Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mange modstridende oplysninger om ILT  (Læst 17175 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline StinneG

• Passiv bruger
Mange modstridende oplysninger om ILT
« Dato: 02 December , 2012, 00:00 »
Jeg er forholdsvis ny opdrætter/avler og derfor ikke så meget erfaring med sygdomme mv. Men har forsøgt at læse så meget som jeg kan omkring det. Men oplever at det især er meget svært at få helt konkrete svar på bl.a. sygdommen ILT ...og hvorledes det smitter og hvorledes raske smittebærere arter sig og om hvorvidt man KAN "lave" raske smittebærere og smittespredere ved, at vaccinere. Da jeg fandt flere modstridende oplysninger på nettet valgte jeg at tage kontakt til et par dyrlæger. Her fik jeg først af vide at man ikke producerer raske smittebærere for som dyrlægen sagde "hvorfor skulle man så vaccinere om man producerer raske smittebærere" ..pgl.dyrlæge skulle vide en del om fjerkræ. En uge efter bliver jeg ringet op af en anden dyrlæge som pludselig siger, at hun har talt med producenten af vaccinerne og JO man kan risikere at have raske smittebærere resten af hønen/hanens levetid. Jeg skriver dette indlæg, da det kan være ret svært at hitte rede i, når man kan få så modstridende oplysninger og dette også fra dyrlæger. Så som ny med høns er det ikke helt så let, at hitte rede i og ganske frustrerende. Jeg kan godt forstå at når der er anmeldelsespligt på bl.a. denne sygdom at mange er lidt forsigtige med, at melde ud omkring vaccine eller sygdommen. Men synes det er rigtig godt at der er anmeldelsespligt. Men kunne godt ønske lidt mere åbenhed og synlighed omkring også denne sygdom og man derved kan drage erfaringer fra andre. Åbenhed og dialog tænker jeg kan være godt for os lidt nye i faget også. Også i forhold til fordele og ulemper ved evt. vacc. om det er noget sådan man vil vælge.Håber mit indlæg giver mening :) Mvh Stine
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Zoro

• Gæst
Sv: Mange modstridende oplysninger om ILT
« Svar #1 Dato: 02 December , 2012, 13:34 »
 /o /o /o /o /o *b !cs !sjHej Stinne.

Det er nogle utroligt interessante spørgsmål, som du bringer til " Torvs " her på Fjerkræ Forum.

NB: Spørgsmålet om udskilning, og raske smittebære af såvel " Ilt som Newcastle " vaccinerede dyr, er bekendt af en hel del personer, her på fjerkræ forum, samt i D.F.f.R. og special klubber under denne.

J.C.
« Senest Redigeret: 02 December , 2012, 13:38 Fra Jørn Clevin »

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #2 Dato: 02 December , 2012, 14:10 »
Jamen hvorfor skulle industrien IKKE have interesse i at producere raske smittebærere? Så er man jo nødt til at købe ders vacciner og vaccinere alle dyr/købe dyr der allerede er vaccineret.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline StinneG

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 02 December , 2012, 14:43 »
Ja jeg håber på en masse der kan kommentere på mit indlæg så der bliver mere åbenhed og viden omkring også denne sygdom. Jeg tror dog ikke på at industrien vælger bevist at skulle producere raske smittebærere OM det er tilfældet at det sker. For der findes jo mange andre typer medicin og vacciner som ikke hverken er vanedannende eller vil producere raske smittebærere om det er tilfældet. Kan jo efterhånden forstå om de oplysninger jeg har fået stykket sammen (det som lyder mest troværdigt) at jeg kan risikere at udstille mine høns og få ILT med hjem fra raske smittebærere grundet de er vaccineret og det synes jeg er uheldigt om det er tilfældet. Kan måske bedre forstå det om ALLE så skulle vaccinere. Men kan forstå der findes vacc.også som er "døde" eller svækket og ikke kun levende vacc. ???
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

www.silkies.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 02 December , 2012, 15:10 »
I Produkt bladet for (AviPro ILT) den ILT vaccine som skal blandes og bruges enten som øjndråber el. i drikkevandet  står der :
Vaccinerede dyr skal adskilles fra ikke-vaccinerede dyr i mindst 4 uger.

Så det betyder vel at ikke skulle være nogen risiko efter 4 uger, det er selvfølgelig hvad producenten skriver og så er der måske dem som vil spørge "kan vi så stole på det eller ??". Men mon ikke man kan stole på det.

Jeg har også hørt om en kombi vaccine (new castle og ILT) som er en nålevaccine, og her må det være det samme som med new castle vaccinen at der ikke er nogen risiko med at holde vaccinerede dyr sammen med uvaccinerede dyr.

Om man kan få smitte med hjem fra udstilling, tja måske, HVIS der er syge dyr med på udstillingen, hvad der forhåbentlig ikke er, men man kan også få smitte ind med ny indkøbte dyr f.eks. Især hvis man køber fra handelsmænd, som samler alle slags høns op, rundt omkring fra hele Danmark.

