negativt, af dem der mener en nogenlunde konsekvent udøvelse af medansvar er lig med en form for hellighed.

Vi køber stort set alt økologisk. Enkelte ting findes dog ikke økologisk, men det er efterhånden ikke ret meget. I de tilfælde vælger vi som regel noget helt andet, som er økologisk, men der kan være enkelte undtagelser. Men æg, fjerkræ og svinekød bliver der aldrig aldrig gjort undtagelser med.

Men hvis jeg er på kursus eller gæst et sted. Så må jeg jo spise hvad der er (næsten). Det må vore børn desværre også. Der er desværre ingen grænse for hvad 9 ud af 10 forældre ønsker at fylde deres børn med i vores lokalområde. Og de mener også retten til dette omfatter uddeling til andre børn i institutioner. Her kan man da tale om at ville pådutte andre sine holdninger.

Det groteske er, at ikke-økoloisk mad der henvender sig til børn, samt børnetøj og andre børneprodukter generelt er langt mere usunde og fyldt med skadelige stoffer end produkter til vokse. Fx den massive brug af farvestoffer i børnetøjet med stærke farver (spiderman osv. osv.)

Og til jer der mener at det er en opgave for politikerne: har I lagt mærke til at de fleste af dem mener det er en opgave for forbrugerne?
Der er travlt ved håndvasken, men I må jo hilse på dem derhenne.
« Senest Redigeret: 02 Januar , 2013, 02:05 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #119 Dato: 02 Januar , 2013, 09:04 »
Og til jer der mener at det er en opgave for politikerne: har I lagt mærke til at de fleste af dem mener det er en opgave for forbrugerne?
Der er travlt ved håndvasken, men I må jo hilse på dem derhenne.
Jeg kan ikke helt holde mig væk fra tråden, den er for spændende ;).

Jeg vil give dig ret Mikkel. Der har været meget i medierne om, at danskerne blive syge af salmonella fra frugt og grønt (nu er salmonella officielt udryddet i danske æg, så er den ged jo barberet), men i stedet for at gøre noget konkret ved dén problemstilling har Mette Gjerskov, Fødevareministeren, i stedet udtalt, at oplysningskampagner til det danske folk er vejen frem, og at det i øvrigt er supermarkedernes ansvar at sørge for, at der ikke er salmonella i deres varer. Vi skal lære at skylle og vaske vores grøntsager inden de bruges. Ikke noget med at gøre noget ved selve problemet.

Til gengæld er det stadig ulovligt at sælge friske, salmonellakontrollerede æg fra racehøns ved stalddøren. Den er helt galt. /f

http://www.bt.dk/danmark/vi-ved-for-lidt-om-farlig-frugt-og-groent
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2012/09/30/0930062909.htm
Venlig hilsen Tanja