Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mange modstridende oplysninger om ILT  (Læst 17173 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Zoro

• Gæst
Sv: Mange modstridende oplysninger om ILT
« Svar #15 Dato: 02 December , 2012, 23:48 »
I følge Walter herinde, så findes der en kombi vaccine mod både ILT og New Castle Disease, som er en død nålevaccine og som ikke giver raske smittebærere.

@Lestat.

Denne type ILT + ND kombi vaccine, må vi have belyst noget bedre af Walter.

NB: Jeg ved dog at man benytter ILT drikkevands Vaccine + ND drikkevands vaccine, samt ILT øjne dråbe vaccine  til hobby fjerkræ.

NB: Her må der helt klart være, en hvis udskilnings risiko forbundet med vaccinationen, selv om den må være lille,da den er meget benytet med fine resultater.

J.C.
« Senest Redigeret: 02 December , 2012, 23:56 Fra Jørn Clevin »

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #16 Dato: 03 December , 2012, 00:01 »
Men prøv at vende det om. Se på alle de udstillinger som hvert evig eneste år afholdes fra ca. oktober til midt januar rundt omkring hver eneste weekend i hele Danmark. HVIS der var en risiko for at få ILT med hjem, så var det nok sket forlængst, da ILT er en meget smitsom og meget dødelig sygdom og det er ikke en nyhed at man kan vaccinere mod ILT.

Risikoen er måske tilstede, men er så lige så minimal, som f.eks at køre galt, når man kører hønsene hen til udstillingen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #17 Dato: 03 December , 2012, 00:07 »
@ Jørn

Se Stinnes anden tråd om ILT http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=29355.0
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #18 Dato: 03 December , 2012, 00:12 »
@Hønsehuset.

ILT diagnostiseres ved påvisning af virus i sekret fra luftvejene, eller ved påvisning af antistoffer i blodprøver.

Jørn jeg tror vi snakker forbi hinanden. Jeg er med på en blodprøve fra hvert dyr vil kunne afsløre om der er smitte. Men jeg tænker bare det er noget af et arbejde. I sidste ende kan man jo teoretisk stå med fine prøver og kort tid efter kan de blive smittet uden man så opdager noget. Jeg tror i første omgang jeg vælger at få styr på min nøja, så længe vi har sunde fjer. Gik nogen hen og skrantede eller pludselig død, ja så må doktordyr nok træde til.
Hvad vælger i andre?
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #19 Dato: 03 December , 2012, 00:55 »
Jeg har efterhånden udstillet både lokalt og på LU i mange år snart og har 7-9-13 ikke fået andet med hjem igen end mine egne høns. Så jeg ser ikke risikoen for at få sygdom med hjem som særlig stor.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Zoro

• Gæst
« Svar #20 Dato: 03 December , 2012, 01:09 »
Jørn jeg tror vi snakker forbi hinanden. Jeg er med på en blodprøve fra hvert dyr vil kunne afsløre om der er smitte. Men jeg tænker bare det er noget af et arbejde. I sidste ende kan man jo teoretisk stå med fine prøver og kort tid efter kan de blive smittet uden man så opdager noget. Jeg tror i første omgang jeg vælger at få styr på min nøja, så længe vi har sunde fjer. Gik nogen hen og skrantede eller pludselig død, ja så må doktordyr nok træde til.
Hvad vælger i andre?
[/quot

@Hønsehuset.

Det er jo fuldstændigt op til hver enkelt at afgøre, hvorledes man sikre sine dyr bedst muligt, og jeg vaccinere indtil videre ikke selv imod ILT.

NB: Til gengæld Vaccinere jeg imod Mareks samt Newcastle, for at sikre mine dyr bedst muligt. hvilket virker helt upåklageligt.

NB: Jeg har imidlertidigt fuld forståelse, for dem som er skeptiske i forbindelse med Vaccination imod ILT, og den udskilnings risko som er tilstede, ved brugen af øjnedråbe vaccine,samt drikkevandsvaccine, selv om risikoen sikkert er ganske lille.

J.C.

Offline StinneG

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 03 December , 2012, 12:46 »
Dejligt med flere input på denne tråd  /o . Jeg er godt klar over, at man kan få helt paranoia af, at læse om diverse sygdomme også når det handler om mennesker. MEN for mig synes jeg det er vigtigt at få så mange konkrete facts på bordet, for alle hobby hønsavlere. Der er jo også en grund til, at produktionsdyr ikke MÅ vaccineres med ILT. Det er en stor indtægtskilde for den danske produktion og EKSPORT. Som en dyrlæge har forklaret, så ville det være katastrofalt om vores eksport blev ramt med forbud eller restriktioner. Det ville have store økonomiske konsekvenser som man slet ikke tør tænke på for vores eksport. Dette er jo netop fordi risikoen for smitte og smittespredere er til stede. Jeg kunne rigtig godt tænke mig, at få belyst om risikoen er mindre for, at få ILT ind i sin hobby besætning ved folk vaccinerer med den døde/svækkede virus. FOR er det tilfældet synes jeg det er rigtig vigtigt at tage denne debat op og belyse om det ville være bedre, at benytte den svækkede vacc. i stedet for den levende vacc.!!!! For dem som altså vaccinerer. Muligvis er risikoen ikke så stor for, at få ILT med hjem fra vaccinerede høns på f.eks. en udstilling, men den er DER siger producentetn for vaccinen. Hvor stor risikoen er... er jo så spørgsmålet!! Som det ikke virker til, at nogle har statistikker eller info om  :P . Jeg ved, at man kan risikere også at få smittet sine hunde på udstillinger fra raske smittebærere/spredere ved nogle former for vacc. som netop også er levende vacc. Problemet med ILT er jo så også at de fleste vacc. eller dem der har overlevet sygdommen er jo også at det er en virus der altid vil ligge i dem. Og uanset hvor burtrænede høns måske er vil en udstilling, vask og ophold på fremmed grund vel altid være en form for stresser og derved vil der jo også være større chance for, at noget der ligger latent, kan gå i udbrud. Og dem der er vaccineret med ILT i hvert fald den levende vaccine vil jo som sagt se helt raske ud deraf ordet raske smittebærere/spredere. Dette er i hvertfald mine tanker omkring det efter de oplysninger jeg har fået af en dyrlæge som har talt med producenten. Så håber der er nogle af jer der vacc.med den svækkede/døde vaccine kan komme på banen og fortælle mere om den form for vaccine! 
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline StinneG

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 03 December , 2012, 12:53 »
Janni/Hønehuset jeg tror egentlig ikke du og Jørn Clevin snakker forbi hinanden  :) jeg tror at han spørger på dit spørgsmål om diagnosticering af ILT. Om man f.eks. ikke tager nye dyr ind i sin besætning og ellers ikke får smitte ind fra andre steder bl.a. udstillinger eller folk der måske kan slæbe det med ind i ens hønsegård. OG DU HAR testet dine høns, så tror jeg du kan være ret rolig, som jeg forstår det. Mit indlæg er lavet primært for at få dialog og mere viden om lige denne sygdom men også om den svækkede virus vaccine vil være med mindre risici for raske smittebærere/spredere. For OM det er tilfældet skulle man måske alvorligt overveje om den levende  vaccine skulle væk fra vores hønsehold. Endvidere hvis du aldrig Janni har haft syge dyr i svær grad og de ellers ser fine ud, ville jeg ikke være så nervøs. Håber mit indlæg giver mening ellers må i sige til  :) ;) Stine
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #23 Dato: 03 December , 2012, 13:37 »
helt klart et spændende. Åhhh de kære fjerbomber som vi alle så gerne vil gøre det bedste for. Det lyder som den "døde" vaccine virker ok, men det ville bestemt være rigtig fornuftigt hvis en der virklig ved noget kunne uddybe det.
Det er nu alligevel lidt underligt hvis den døde vaccine er ok, at myndighederne ikke er mere obs på at informere og udbrede oplysniger...... Eller stille krav :police:
Jeg tror bestemt det er en god ting at vaccinere. Forebyggelse er bedre end helbredelse. Mine, børn, mine katte  og høns bliver vacccineret men liiiiiiige den her ILT, har jeg bare så enormt svært ved at være helt på det rene med.
Hvis en flok er vaccineret og de ruger kyllinger ud er de så præget/smittet fra fosterstadiet eller bliver de syge/smittet når de klækker? :o /f
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #24 Dato: 03 December , 2012, 13:46 »
Der er rigtig mange modstridende og ikke fyldestgørende oplysninger i denne debat. Desværre

NB: Jeg ved dog at man benytter ILT drikkevands Vaccine + ND drikkevands vaccine, samt ILT øjne dråbe vaccine  til hobby fjerkræ.
Ikke i DK, her skal ND vaccinere være inaktiveret vaccine og dermed ikke ND drikkevandsvaccine til hobbyfjerkræ for at de kan komme på udstilling/markeder/samlinger

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=105156#Bil4

I Tyskland anvendes ND drikkevandsvaccine og her skal alt fjerkræ vaccineres på denne måde. Men fakta er at det ikke sker... Da der var fugleinfluenzaudbrud og de tyske myndigheder undersøgte zonerne, så fandt de en del besætninger som ikke var registreret og dermed ikke blev vaccineret. Det var ca. 1/3 af alle besætninger..

