Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad skal jeg stille op med grotesk dyrehandel?  (Læst 9626 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Casper Dalgård

• Passiv bruger
Hvad skal jeg stille op med grotesk dyrehandel?
« Dato: 28 November , 2012, 11:09 »
Kære alle

Det, der i går var en hyggelig snak herinde om, at min høne har vist sig at være en hane, har nu udviklet sig til en grotesk sag om ekstremt dårlig service i en dyrehandel ved Roskilde! Spørgsmålet er, om andre herinde har erfaringer med lignende sager, og hvad pokker jeg stiller op.

Tilbage i starten af oktober tog jeg mine to døtre med til dyrehandlen ved Roskilde. Ekspedienten havde godt nok ikke tid til at betjene mig, og sagde "hvad er det, du skal ha'? - Jeg har nemlig en del andet, jeg skal nå i dag!". Jeg stod med to små piger, var kørt helt fra Kbh for at få en god oplevelse, og var ikke indstillet på at skulle skuffe dem, derfor bed jeg den dårlige behandling i mig.

Vi købte fem høner. Allerede da vi kom hjem, så jeg, at der var tynd lysebrun afføring i papkassen, men vidste ikke meget om høns, og troede at det bare var pga. flytningen.

Afføringen fortsatte, med både rester af selve tarmen og blod. Jeg aflivede en høne, der gik og hang med hovedet, men de dårlige klatter var der stadig. I sidste uge fik jeg foretaget en prøve af det, og det viser sig, at det er en form for tarmbetændelse - nu giver jeg dem medicin. Pris: knap 500 kr.

Det viste sig jo så, den store høne, der ifølge dyrehandlen var klar til æglægning (omkring 20-22-uger), er en HANE.

Jeg satte mig selvfølgelig ned og skrev en mail til dyrehandlen. Jeg bad om, at de kom med et foreslag til, hvordan de kunne give mig kompensation for alle problemerne, samt al den frustration, arbejde og foder, der er gået til i de forgangne måneder. Og gæt hvad de svarer!:

"Vi beklager meget du ikke er tilfreds med dit køb hos DyreRiget.

Du opfordres til at tilbagelevere de varer/dyr du ikke ønsker inden 7 dage
fra dato hvorefter du vil få varens/dyrets pris refunderet.

Vær opmærksom på at du skal medbringe din kvittering som dokumentation for
dit køb. Hvis ikke købet dokumenteres afvises reklamationen."

Det er jo helt absurt:

1: Hvem gemmer sin kvittering på høns, fordi det måske viser sig at være en hane? (Det svarer til at sælge en blind mand et par bukser, når han vil købe en trøje). Hvis de ikke var sikre på kønnet, kunne de da bare have sagt det, så ville jeg ikke ha købt den. Selv firmaer som Silvan kan give penge tilbage, uden at se en kvittering, og DyreRiget burde jo nok kunne finde deres kopi af kvitteringen - så mange kunder havde de da ikke den dag! Og forøvrigt dækker hønen/hanens pris jo slet ikke mine tab.

2: Hvorfor en frist på syv dage, når jeg netop har skrevet til dem, at jeg ikke har mulighed for at sætte en eftermiddag af til formålet inden for den nærmeste fremtid. (Hvad vil de forøvrigt bruge en syg hane til?)

3: Hvordan kan de dog finde på at sende mig sådan en standard-skrivelse, når deres service har været så eklatant dårlig, og de har begået sådan en brøler?

Er det mig, der er helt tosset, eller lyder det ikke mærkeligt? Er der nogen forslag til, hvad man kan gøre? Jeg bliver jo ikke ruineret af de ca 1000 kroner (ekskl. transport til Roskilde) det har kostet mig ekstra, men jeg bliver bare så sur. Og så synes jeg, at det vil være synd, hvis andre nybagte hønseejere skal have spoleret deres nye hobby af den slags oplevelser! Det eneste positive er, at jeg har lært en masse til næste gang, jeg skal købe HØNER!

Mvh Casper

PS: Jeg er begyndt at forberede min ældste datter på 4 år på at hendes yndlingshøne (hanen) nok skal slagtes, når den er færdig med behandlingen og medicinen er ude af blodet. Hun tager det pænt og har omdøbt den fra Juliane til Julius  :-\
Mvh Casper

0.2 Rustrød Welsumer
0.1 Sort Australops
1.0 Lys Sussex

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvad skal jeg stille op med grotesk dyrehandel?
« Svar #1 Dato: 28 November , 2012, 11:21 »
Begge de problemer, du beskriver, burde have været opdaget af sælger, man kan nemt se forskel på hane og høne i 20-22 ugers alderen, hvis man har lidt forstand på høns, som sælger må formodes at have. Hvis man holder nogenlunde rent hos dyrene, bør man også kunne se, hvis der er "syge" klatter.
Men du har en dårlig sag uden kvitteringen, sådan er det desværre i forhold til loven :(
Jeg håber, I får nogle rigtig dejlige oplevelser med høns i fremtiden, det er rigtig godt for dine børn med høns /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #2 Dato: 28 November , 2012, 11:36 »
Der er ingen tvivl om at de skal lade handlen gå tilbage. De skal endda betale for behandlingen hos dyrlægen.
http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og-raad/Bolig-og-fritid/kaeledyr/Klager-over-kaeledyr

Eneste ting er den manglende kvittering, men det er jo et spørgsmål om vilje fra forretningens side. Hvis du nu har betalt med Dankort, så har du jo en kvittering..
Men ellers så prøv at tage fat i dem igen, henvis til ovenstående link fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og sig eventuelt at så bliver du nødt til at gå til pressen. Det har virket i mange tilfælde..
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline fle.bir

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 28 November , 2012, 11:43 »
  hej Casper
mener helt bestemt at der i forretningen hænger en seddel om at de skal skrive navn og adrs. op
 når man køber høns der har de gjort det?. Hvar de en af de unge piger du handlede med, kender
nemlig ejeren en meget høj skaldet mand,men har ikke set ham længe. Kan derimod fortælle dig
at han kan være meget ubehalig hvis det stikker ham. Ville jo nok selv ringe og så bede om at tale
med ejeren selv det burde kunne lade sig gøre.

mvh. Birgit
Birgit
Chaboer
Grønlægger
Kochin
New Hampshire
blåpandet amasone gøjer

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #4 Dato: 28 November , 2012, 12:35 »
de skal jo også som foretning skrive op hvem de køber og sælger høns til, at det kan smutte for private er en ting , men en foretning, så bør det være en alvorlig sag, måske du skal overveje en poiltianmeldelse

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #5 Dato: 28 November , 2012, 12:42 »
Føj for den, det er en ærgelig historie /d

Jeg håber du har mod på at give dem kam til deres hår, det fortjener de efter så ringe service! Og især fordi man har rimelig grund til at formode, at det din hane fejler er noget smitsomt. De kan jo cirkulere dyr og sygdomme til hele Sjælland, hvis de fortsætter på denne måde >:(

Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #6 Dato: 28 November , 2012, 16:21 »
Jeg har selv dårlig erfaring med Dyre Riget og vil aldrig handle der mere,eller anbefale andre at gøre det.De er MEGET negativt indstillet når der er problemer med en vare og man vil returnere den ( rugemaskine ). /d /d /d
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 01 December , 2012, 01:16 »
Måske det var en god ide at registrere dem på 'Trustpilot' eller lignende observationslister og sende dem en besked om at de nu vil figurere der. Måske det kan vække deres interesse i at give en bare nogenlunde rimelig behandling.

Mvh
Erik Andersen

Offline Leif Tranum

• Bruger
« Svar #8 Dato: 01 December , 2012, 11:15 »
Der er også : spred rygtet.dk     /o /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #9 Dato: 01 December , 2012, 11:38 »
Det er da en trist oplevelser, desværre ser man det tit. Dyrhandlere som IKKE har forstand på dyr og deres pasning.

Vi havde en butik i Nakskov (nu er den gudskelov lukket), hvor min bror og jeg tit stod og krummede tæer over det ejeren kunne fortælle om akvariefisk. Som til tider var "helt ude i hampen".

Forøvrigt synes jeg nu ikke at fjerkræ hører sig til i en dyrehandel...
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Casper Dalgård

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 01 December , 2012, 11:45 »
Tak for jeres svar.
Nu har jeg skrevet en laaaang anmeldelse på Trustpilot. Og jeg tror også efterhånden, at mange af brugerne herinde har læst om min oplevelse med Dyreriget.

Jeg gider ærlig talt ikke spilde mere tid på dem - det vigtigste er, at andre er opmærksomme på risikoen, når de handler i Dyreriget. Måske sender jeg dem også lige en mail - det kunne jo selvfølgelig være godt, hvis de begyndte at bekymre sig om deres omdømme og behandle kunderne ordentligt (og lægge mærke til, når deres dyr er syge!)

Forøvrigt har jeg talt med forbrugerrådet, som fortæller, at en dankort-kvittering er nok som bevis, hvis man vil klage over et produkt. De syv dages frist, som Dyreriget giver, passer ikke med lovgivningen, der sikrer kunden 2 mdr. returret fra den dato man opdager fejlen ved en vare - også hvis der er tale om dyr. Man skal dog kontakte forretningen før man begynder at udbedre skaden (fx give medicin.) Så hvis andre kommer i en lignende situation, så ved I da det.

Bedste hilsner
Casper

Mvh Casper

0.2 Rustrød Welsumer
0.1 Sort Australops
1.0 Lys Sussex

Offline Leif Tranum

• Bruger
« Svar #11 Dato: 01 December , 2012, 13:26 »
Tak for info  /o /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 01 December , 2012, 15:11 »
Det er temmeligt længe siden jeg engang var der for netop at kigge efter mine allerførste kyllinger. Dem de havde var noget skravl og helt klart mere eller mindre syge. Derudover var (er?) han meget dyr, så jeg valgte at gå igen.

Kunne dog ikke lade være med at sige, så andre kunder kunne høre det, at jeg syntes han skulle aflive de kyllinger han havde gående, for det var synd for dem.
Mvh Marianne

Offline Leif Tranum

• Bruger
« Svar #13 Dato: 01 December , 2012, 15:42 »
Alt ialt et stort røvhul som man skal holde sig langt væk fra   >:( >:( >:(
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #14 Dato: 01 December , 2012, 16:41 »
det var store ord leif, selv om man mener det, så burde man ikk skrive det.