Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Depresion i hønsegården....  (Læst 2294 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Paw Hansen

• Passiv bruger
Depresion i hønsegården....
« Dato: 30 November , 2012, 09:22 »
Tror sku mine høns (5 orper) er gået hen og blevet smådepremeret, men ved ikke om det overhovedet er muligt, men det virker sådan.

Jeg måtte finde et andet sted til vores dejlige hane da han var begyndt at gale uhæmmet. Det skal lige siges at vi fik ham ved en fejl da vi ikke kan have haner hvor vi bor. Vi blev ellers hurtigt meget forelsket i ham da han i forhold til hønerne slet ikke var til at stå for. Han kunne løbe hurtigere end vinden så snart han så os og veg ikke en meter fra os når vi var i haven. Det resulterede i at hele flokken af høns også kom rendene.
Desværre måtte vi til sidst gå af med ham da det blev for meget for naboerene, men var ikke klar over at hans manglende tilstedeværelse ville have så stor en efekt.
Fra den ene dag til den anden ændrede hønsenes adfærd sig og de kommer ikke engang når vi står og kalder eller lokker med noget lækkert og kommer ikke tilnærmeligvis nær os når vi går i haven. Synes nærmest de virker deprimerede. Utroligt hvilken efekt en hane i gården har, håber virkelig at vi en dag får mulighed for at have en hane i flokken igen (kræver at vi flytter, men tanken lægger os ikke helt fjern alligevel). Han er savnet, men kan trøste mig med at han har fået sin egen flok damer på 8 stk. ude på landet. Så for ham er det nok ikke så tosset enda.
Men kan det virkelig passe at en hane på en sådan måde liver hele flokken op og giver så meget mere liv?
0.1 gul Orpington 0,2 Brahma 1,0 la bresse 0,2 australorps. katte:-) 0,1 dattier samt en kone der mener, at det med de høns er ved at tage overhånd:-)...

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Depresion i hønsegården....
« Svar #1 Dato: 30 November , 2012, 09:52 »
Det korte svar er:
JA!
Jørgen Liljensøe beskriver noget lignende i "Den store hønsebog".
Hos mine store maraner holdt hønsene op med at lægge æg, da hanen meget pludseligt døde.
Det giver også en helt anden (og bedre) harmoni med en hane i flokken *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #2 Dato: 30 November , 2012, 09:57 »
Det er også min klare opfattelse, at høns der bliver uden hane, fra den eene dag til den anden kommer til at virke nedtrykte og ikke så aktive.
Høns der gå med hane syntes at virke betydelig gladere og meget mere aktive her hos mig.

Offline Paw Hansen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 30 November , 2012, 10:07 »
Ja det er virkeligt trist at se på.
De sidder bare i en klynge det meste af dagen og kommer ikke ret meget rundt i forhold til tidligere. De spiser dog fortsat det de plejer, men hvor er det dog meget mere livsbekræftende med en hane i flokken.
Er der nogen der ved om denne tilstand i flokken er permanent, eller om det er noget der vil gå over?
(Og ja, den ene høne jeg havde der tidligere lagde æg, har ikke lagt noget siden)
0.1 gul Orpington 0,2 Brahma 1,0 la bresse 0,2 australorps. katte:-) 0,1 dattier samt en kone der mener, at det med de høns er ved at tage overhånd:-)...

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 30 November , 2012, 10:14 »
Mine store maranpiger fik en lidt ung hane efter nogle uger, men de startede med at fælde og har desværre ikke genoptaget æglægningen på trods af at hanen nu er et rigtigt mandfolk og trods godt foder, men det kommer vel.
Heldigvis har jeg mine aldrig svigtende dværgmaran, araucana og wyandotter /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Paw Hansen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 30 November , 2012, 10:37 »
Det ville jo være lækkert at sætte en ny ung hane ind, men det vil jeg ikke byde hverken den eller mine høns, da jeg så har samme problem når den begynder at gale.
Det er også uheldigt, jeg skulle nok bare have sendt ham videre for flere måneder siden da jeg fandt ud af at han var en hane. Vidste allerede der at den ikke gik, men han galede ikke og var sku så god så vi holdt ham så længe vi kunne (alternativet var dengang også kun gryden og nu fik han i det mindste en ny chance).
Jeg haber at det går over med tiden, men de sidste 14 dage har godt nok været depresive.
Måske når foråret kommer med ekstra varme og lys. Jeg må se tiden an.

