Kære alle
Det, der i går var en hyggelig snak herinde om, at min høne har vist sig at være en hane, har nu udviklet sig til en grotesk sag om ekstremt dårlig service i en dyrehandel ved Roskilde! Spørgsmålet er, om andre herinde har erfaringer med lignende sager, og hvad pokker jeg stiller op.
Tilbage i starten af oktober tog jeg mine to døtre med til dyrehandlen ved Roskilde. Ekspedienten havde godt nok ikke tid til at betjene mig, og sagde "hvad er det, du skal ha'? - Jeg har nemlig en del andet, jeg skal nå i dag!". Jeg stod med to små piger, var kørt helt fra Kbh for at få en god oplevelse, og var ikke indstillet på at skulle skuffe dem, derfor bed jeg den dårlige behandling i mig.
Vi købte fem høner. Allerede da vi kom hjem, så jeg, at der var tynd lysebrun afføring i papkassen, men vidste ikke meget om høns, og troede at det bare var pga. flytningen.
Afføringen fortsatte, med både rester af selve tarmen og blod. Jeg aflivede en høne, der gik og hang med hovedet, men de dårlige klatter var der stadig. I sidste uge fik jeg foretaget en prøve af det, og det viser sig, at det er en form for tarmbetændelse - nu giver jeg dem medicin. Pris: knap 500 kr.
Det viste sig jo så, den store høne, der ifølge dyrehandlen var klar til æglægning (omkring 20-22-uger), er en HANE.
Jeg satte mig selvfølgelig ned og skrev en mail til dyrehandlen. Jeg bad om, at de kom med et foreslag til, hvordan de kunne give mig kompensation for alle problemerne, samt al den frustration, arbejde og foder, der er gået til i de forgangne måneder. Og gæt hvad de svarer!:
"Vi beklager meget du ikke er tilfreds med dit køb hos DyreRiget.
Du opfordres til at tilbagelevere de varer/dyr du ikke ønsker inden 7 dage
fra dato hvorefter du vil få varens/dyrets pris refunderet.
Vær opmærksom på at du skal medbringe din kvittering som dokumentation for
dit køb. Hvis ikke købet dokumenteres afvises reklamationen."
Det er jo helt absurt:
1: Hvem gemmer sin kvittering på høns, fordi det måske viser sig at være en hane? (Det svarer til at sælge en blind mand et par bukser, når han vil købe en trøje). Hvis de ikke var sikre på kønnet, kunne de da bare have sagt det, så ville jeg ikke ha købt den. Selv firmaer som Silvan kan give penge tilbage, uden at se en kvittering, og DyreRiget burde jo nok kunne finde deres kopi af kvitteringen - så mange kunder havde de da ikke den dag! Og forøvrigt dækker hønen/hanens pris jo slet ikke mine tab.
2: Hvorfor en frist på syv dage, når jeg netop har skrevet til dem, at jeg ikke har mulighed for at sætte en eftermiddag af til formålet inden for den nærmeste fremtid. (Hvad vil de forøvrigt bruge en syg hane til?)
3: Hvordan kan de dog finde på at sende mig sådan en standard-skrivelse, når deres service har været så eklatant dårlig, og de har begået sådan en brøler?
Er det mig, der er helt tosset, eller lyder det ikke mærkeligt? Er der nogen forslag til, hvad man kan gøre? Jeg bliver jo ikke ruineret af de ca 1000 kroner (ekskl. transport til Roskilde) det har kostet mig ekstra, men jeg bliver bare så sur. Og så synes jeg, at det vil være synd, hvis andre nybagte hønseejere skal have spoleret deres nye hobby af den slags oplevelser! Det eneste positive er, at jeg har lært en masse til næste gang, jeg skal købe HØNER!
Mvh Casper
PS: Jeg er begyndt at forberede min ældste datter på 4 år på at hendes yndlingshøne (hanen) nok skal slagtes, når den er færdig med behandlingen og medicinen er ude af blodet. Hun tager det pænt og har omdøbt den fra Juliane til Julius