Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til rugning i maskine  (Læst 10539 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

StaldTobo

• Gæst
Hjælp til rugning i maskine
« Dato: 08 Januar , 2009, 14:26 »
Vi har købt en America Thisted rugemaskine (rund i blik)
Jeg har godt nok vejledningen men vil være helt sikker på vi gør det rigtigt.

Den skal stå tændt ca 2 døgn før vi putter æg i?
I vores er der sat nogle træ pinde i på langs,skal jeg fjerne dem eller skal jeg bare lægge æggene mellem,som tidligere ejer åbentbart har gjort?
Er det nok at have temperatur måler i maskinen.og hvad skal den være på?

Evt ville det være helt kanon hvis i kunne komme med en heeel beskrivelse af hvad vi skal gøre fra start til slut.Bare lige for at være helt umulig  :P

Vi har mulighed for at få nogle agerhønefarvede brahma rugeæg på tirsdag,men vil jo gerne have vi gør det rigtigt første gang.

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
Sv: Hjælp til rugning i maskine
« Svar #1 Dato: 08 Januar , 2009, 15:15 »
Hvis du kigger i venstre side under artikler om  avl er der en rugevejledning. Den er meget god.
Hvis den ikke giver dig svar nok må du spørge igen, så skal jeg give dig hele smøren fra dag 1 til 21 om hvad jeg gør med mine :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 08 Januar , 2009, 15:17 »
Det lyder som om at det er en ældre model du har fået fat i, men derfor kan den jo godt være god  ;)
Der er en rugevejledning under artikler om avl her på siden til venstre.
Det med at den skal være tændt 2 døgn i forvejen, er fordi at du så kan kontrollere om temperaturen er stabil inden du kommer æggene i... når først de er i maskinen skal du helst ikke pille mere ved knappen...  :-\
De træpinde der er i bakken kan du bare fjerne, jeg tror de er sat i for at stammeopdele æggene.
Temperaturen er lidt forskellig alt efter hvad slags æg du vil ruge, men det fremgår af rugevejledningen, et hygrometer ville også være godt at have, så du kan se fugtigheden i maskinen, husk at vende æggene et par gange hver dag...

Held og lykke med det.  ;D
« Senest Redigeret: 08 Januar , 2009, 17:52 Fra Bjørn Nielsen. »

StaldTobo

• Gæst
« Svar #3 Dato: 08 Januar , 2009, 15:49 »

Jeg bliver altså nødt til at komme med en masse pinlige og dumme spørgsmål til det her,for vil være helt sikker på jeg forstår det rigtigt ;) :-[

Sidder og læser brugsanvisningen og har en masse ? omkring den.

1. Jeg kan forstå man skal have et specielt termometer? eller kan man godt bruge et alm?
Vi har sådan en vejr station som både måler luftfugtighed og temperatur.Kan den bruges eller skal jeg bestille et "rigtigt" termometer?

2. 102-103 F hvad er det/betyder det i grader C

3. Ligger man bare æggene direkte på den hullede plade? og når de skal vendes ruller man dem bare en halv omgang?

Tror godt jeg vil bede om din forklaring Lisbeth  8)
« Senest Redigeret: 08 Januar , 2009, 15:57 Fra StaldTobo »

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 08 Januar , 2009, 16:17 »
1. Du kan sagtens bruge et alm termometer. Jeg har et fra amerika thisted som der kom sammen med maskinen.
http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=849&profileid=1000&siteid=1&pagetype=produtpage&vid=791

Nogen bruger også et øretermoter og måler direkte på æggets skal.

2. Jeg ved ikke hvad 102-103 f er i c. Men i min maskine, som er en fladruger, ligger temp. på ca. 38,8 C.
I en motorruger er det vist en grad mindre..

3. I starten lagde jeg æggene direkte på metalpladen med huller. Men efter jeg har fået automatisk vender har jeg lagt et stykke voksdug under. Det gør at æggene nemmere vender, og ikke bare glider med.

Du kan se et billede af min maskine på min hjemmeside.

Før jeg ligger mine æg i maskinen, markerer jeg dem med en blyant. På den ene "side" skriver jeg nummer 1, 2 på den næste osv. Og på den anden side står dato for hvornår de kom i maskinen. Det er skrevet meget småt og forsigtigt. Man skal jo helst ikke forurene ægget.
Når æggene kommer i maskinen bliver de vendt 2 gange dagligt med ca 12 timers mellemrum. Nu har jeg fået automatisk vender så de bliver vendt noget oftere.
Jeg ruger uden vand.
Æggene bliver i den første uge luftet ca. 3-4 minutter om aftenen. Fra dag 7 til dag 18 bliver de luftet 15 min. hver dag. Med luftet mener jeg at jeg bare åbner maskinen.
Dag 18 fylder jeg vand på maskinen mens den alligevel er åbent og lufter ud. Jeg har et hygrometer (hedder det det?) i maskinen, og fugten ligger så på mellem 60 og 80 %. Det kan købes meget meget billigt ved america. Når maskinen så er lukket efter de 15 minutter åbner jeg ikke igen før alle kyllinger klækket. Hvis jeg ruger mange kyllinger på en gang, og nogle kommer tidligt, åbner jeg og tager et hold kyllinger ud og sætter under varmelampen. Men man må aldrig bare tage 1 kylling ud eller lade 1 blive tilbage. De skal være nogle stykker sammen.
Det er også dumt at tage alle kyllinger ud, mens der stadig er nogle der er ved at klække. De kyllinger der er kommet ud af ægget pipper nemlig, og det motiverer de andre til at komme ud af ægget.

Et lille eksperiment jeg lavede var at optage deres pippen på min telefon og afspille det for nogle æg. De klækkede meget hurtigt.  :) Så det er ikke engang en skrøne.

Når alle er klækket bliver de i maskinen i max 24 timer og så kommer de under varmelampen, som har været tændt i et døgns tid så man er sikker på temp. er rigtig.

Håber det er noget du kan bruge  :) Ellers spørg gerne.
« Senest Redigeret: 08 Januar , 2009, 16:20 Fra Lisbeth Kristine »
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 08 Januar , 2009, 16:35 »
Lægger lige et link til en regnemaskine Fahrenheit/Celcius...

http://www.matfys.kvl.dk/databehandling/eksempler/php/seddel7/temp.html

:)

Offline Tue Diemer

• Passiv bruger
    • Vores hjemmeside
« Svar #6 Dato: 08 Januar , 2009, 18:38 »
En lille tommefingerregel som dog ikke er hel nøjagtig kan være brugbar omkring fahrenheit når kropstemperaturen.
100¤F = 38¤C   og så +/- 2¤F = 1¤C     

så 102-103 F  ~  39-39,5¤C

Men den tommefingerregel er som sagt kun brugbar omkring 38¤C, da 1¤F er lidt mindre end ½¤C

Men hvis man er nær en computer er det bedste jo bare sådan end omregner som Bjørn har linket til ovenfor
Masser af Boergeder suppleret med lidt blandede høns.

www.spisged.dk

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 08 Januar , 2009, 19:09 »
Prøv også at kigge på dette: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?action=tpmod;dl=get5

Det kommer også fra venstre side, download sektionen..
Hilsen Susanne

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #8 Dato: 08 Januar , 2009, 20:15 »
@Lisbeth
Hvordan kan du ruge uden vand ?

Jeg står til manges moro og pipper til æggene.
Det er så hyggeligt når de svarer... Ja ja hver sin lyst :D
MVH Lene

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 08 Januar , 2009, 20:21 »
Haha ;D... Hvor hyggeligt Lene :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 08 Januar , 2009, 20:32 »
@Lene
Jeg lader bare være med at komme vand i før dag 18. Fordampningen af æggene fra dag 1-17 passer med den fugtighed der skal være. Så det er ikke nødvendigt med ekstra vand, så bliver fugten før høj.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline JanR

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 09 Januar , 2009, 17:31 »
Er det såden en her du har købt??..

StaldTobo

• Gæst
« Svar #12 Dato: 12 Januar , 2009, 23:06 »
ja det er det

StaldTobo

• Gæst
« Svar #13 Dato: 12 Januar , 2009, 23:09 »
Nu er den på 37,8 grader,men fugtigheden er "kun" på 22. Har lige prøvet at stille 2 ud af 4 skåle i med vand til i morgen,og så ser jeg hvad den står på i morgen.

Orv hvor er det en god soveplads for misserne ovenpå den varme kasse ;)
Gad vide hvad de siger når der forhåbentligt engang klækker kyllinger ud.

Offline JanR

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 14 Januar , 2009, 18:06 »
Okay ja jeg kom osse til og købe sådan en her i weekenden.. syntes den var billig :)..
Har godt nok en i forvejen fra danki tror jeg der er..
Men det bliver da spændende og se om det er noget der virker..
Ellers må jeg jo skrive og spørge om gode råd ;D...