Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hakket Til Blods  (Læst 14616 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hakket Til Blods
« Svar #30 Dato: 17 December , 2012, 14:56 »
Jeg tror nu at de fleste her Forum har alt andet end racehøns. Og der forøvrigt ikke er mange som går op i racehøns (avl/udstilling) heller, men det er så mit indtryk af Forum.

Men pyt være med det, jeg skal nok lade være med at skrive noget som helst om hybridhøns fremover, når alle åbentbart kender min holdning og bliver sure og harme over det.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #31 Dato: 17 December , 2012, 15:05 »
tjaa man blir'r hvad man spiser, så kan man jo vælge hvad man vil være,

en (v)maran tante med sarte fjer eller <I <I

en masseproduceret hybrid med en nr ingen husker :o :o <I

*h *o *pdet handler jo om kærlighed og begejstring !a

når det så er sagt, så har forskellige linjer jo hver derres fordele og ulemper som man jo blindt ikke kan se i sine egne dyr, og så må man jo tåle når det bliver nævnt, uden at blive fornærmet

hvordan går det med hønen

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #32 Dato: 17 December , 2012, 15:08 »
Jeg ville også lige til at spørge til hønen- Har du fundet riften eller såret, Nanna?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Nanna

• Passiv bruger
« Svar #33 Dato: 17 December , 2012, 15:31 »
Jeg synes, at hun ser lidt bedre ud end i morges - men hun ser ikke ud til at forstå, hvorfor hun ikke må komme ud til de andre. Men det er nok bedst at holde hende for sig selv indtil hun er helet op og ikke har blod eller noget i fjerene?

Men hvis det er den nye orpington, hun har været oppe at slås mod - burde det så ikke være den, der nu har magten i hønsegården? Sådan synes jeg nemlig ikke helt det ser ud... måske? I hvert fald sidder den nye store i døren til hønsehuset... lidt mudret til... og den anden nye orp kanøfles lidt rundt i hønsegården af de andre.

Jeg skal ud og have bygget noget hus-agtigt i drivhuset, som "detroniserede" Snehvide kan sidde i om natten - så hun kan holde varmen helt alene  :(

mvh. Nanna
Nanna

0,7 dværghøns (Orpington, Welsum, Brahma og Purhøns)
0,2 hunde (Hvid boxer og ½ hvid boxer + 1/4 labrador + 1/4 Springer Spaniel)
0,2 Teenagere.....
og oveni alle de tøser endelig 1,0 husbond!

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #34 Dato: 17 December , 2012, 15:38 »
har du vasket med mild sæbevand, jo længere tid hun er væk jo mere skal hun slås i hirakiet når hun kommer tilbage, så det er en ballance

Offline Nanna

• Passiv bruger
« Svar #35 Dato: 17 December , 2012, 16:22 »
Har lige gået og bygget det fineste termo-hus til hende - og hun spankulerede bare rundt og pønsede på at komme ud - fløj op mod glasruderne og ville ind i hønsehuset.

Jeg hentede til sidst en lommelygte og inspicerede hende - det ser ud til, at det meste var mudder og søle - jeg kunne ikke ser nogen sår - kun rod i fjerene og mudder. Hun har vist været helt nede og ligge... så ud til at være lige ved at stille træskoene i morges?

Hmm, så jeg lod hende komme ud.... og vups, strøg Snehvide op ad trappen og i hønsehuset. Stod og lyttede efter længe - men ingen uro i gemakkerne derinde fra. Så gelejdede jeg de damer Orpington ind i hønsegården og op ad trappen.... også uden "råben op" derinde fra.

Så nu er der forhåbentligt ro til i morgen og så skal jeg ud før hønsene får sko på og lukke op, så de kan nå ud i den store hønsegård, inden kamp-ånden vågner i dem igen!

Nanna

0,2 Teenagere.....

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #36 Dato: 17 December , 2012, 16:46 »
Nuurh :-* hun ville hjem...selvfølgelig /o

En gang imellem er det ekstra ærgeligt, at hønsene ikke lige kunne fortælle, hvad der er sket - vi håber på ro i morgen *k
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline buch

• Passiv bruger
« Svar #37 Dato: 17 December , 2012, 16:47 »
Nanna har de været inde i hønseskuret i lang tid pga. vejret?

brian
1.21 Isa Browm
3.7 Succex

Offline Nanna

• Passiv bruger
« Svar #38 Dato: 17 December , 2012, 16:53 »
Brian, ja, det har de faktisk - siden sneen lagde sig har de kun været inde i "inderste" overdækkede gård - ca 6 m2 og det endda kun med hø på jorden. Søndag var meget jo smeltet men da turde jeg ikke lukke dem ud i den store gård, da vi havde besøg af en ikke helt hønse-sikker hund. Så idag var først dag i den store gård. Det så dog ud til, at slagsmålet var sket om natten inde i huset....
Nanna

0,2 Teenagere.....

Offline buch

• Passiv bruger
« Svar #39 Dato: 17 December , 2012, 16:57 »
Det kan godt være derfor de har hakket på hende! Af kedsomhed simpelthen!!.... Derfor kan man med stor succes smide nyt hø/halm hver dag så de kan gå og hakke og rode med det nye hver dag!!

De går nemlig tæt og kan gå lidt hinanden på nerverne...

Mvh
Brian
1.21 Isa Browm
3.7 Succex

Offline Nanna

• Passiv bruger
« Svar #40 Dato: 20 December , 2012, 08:52 »
Ja, jeg har smidt korn og andet godt i hønsegården og åbnet, så de kan komme ud i hele haven nu.

Men der er nu 3 "fraktioner" - alle de "farvede gamle" høns - selv den lille dværg silke - er i den stærke gruppe, der bestemmer alt og må hakke efter de andre. Så kommer de 2 nye dv. orpingtons, som er "yt" af den farvede gruppe, men som må hakke efter stakkels Snehvide (dv. wyandotte), som er allerlængst nede i hakkeordenen.

Mystisk.... ??? Ikke mindst fordi de 3 hvide nederst i kæden faktisk er de største og tungeste - uden nogen tvivl?
« Senest Redigeret: 20 December , 2012, 09:07 Fra Nanna »
Nanna

0,2 Teenagere.....

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #41 Dato: 20 December , 2012, 09:44 »
prøv at tage den ene orper fra en uges tid  mon ikk de to ensomme så finder sammen, ellers kan du nok lige så godt komme dv  wd i gryden, en taber høne kan end ikk før nye kyllinger ind i flokken

Offline Nanna

• Passiv bruger
« Svar #42 Dato: 05 Januar , 2013, 11:57 »
Roen blev heldigvis genoprettet efter et par dage med god plads i haven og mad på "gulvet". Og heldigvis ser det ud til, at min "taber-høne"  ;) Snehvide er en del af slænget igen.... måske hun bare skulle pilles lidt ned  ;D
Nanna

0,2 Teenagere.....