« Senest Redigeret: 02 December , 2012, 18:15 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline StinneG

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 02 December , 2012, 19:30 »
Det jeg fik af vide af min egen dyrlæge som havde det fra producenten af vaccinen er, at jeg kan risikere at mine egne udstillingsdyr bliver smittede med ILT fra vaccinerede høns som ifølge producenten vil kunne være helt raske men sygdommen ligger latent/hvilende i dem og de kan derfor være raske smittebærere og smittespredere. Men ja man kan så også få andre sygdomme med hjem også ILT fra dyr som ikke er vaccinerede. Det er den udlægning jeg fik fra dyrlægen som producenten havde oplyst hende. Derfor lavede jeg også dette indlæg, da jeg netop synes der er mange modstridende oplysninger. Og uvidenhed gør i hvertfald mig mere utryg. Da jeg gerne vil kende ricisi ved f.eks. også en udstilling. Jeg har overvejet at vaccinere mine egne dyr imod ILT, men det blev min mand og jeg enige om at det vil vi ikke gøre. Grundet at vi så kan risikere ikke at kunne sælge nogle af vores dyr medmindre det er til et sted som også vaccinerer. Men ja Lene Lestat man kan også risikere at få sygdom med hjem, når man køber nye dyr selv fra "de bedste" steder. Ikke helt nemt at være hønseejer  ;) :)

www.silkies.dk

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #6 Dato: 02 December , 2012, 21:13 »
Nu får man da næsten nøja. Hvordan tjekker man om dyrene er smittet hvis det kan ligge latent i dem?
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Zoro

• Gæst
« Svar #7 Dato: 02 December , 2012, 22:17 »
Nu får man da næsten nøja. Hvordan tjekker man om dyrene er smittet hvis det kan ligge latent i dem?

@Hønsehuset.

Ja først skal man finde, samt isolere den mistænkte raske smittebære i flokken, og siden skal man via prøver, som udtages af en dyrlæge, have bekræftet om den virkeligt er en rask smittebære, så det kan hurtigt blive en dyr fornøjelse, hvis man ikke rammer plet første gang, i sin søgen efter en evt. rask smittebære.

J.C.
« Senest Redigeret: 02 December , 2012, 22:45 Fra Jørn Clevin »

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 02 December , 2012, 22:40 »
Meget paranoia kan man sagtens få... over sygdom og nød. Både os selv og vores dyr... bare tag alle de æg vi spiser fra vores egne ukontrollerede høns. Osv. Man kan nemlig heller ikke se på høns om de f.eks har salmonella.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #9 Dato: 02 December , 2012, 22:57 »
Men det er da helt sikkert ikke sjovt at få noget med hjem. Uanset hvor man kommer hen eller får dyr fra. Jeg frygter selv at få Marecks med hjem, hvis jeg køber Jersey Kæmper i Tyskland, hvor de har store problemer med Marecks i den race.
For Marecks er en sygdom som jeg heller ikke er blevet helt klog på.

Nå, det var et sidespring fra den oprindelige dårligdom.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline StinneG

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 02 December , 2012, 22:58 »
I terorien burde man kunne tage blodprøver af alle dyrene og se om der er antistoffer i blodet.

www.silkies.dk

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #11 Dato: 02 December , 2012, 23:15 »
Ååååå...for pokker. Skal man vælge at lukke øjne og sige ingen dyr ser syge ud og det var det. Eller skal man tage blod fra hver og en  :o  <A
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #12 Dato: 02 December , 2012, 23:22 »
http://www.foedevarestyrelsen.dk/Dyr/Dyresundhed_og_dyresygdomme/Dyresygdomme_og_zoonoser/Anmeldepligtige_sygdomme/Infektioes_laryngotracheitis_hos_hoens/Sider/Forside.aspx

I følge dette her fra FVST så kan dyr som er vaccineret med levende vaccine være raske smittebærere. Ifølge indlægssedlen fra vaccinen AviPro ILT, som jeg formoder er en levende vaccine, idet den blandes og gives som enten øjndråber eller i vandet og ikke med nål, som f.eks den døde vaccine mod New Castle Disease. står der at vaccinerede dyr skal holdes adskilt fra ikke vaccinerede dyr i mindst 4 uger.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #13 Dato: 02 December , 2012, 23:29 »
I følge Walter herinde, så findes der en kombi vaccine mod både ILT og New Castle Disease, som er en død nålevaccine og som ikke giver raske smittebærere.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Zoro

• Gæst
« Svar #14 Dato: 02 December , 2012, 23:35 »
Ååååå...for pokker. Skal man vælge at lukke øjne og sige ingen dyr ser syge ud og det var det. Eller skal man tage blod fra hver og en  :o  <A

@Hønsehuset.

ILT diagnostiseres ved påvisning af virus i sekret fra luftvejene, eller ved påvisning af antistoffer i blodprøver.