Zoro

• Gæst
« Svar #6 Dato: 30 November , 2012, 10:53 »
Mine store maranpiger fik en lidt ung hane efter nogle uger, men de startede med at fælde og har desværre ikke genoptaget æglægningen på trods af at hanen nu er et rigtigt mandfolk og trods godt foder, men det kommer vel.
Heldigvis har jeg mine aldrig svigtende dværgmaran, araucana og wyandotter /o

@ Marianne Vedel.

Da jeg var dreng på Amager havde vi fritgående høns, som på trods af sikre indhegninger, ofte havde stressende besøg af søde " Mikkel ræv " som forsøgte at finde en pasende adgang i hegnet.

Hønsene blev så påvirket af dette stress, så de i kortere eller længere perioder, stoppede med at ligge æg eller gik i kortere akut fældning.

Det selv samme mønster har enkelte tyske opdrættere observeret, efter de er blevet indvaderet af Ræve + Vaskebjørne samt Mårhund.

J.C.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 30 November , 2012, 14:51 »
Jeg ved ikke om damerne er blevet stresset af at hanen døde, ingen ræv involveret.
På mig virkede det nu snarere som om de blev alt for afslappede = dovne. :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 30 November , 2012, 17:51 »
Vi prøvede det den anden vej rundt her i sommers.
Vores hane havde en væld af høns og kyllinger sommeren igennem, men de fleste blev solgt fra, da vi troede vi skulle flytte over hals og hoved.
Fra at have et helt harem gik han til kun et par damer og den 3. skruk.
Jeg kunne mærke han blev sløv af det. Galede ikke så meget mere og specielt kaldte han ikke så meget når han fandt noget lækkert. Da vi så købte de unge farverolles kom der ellers gang i ham igen og var sit "normale" jeg igen.
Sad og tænkte på, hvorfor høns eller fjerkræ i det hele taget, skulle være så meget anderledes end vi mennesker...  :P

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 30 November , 2012, 22:57 »
Det er trist at læse om disse haneforbud og hvad de forårsager.

Der er ikke megen forståelse fra Hr og Fru Danmark for dyrevelfærd.

Paw. Du må overveje at indstallere lidt hønse'musik' i hønsehuset. Bestående af lidt hanegal og lidt kaldelyde.

Jeg formoder at man må spille musik i Svendborg, så længe lydstyrken er inden for rimelighedens grænser, og det ikke er for sent på døgnet.
Mvh
Erik Andersen

Offline Paw Hansen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 30 November , 2012, 23:54 »
Pilegården det vat da værd at prøve. Det burde ikke være noget problem da jeg jo kan styre hvornår på dagen . Lyder tosset nok til at kunne virke

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #11 Dato: 30 November , 2012, 23:59 »
Ind imellem skal man 'tænke ud af boksen'. Jeg har ingen anelse om det vil virke, men ja, det er sgu da et forsøg værd.

Er der nogen der nogensinde har prøvet noget i denne retning?
Mvh
Erik Andersen

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 01 December , 2012, 00:00 »
Synd du måtte gå af med ham, han var ellers en flot fyr, men så er det jo godt du fandt et andet sted til ham.
Området i bor i, er nok heller ikke det rigtige at have en hane gående, det er jo et lidt mere "fornemt" område  ::), så der er nok ikke særlig stor tolerance overfor hanegal...
Vi var i sommers ude og kigge på et hus til leje lidt længere henne i ved Mærsk-blokken. Var godt klar over at jeg nok ikke kunne have beholdt mine høns hvis vi havde lejet det. Må sgu være trist, at det hele skal være så fint med snorlige ligusterhække og græsplæner der ligner golfbaner...

Offline Paw Hansen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 02 December , 2012, 14:52 »
Nej du har ret Lisbeth. Området vi bor i egner sig ikke så godt til hønseri. Mange af områdets beboere er jo gamle pensionerede Mærsk folk (ikke at der er noget galt med dem) men de gør det ikke så meget i dyr i haven.

Offline bjyrka

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 02 December , 2012, 15:59 »
Det er jo synd for de gamle Hr.Møller folk

Men selv om jeg bor her på phillipinerne og før i nordsj. glemmer jeg aldrig turen fra Svendborg til Faaborg efter min mening det smukkeste i Dk.

Vh Niels
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde