Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hakket Til Blods  (Læst 14621 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline peter b

• Passiv bruger
Hakket Til Blods
« Dato: 03 December , 2012, 14:29 »
Jeg har 4 hvide Lohman høner fra april, dejlige høns som jeg/vi har haft glæde af hidtil! men for 20 min siden så jeg en høne var ret blodig bagtil og en eller flere af de andre var blodig om næbet, lige nu har jeg isoleret staklen til jeg ved hvad jeg skal gøre, jeg ved jo ikke hvor gode høns er til, at komme sig oven på sådan en skade??? ej heller ved jeg endnu hvordan jeg evt skal behandle den hvis den ikke skal aflives , den er som sagt isoleret i en hundetransport kasse inde i volieret, kassen er af meget kraftig tråd så den har udsyn til alle sider og de andre kan se den hele tiden! men hvad gør jeg når det bliver nat ? den er jo udendørs ?? hjælp! vil meget nødig aflive.............

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Hakket Til Blods
« Svar #1 Dato: 03 December , 2012, 14:39 »
Hvis det ikke er så dybt, at de har hakket ind, så kan det måske hele. Ellers er det mest human at aflive straks.
Hvis det ikke er så dybt skal den gå selv i et rum inde i huset. Behandel med lilla sårspral som kan købes mange steder, f.eks. foderstof.
Først når det er fuldstændig helet kan man forsøge at sætte den ind til de andre, hvis de da stadig er der, for når først en har fundet ud af at kød smager godt, så gør den det ofte igen.
Kan du se hvem der er skurken, så afliv den / spis den selv  ;)

Offline peter b

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 03 December , 2012, 14:50 »
Kan ikke se hvor  dybt det er da hele bagen omkring gatten er rød af blod, synes der er blod at spore på alle de andre 3, på fjer eller ved næb, at skulle isolere den indendørs bliver svært men ikke umuligt, hun har aappetit og virker ellers ok............. Hmm meget trist hvis hele "besætningen" skal have et gok med tiden.................

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 03 December , 2012, 15:04 »
Sikke noget Peter :(

I første omgang skal du sørge for, at den sårede høne heler helt op, som Rudy skriver

Til gengæld tror jeg ikke, at de andre høner pludselig har transformeret sig til kannibaler. Det der højst sandsynligt er sket er, at den ene høne har fået sig en blødende rift ved numsen af en eller anden uforklarlig grund, og når først hønen bløder, så er der ikke nogen medfølelse fra veninderne, som så er begyndt at hakke i såret - ser en høne blod, så går den til angreb.

Når/hvis din sårede høne bliver hel igen, så tror jeg ikke, at der er risiko for, at de andre går løs på den igen, eller at hønsene er blevet så glad for blod, at de selv begynder at hakke hul i hinanden.
« Senest Redigeret: 03 December , 2012, 15:07 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 03 December , 2012, 15:38 »
Håber det går som Helle skriver, at det blot kan skyldes en rift eller lignende.
Jeg skriver blot ud fra min egen erfaring, da jeg for 1. og sidste gang for snart 20 år siden havde industrihybrider, de blev pludselig de rene kannibaler og åd hinanden. Nogle gange gik det så stærkt at når jeg kom efter en time, så var der en der næsten var død af det, og måtte fluks aflives. Jeg mistede næsten dem alle.
Heldigvis ikke noget jeg siden hen har set hos mine racehøns  /o

Offline peter b

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 03 December , 2012, 15:45 »
Ja jeg er jo ny på dette område og er i  lidt vildrede, efter Rudy´s svar gik jeg ud og kiggede på dem, jeg kunne se en høne var en ganske lille smule bar bagtil, jeg kunne også se at en af de andre gik og hakkede efter den ved benet og en lille smule bagtil, jeg stod og kiggede lidt mere og så den sidste høne hjalp den første der hakkede, med at hakke! men kun en til to gange før den stoppede, den første var altså mere opsat på hakkeri, den høne der blev hakket blødte ikke det mindste og var på vagt og undgik de to hakkende meget behændigt det meste af tiden. Nu har jeg så lige været ude og kigge igen og hakkeriet var aftaget og den ikke isolerede høne som blev hakket så ikke værre ud end før. Men den isolerede høne, skal den ind i huset ? er det ikke nok den står i et hjørne i volieret i et bur og på den måde ikke bliver hakket ??.......... Åhh måske duer jeg ikke til, at have høns, eller også er det den forkerte "race"...............

Offline peter b

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 03 December , 2012, 15:50 »
Må sige at hvis det bare skyldes en rift  har det udviklet sig lidt voldsomt! det blodige sted er ca 4 til 5 cm i diameter og helt dækket af blod. Ja min mistanke går også på, at det er sidste gang jeg har hybrider...................................Wels Sumer bliver det næste gang, nu håber jeg bare jeg snart ved med sikkerhed hvad jeg skal gøre, på en måde tænker jeg aflivning af alle 4 og på en anden måde vil jeg gerne forsøge at redde hvad reddes kan................

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #7 Dato: 03 December , 2012, 15:55 »
Alle høns race som hybrid går amok på en høne med et blodigt sår.

Nu har jeg været medlem her på forum i godt 4 år, og har haft hybrider lige så længe, og jeg har aldrig læst eller oplevet et skrækscenarie omhandlende hybrider, som Rudy beskriver.