Iøvrigt så vil jeg igen mane til besindighed. Det er jo ikke sådan at der er voldsomt mange der har ILT. I 2012 har der været 7 mistanker på landsplan, hvoraf de 4 viste sig at være reelt smittede.  I 2011 ingen, i 2010 6 smittede besætninger...
http://www.fodevarestyrelsen.dk/Dyr/Dyresundhed_og_dyresygdomme/Dyresygdomme_og_zoonoser/Mistankedatabase.htm

Selvfølgelig er der grund til at være opmærksom, men slet ikke paranoid.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Zoro

• Gæst
« Svar #25 Dato: 03 December , 2012, 13:56 »
@ Jørn

@ Jørn

[/quot

@Lestat.

Svar til Lene fra Walter.

@Lene
Vavinen heder Abbils IB MultiNDEDS,det er en nålevac.de bruger den også i Slagelse. ( Skrevet og svaret af Walter )

Underst svar til Lene fra J.C.

Jeg kan kun finde en vaccine som hedder følgende:Nobilis IB Multi-ND-EDS.

Denne kombi Vaccine indeholder kun Newcastle+EggSyndrom+Infektiøs Bronchittis, og må være identisk med den vaccine Walter omtaler, men som i såfald ikke indeholder ilt vaccinen.

NB: Intervet efterforsker andre muligheder, og vender tilbage senere.

J.C.

Zoro

• Gæst
« Svar #26 Dato: 03 December , 2012, 14:23 »
Underst ses erhvervets vaccinatons plan, for fjerkræ besætninger i Danmark, samt hvilke vacciner der anvendes, i deres lukkede produktions systemmer.

Vaccinationsprogram opdræt konsum
Alder Vaccination Vaccine Applikation
0 IB Nobilis IB Ma5 Spray
1 Coccidiose Paracox - 8 Drikkevand/spray på foder
2 IB Nobilis IB 4-91 Bedst som spray - evt. i drikkevand
3 ND Nobilis ND C2 Spray
4 Gumboro Gumboro Altid i drikkevand
7 IB Nobilis IB Ma5 Bedst som spray - evt. i drikkevand
9 ND Nobilis ND C2 Spray
12 IB Nobilis IB 4-91 Bedst som spray - evt. i drikkevand
13 AE Nobilis AE vacc. Altid i drikkevand
17 IBMulti Nobilis IBMulti-ND-EDS Injektion i lår

@Finn.

Der anvendes helt rigtigt, ikke levende Newcastle drikkevandsvaccine, samt ILT drikkevandsvaccine i hobby besætninger i Danmark, det er jo ganske enkelt forbudt, men tilgengæld anvendes der levende ILT, øjnedråbe vaccine i Danmark som er fuldt tiladt, men hvor en mulig udskilnings risko er tilstede fra.

NB: Kun erhvervet i Danmark, har nogle andre muligheder for vaccination, med levende drikkevands, samt spray vacciner, i deres lukkede produktions systemmer, som  er fuldstændigt adskilt fra vores Hobbyfjerkræ verden.

J.C.
« Senest Redigeret: 03 December , 2012, 15:05 Fra Jørn Clevin »

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #27 Dato: 03 December , 2012, 21:57 »
Oh ja, hybrid høns vaccineres en hel del og helt lukkede er deres systemer dog ikke, for de sælges jo også til private.

Forøvrigt må der gerne vaccineres mod ILT i erhvervet, der skal bare søges en tilladelse fra FVST.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Zoro

• Gæst
« Svar #28 Dato: 03 December , 2012, 22:36 »
Oh ja, hybrid høns vaccineres en hel del og helt lukkede er deres systemer dog ikke, for de sælges jo også til private.

Forøvrigt må der gerne vaccineres mod ILT i erhvervet, der skal bare søges en tilladelse fra FVST.

@ Lestat.

Hej Lene.

Det er stadigvæk i lukkede produktions systemmer, erhvervet vaccinere som du beskriver, og ja selvfølgeligt vaccinere man da sikkert imod ILT, efter nøjere anvisning, og tilladelse fra andet sted.

NB: Men jeg tror rent faktisk, at de store opformerings farme, er relativt uintreseret, i mindre handel med private,som blot ønsker at købe, nogle ganske få dyr, til privat husholdning i baghaven.

NB: udtjente usætter hybrider, fra æg producenterne af, syntes jeg derimod ikke om, men det er da blevet meget bedre, og mange æg producenter, sælger ikke længere disse dyr, men lader dem istedet aflive, og omdanne til feks. dyre foder o.l.

J.C.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #29 Dato: 03 December , 2012, 22:49 »
NB: udtjente udsætter hybrider, fra æg producenterne af, syntes jeg derimod ikke om, men det er da blevet meget bedre, og mange æg producenter, sælger ikke længere disse dyr, men lader dem istedet aflive, og omdanne til feks. dyre foder o.l.

J.C.

@ Jørn for en gangs skyld er vi enige......
Mvh Lene
Seriøst opdræt af: