Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Makabert fund :-(  (Læst 1230 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Malena

• Passiv bruger
  • høns
Makabert fund :-(
« Dato: 25 November , 2012, 14:45 »
Ja hvad der  sket aner jeg ikke. Men vi tager til juletamtam i går kl 12 alt i den lukkede hønsegård er ok, de er alle blevet forkælet med nyt halm, mad og pleje. Kommer hjem kl 21 der er mørkt, jeg tager alt foder væk, da vi desværre døjer med rotter. lemmen lukket ud til, det plejer jeg ikke, men så om formiddagen at rotterne havde været aktive med at grave hule ude i deres hønsebur og tænkte at de måske var begyndt at gå den vej. Til morgen finder jeg så i de tidlige timer en unghane udenfor halv spist, den ene side var godt ædt, den var blevet flyttet rundt i gården.. flere af dens knogler var knækket over  :'( Den bliver taget ud af buret og her sker der noget underligt. Ingen høns vil ud i deres gårde, faktisk går der det meste af en time før naboburene kikker ud og jeg må ind i et for at få dem ud , sådan plejer de ALDRIG at opføre sig,ikke engang vejret plejer at holde dem inde....pladsen er for trang. Buret med unghanen har ikke været ude i dag ??? Så jeg gad godt vide hvad der er sket i går.
Rottehullet er blevet gasset idag, så håber de alle er døde, tænker at det er dem som har "ordnet" hanen ? En rovfugl måske ?

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Makabert fund :-(
« Svar #1 Dato: 25 November , 2012, 15:03 »
Hvis der er brækket knogler, så tror jeg du kan udelukke rovfugle og rotter, medmindre rotterne har gnavet knoglerne over. Men det kan jo ses.
Hvis knogler er splitret, så er det et større dyr. Men hvor stort et dyr kan få adgang til dyrene? Tænker på sprækker/maske str. osv.  Mener du lukket hønsegård, med at den er overdækket...
Hvis ja, så lyder det underligt

Offline Malena

• Passiv bruger
  • høns
« Svar #2 Dato: 25 November , 2012, 15:23 »
Der kan kun komme rotter ind og den størrelse, maskerne er 5x5 og kan ikke gnaves over. Det er ikke overdækket.... desværrre ! Men hegnet er 230 ca. høj. Nær så ikke knoglebrudne men dem under vingen var knækket.
Tænker at det nok er en rovfugl, da de ikke vil ud i dag... men har ikke set rovfugle hos os.

Offline ncj

• Bruger
« Svar #3 Dato: 25 November , 2012, 15:37 »
Hvad med mår eller lækat,de både forcerer og går igennem et hegn af den maskestørrelse.
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Alfred Kirk

• Bruger
« Svar #4 Dato: 25 November , 2012, 19:27 »
Knoglebrud, så er det ikke rotter, mår, lækat eller rovfugl, der skal et større dyr til for at brække knogler. Ingen høns/haner forsvundet fra indhegningen?
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 25 November , 2012, 19:31 »
jeg har altså oplevet at rotter spiser dyr og godt kan brække/knække knoglerne hvis det er meget unge dyr - så rotter kan det være - eller en vildkat/vild huskat?
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Malena

• Passiv bruger
  • høns
« Svar #6 Dato: 26 November , 2012, 07:04 »
Har bare sovet så dårligt i nat, af frygt for ar finde flere døde til morgen. Heldigvis var alle levende i morges. Gården er helt mørk så jeg glæder mig til at se om vi har fået gasset rotterne der :-)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #7 Dato: 26 November , 2012, 07:16 »
Puh ha for en grim oplevelse - forstår godt, at du har været bange for, om der havde været besøg igen.

Det er da ellers ikke så længe siden, du havde ham "rottevikaren" på besøg - glemte han helt at lægge gift ud i sin iver for at få dig fortalt om alle de forholdsregler... som så ikke gælder i Hillerød ::) :o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Malena

• Passiv bruger
  • høns
« Svar #8 Dato: 26 November , 2012, 09:12 »
Jeg har haft en mere ude han satte en kasse op, som nok er Tom nu ! Så fat på renoktil igen, for ham der kom i sidste uge havde ikke nøgle med :-/ de rotter flytter rundt hele tiden og jeg bliver vanvittig .

Offline heddah

• Bruger
    • gårdbutik med brugskunst og Annie Sloan Chalk Paint
« Svar #9 Dato: 26 November , 2012, 10:09 »
Jeg har rotter i hønsegården, men ikke i hønsehuset. Hvordan gasser man rotter?
0,1 kat (Misse)
1,1 araucana, 0,2 dværgsilker,4 grønlægger

Offline Malena

• Passiv bruger
  • høns
« Svar #10 Dato: 26 November , 2012, 11:39 »
Jeg kunne se deres indgangs hul, så jeg satte en slange til udstødningen på bilen og lod den køre i en rum tid. Ikke miljø venligt men desværre en løsning ( håber jeg).

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #11 Dato: 26 November , 2012, 13:22 »
Hvis I bruger bilens udstødningsgasser skal det være benzinbil og det skal køres med choke on for at producere mest muligt CO ( ikke CO2). I stedet for bil,( de fleste biler har automatisk choke ) kan  man bruge plæneklipper som  har manuel choke.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline DorteN

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 26 November , 2012, 14:36 »
http://www.thorskilde.dk/rottebekaempelse/wisebox.aspx

Evt dette system, der kan ses video af den i "aktion"

Prisen kender jeg ikke
« Senest Redigeret: 26 November , 2012, 14:38 Fra DorteN »
Gul Orpington, sort Australorps, kobberfarvet Maran, Store silker i flere varianter

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 26 November , 2012, 15:02 »
Wisebox koster omkring 5.500,- kr + moms.

Se her: http://www.wisecon.dk/media/Ordreformular%20WiseBox.da.pdf

Synes umiddelbart det er en OK "billig" løsning som rotterne nok ikke ligefrem bliver immune overfor, og man har selv mulighed for at holde lidt overblik over hvor mange rotter der smutter i fælden.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Malena

• Passiv bruger
  • høns
« Svar #14 Dato: 26 November , 2012, 15:03 »
Hmm, det hjalp nu heller ikke...de har bare gravet et nyt hul .-((  Det var nu en benzin bil. Så nu går vi ud og fylder vand i deres hul, så de kommer op og så står manden parat med geværet.....