Hvis de andre høns stadig har blod på fjerene fra deres udåd, så vil de selvfølgelig blive ved med at hakke efter hinanden...de har jo ikke glemt såret så hurtigt.

Har du ikke et køligt rum, hvor hønen kan være isoleret i nat? med de frostgrader vi har i disse dage, så kan jeg da blive lidt i tvivl, om hønen kan holde varmen alene.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline peter b

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 03 December , 2012, 16:26 »
Vi har et skur lige ved volieren hun kan være i, jeg kunne måske lægge et tæppe over hendes trådbur og komme lidt ekstra halm ind til hende, skuret et ikke isoleret/opvarmet, men det er vindtæt, tror du det vil være ok ????. i øvrigt takker jeg for din tid, det her kunne nemlig nemt tage modet fra mig som hønse ejer.

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #9 Dato: 03 December , 2012, 16:31 »
Ja jeg er jo ny på dette område og er i  lidt vildrede, efter Rudy´s svar gik jeg ud og kiggede på dem, jeg kunne se en høne var en ganske lille smule bar bagtil, jeg kunne også se at en af de andre gik og hakkede efter den ved benet og en lille smule bagtil, jeg stod og kiggede lidt mere og så den sidste høne hjalp den første der hakkede, med at hakke! men kun en til to gange før den stoppede, den første var altså mere opsat på hakkeri, den høne der blev hakket blødte ikke det mindste og var på vagt og undgik de to hakkende meget behændigt det meste af tiden. Nu har jeg så lige været ude og kigge igen og hakkeriet var aftaget og den ikke isolerede høne som blev hakket så ikke værre ud end før. Men den isolerede høne, skal den ind i huset ? er det ikke nok den står i et hjørne i volieret i et bur og på den måde ikke bliver hakket ??.......... Åhh måske duer jeg ikke til, at have høns, eller også er det den forkerte "race"...............

Hej Peter.
Selvfølgelig duer du til at have høns.Du er bare løbet ind i et meget almindeligt problem lidt for tidligt.Det der er sket ved dig,hvor nogle høns har overfaldet en høne med et sår,er slet ikke usædvanligt.Uanset racen,så vil en høne med et synligt sår eller bare en dråbe blod , i den grad blive overfaldet af de andre.Jeg har vagtler i forskellig race og her er problemet med en såret høne , helt ekstremt.Ser en flok vagtler en mikroskopisk skade på en anden,er den så godt som dødsdømt.De vil hakke den til fars hvis ikke den bliver fjernet.Det bliver den her,den bliver slagtet omgående.
Jeg vil foreslå du slagter den der er skadet.Og så op på hesten igen.Det er ikke uden problemer at have dyr men vi kan jo ikke undvære dem.

Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #10 Dato: 03 December , 2012, 16:35 »
Godt med halm og et tæppe på i det vindtætte hus tror jeg, kan gøre det Peter.

Du skal bestemt ikke miste modet på at holde høns. Jeg er overbevist om, at der er sket et uheld for hønen, som har trikket de andre, da de så blod.

Det var godt, at du opdagede det, for det kunne være gået grueligt galt for den sårede.

Nu må du bare huske, at hønen skal være helet helt op, inden den kommer tilbage til de andre - for sår er altså også interessante at pille i for en høne ::), så det er en god ide, at lade den sårede gå i et bur eller afskærmet fra de andre - men alligevel sammen med dem, så den ikke bliver fremmed.

Det er hønsesengetid nu...så gå du ud og få puttet fjerene efter deres grumme dag ??? ;)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline peter b

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 03 December , 2012, 16:41 »
Den er isoleret nu, men de andre har rigt udsyn til hende, hun virker som sagt helt frisk men bare blodig bag til, jeg tror bare jeg sætter hende i skur med tæpper over buret og så sætter jeg hende i volieren inden jeg lukker de andre ud i morgen tidlig, så tror de intet er hændt når hun står der i sit lille trådbur. Tak for dine råd Helle

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #12 Dato: 03 December , 2012, 16:46 »
Det skal nok gå /o Hun spiser og er ved godt mod, så hun skal nok klare den. Risikoen for infektion er minimal - og den opdelte løsning er fin, indtil hun er ok igen.

Desuden er jeg helt enig med Leif Tranum - lige med undtagelse af aflivningen ;)
« Senest Redigeret: 03 December , 2012, 16:49 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #13 Dato: 03 December , 2012, 16:50 »
Ja Ja Helle.Hellere lidt enig,end slet ikke enig.Det er bare min erfaring at det kan blive et langt forløb med at have en høne/vagtel i karantæne.

!mc
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline peter b

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 03 December , 2012, 17:51 »
Ja førswt var jeg også overbevist om, at hun skulle aflives, men ikke nu, nu får hun en chanse på en til 7 dage hvor der skal ske en bedring hvis hun skal overleve, så lige til hendes bag, den ligner bare et stor sår, men det er svært at se, hun har lige haft lidt tynd lys afføring som hænger på/ved søret, men hun pludrer stadig og virker ok frisk, men i morgen kan alt jo se anderledes ud. Leif! det er første gang jeg selv har høns, så jeg har meget svært ved, at være så barsk selv om det kan være bedst i nogle tilfælde, måske hun er dårlig i morgen og så er jeg ikke i tvivl.