Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Jagtet af hanen, hvad gør jeg?  (Læst 4436 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Idabod

• Passiv bruger
Jagtet af hanen, hvad gør jeg?
« Dato: 14 November , 2012, 13:16 »
Hej alle i kyndige hønseejere;-)

Jeg har for nyligt fået høns for første gang, det er 3 høns og en hane, alle af racen Australorps...

De har en lille hønsegård med hus, og bliver ellers lukket ud i haven om dagen og det er gået over al forventning, jeg har været meget glædeligt overrasket over hvor let det var, og hvor lette de har været. Både børn og jeg har gået rundt sammen med hønsene, og snakket og fodret og hvad man nu gør...

I dag er der bare sket det at Hanen har angrebet mig, først i morges (jeg tænkte at det nok bare var mine røde gummistøvler...), men jeg var netop ude at give dem noget at spise, og ser de 3 høns højt oppe i en busk (måske de også stikker af fra hanen)... Nå men hanen jagtede mig igennem hele haven, og der var ingen tvivl om at han bare ville angribe.

Sådan en hane kan vi ikke have og nu vil jeg bare af med ham. Er der nogen der af erfaring kan sige at det bedste blot er at slagte ham, eller er det muligt at en anden vil komme og hente ham?

Her kan han ikke være!!

Kan mine høns trives uden hane?

mvh Ida

Offline kristiank

• Bruger
Sv: Jagtet af hanen, hvad gør jeg?
« Svar #1 Dato: 14 November , 2012, 13:21 »
jeg havde en der ikk ku finde ud af det, han angreb mig forviret, og blev ved til gav ham et spark i brystet, tror jrg ramte 3 gang, siden har han været from som et lam, (det tog ca 2 uger inden han igen løftede begge vinger og baske). så de kan sættes på plads, han skal lære du kan mule ham men ikke gør det, vær meget varsom med børn i nærheden, af ham.

og hønsene klarer sig fint uden hane, men det giver lidt ro og harmoni i flokken med en hane.

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 14 November , 2012, 13:24 »
Her på gården bliver haner opdraget, og hvis det ikke hjælper bliver de spist ;D

Ifør dig godt med tøj, lange gummistøvler og handsker. Når så bassen kommer løbende i mod dig, bukker du dig, og snupper ham op i favnen. Holder godt fast om begge vinger, og fortæller ham en venlig historie. Så sætter du ham ned igen. Gør han det igen følger du samme råd, og du kan evt. sætte ham i "timeout" i en fodertønde.

Held og lykke med projektet! :D
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 14 November , 2012, 13:39 »
Ps. Dine høns kan sagtens klare sig uden hane, men ville det ikke være rart, at hjælpe hanen igennem lømmelalderen?
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline Idabod

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 14 November , 2012, 13:44 »
Jo i har ret, at hjælpe ham og opdrage ham er da klart det bedste, jeg ved bare ikke om jeg tør stole på ham - vi har 4 børn, fra 2 til 9 år, og de skal altså kunne gå ud i haven...

Og så må jeg indrømme at jeg blev faktisk meget overrasket og bange for ham. Gik ellers derud med masser af mod og overlegenhed - tænkte "han skal ikke komme her og bestemme..."

Tja, jeg er vidst lidt af en kylling 8)

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #5 Dato: 14 November , 2012, 13:52 »
idabod

du kan jo oss vælge at tage det som et kompliment , han vil ha dig i sit harem, du kommer jo aligevel i hønsehuset ;D ;D

Offline Idabod

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 14 November , 2012, 18:56 »
Ja, jeg har det straks bedre;-) Sådan er det åbenbart at være populær...

Hvis jeg får afrettet ham hanen, kan mine børn så også færdes i haven, eller er det kun mig han får respekt for? Jeg er ret tæt på at kaste håndklædet i ringen - desværre!

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #7 Dato: 14 November , 2012, 19:06 »
Hvis jeg ikke havde børn kunne jeg også finde på at forsøge at opdrage på en hane...

Men det har jeg, så her i huset bliver de et hovede kortere og til lørdagskylling i stedet. Jeg vil ikke risikere at mine børn bliver bange for hønsene, det er meningen, de skal være en glæde :)

Et andet aspekt er, at aggressiviteten tilsyneladende er arvelig, så hvis I kunne finde på at lade dem have kyllinger, så kan I gå at være nervøse for aggressive hanekyllinger også...

Haner er der mange af, så skynd dig at efterlyse en ny. Livet er for kort til dumme dyr >:(
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #8 Dato: 14 November , 2012, 19:09 »
Livet er for kort til aggressive haner! (Og suppe og tarteletter smager jo godt.) Der er et hav af haner til billige/ingen penge lige for tiden, så få dig en ny og fredsommelig hane. Der er absolut ingen grund til at du skal gå og være bange for dine børns skyld.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 14 November , 2012, 19:36 »
Jeg vil også anbefale dig, at du kigger efter en anden hane.
Netop det at du har børn i huset gør at du skal have en ordenligt hane, som du ikke skal rende og holde øje med når børnene er ude. Hønsene kan sagtens klare sig uden, men som de andre skriver giver det nogen gange mere harmoni med en hane i gården.
Det er bestemt ikke normalt at en hane ligefrem løber efter en, så jeg ville ikke beholde ham hvis jeg var dig. Hvis du kigger efter en ny hane, så gør det nu inden avlere slagter overskuds-haner. Det skulle nok være muligt at finde en skikkelig hane til dine høns...

Offline Idabod

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 14 November , 2012, 20:24 »
Pyha, tak for det - det letter lidt at høre at han nok ikke er helt normal.... Han må videre, og så må jeg se om vi skal have en ny hane til vores 3 høns.

Tak alle sammen!

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 14 November , 2012, 20:29 »
Perfekt tidspunkt til at finde en ny hane ..... de er derude i overflod.

Håber han smager godt  /o
Med venlig hilsen Søs

Offline Alfred Kirk

• Bruger
« Svar #12 Dato: 14 November , 2012, 20:59 »
Ja en sådan hane bør slagtes, som tidlige skrevet er det arveligt, så ingen tvivl slagt ham.
Prøv at gå ind på www.australorpsklubben.dk her kan du i opdrætterlisten finde en avler på Sjælland, der sikkert har en god hane i overskud.
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk