Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Behandel dem da ordentligt  (Læst 1949 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Behandel dem da ordentligt
« Dato: 13 November , 2012, 09:04 »
Nu har jeg været bruger herinde siden marts måned tror jeg det var, og der er især én ting der falder mig for brystet, og virkelig gør mig trist.

Fjerkræ har nærmest ingen ret til ordentlig dyrlæge behandling, men behandles 9 ud af 10 gange efter diverse gamle husråd og "overtro".

Come on, vi Skriver altså 2012.... det er som om tiden er stået stille for fjerkræ holdere?
Medgivet, ikke mange dyrlæger har speciale i fjerkræ, men der er dog nogen at finde rundt omkring i det ganske land.

Jeg er helt klar over hovedparten af høns i DK vel befinder sig i industrien.
Men det er lige før jeg vil sige at de næsten har bedre forhold end nogle af de forhold man ser og hører om for havehøns(sat på spidsen).
Jeg har da set udsagn og reklamer om at fjerkræ ikke behøver meget plads, og set forhold hvor de har stort set plads som skrabehøns  /d
Havehøns som render rundt, svært angrebet af kalkben, utøj osv.

I industrien, bliver en syg høne aflivet omgående, der er ikke tid til behandling og mere væsentligt det koster penge - fair nok.

Hvis det er hjemmets vovse der skranter, ja så tøves der ikke med at køre til dyrlægen.
Og eftersom mange herinde har høns for hyggens skyld, hvorfor i alverden har hønsene så ikke samme ret til en ordentlig behandling??
Det er da også et levende dyr, med krav på velfærd, ordentlig pasning og pleje.

Hvis man ikke vil bruge tid og penge på ordentlig behandling hos dyrlægen, jamen så tag dog konsekvensen og afliv dyret, det er da det mindste man kan gøre.

Og nej, jeg er ikke en forfinet bybo, men født og opvokset på landet med diverse dyr i stalden. Haft heste det meste af mit liv, så jeg ved godt at forholdene ikke altid ser blankpudsede ud, og det behøver de heller ikke men visse ting bør dog være i orden.

For god ordens skyld må jeg hellere slå fast, at dette indlæg ikke er møntet på nogen herinde fra.
Det er er blot et udtryk for min frustration over hvad jeg har oplevet i den tid jeg har haft fjerkræ, og et lille håb om at man tænker sig om næste gang man står med en syg høne.

God dag til alle  ;)


Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

karina dj

  • Gæst
Sv: Behandel dem da ordentligt
« Svar #1 Dato: 13 November , 2012, 09:20 »
Citat: I industrien, bliver en syg høne aflivet omgående, der er ikke tid til behandling og mere væsentligt det koster penge - fair nok.

Jeg tror simpelt hen ikke på du har ret i den udtalelse!

Jeg ta'r ikke mine høns til dyrlæge hvis de var syge...det sker virkelig sjældent!
Og jeg er absolut ikke enig, hvis det skal betyde, at hvis man ikke har råd at ta' sine høns til dyrlæge skal man ikke ha' dem! Dertil skal lige siges, at det er virkelig sjældent mine høns er syge...
Ja, vi er i 2012, men nogle gange er vi altså osse lige lovlig meget i 2012 efter min mening ;)

Du har ganske ret i, at nogle holder høns under forhold man har lyst til/bliver nødt til at reagere på, men vores grænser er forskellige, og det synes jeg der skal være respekt for.
« Senest Redigeret: 13 November , 2012, 09:29 Fra karina dj »

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Behandel dem da ordentligt
« Svar #2 Dato: 13 November , 2012, 09:32 »
Jeg tror til gengæld så ikke på at man på et burhønseri bruger tid og penge på at helbrede en syg høne, hvis jeg skal være helt ærlig, men måske nogen ved det helt konkret??

Nu mente jeg egentlig ikke at hvis man ikke havde råd til dyrlægen, så skulle man ikke have høns, men så afliv dem da i det mindste hvis de er så syge.
Gør dog noget i stedet for at lade dem halte rundt, forsøge at behandle selv med gamle husråd hvor fjerkræet så er forsøgsdyr mens det regulært lider.

Hvorfor har fjerkræ ikke krav på ordentlig behandling... møder tit udsagnet, "det er jo bare en høne".
Ja det er bare en høne, men et levende dyr med krav på ordentlige forhold.

Og du har så ret til vi hver især har vores mening... her har I så fået min  ;)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Bolding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 439
Sv: Behandel dem da ordentligt
« Svar #3 Dato: 13 November , 2012, 09:52 »
Alle levende væsener har efter min mening krav på behandling ved behov. Om folk så vælger at behandle gennem dyrlægen eller øksen er op til folk selv.
Jeg tror dog personligt at et af problemerne ift. høns er at de kan være ganske svære at vurdere i en sygdomssituation. Som flugt og byttedyr er de som regel meget syge før de viser tegn på dårligdom og de viser kun det de er tvunget til. Derfor går de måske ofte lige lidt længere inden behandling bliver løsningen. Ofte bliver man ved dyrlægen også mødt af: vent liiiige og se tiden an.
Men det kunne da være en mission at udbrede budskabet om at en høne der virker syg, ER syg.

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Behandel dem da ordentligt
« Svar #4 Dato: 13 November , 2012, 09:53 »
Bolding - Jeg er helt enig  /o
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Behandel dem da ordentligt
« Svar #5 Dato: 13 November , 2012, 09:55 »
Vi fremhæver tit os selv som et positivt alternativ til industrien, og så skal vi naturligvis også leve op til det. Og når man holder dyr mere eller mindre indespærret - så har man naturligvis også ansvaret for det.

Der foregår helt sikkert ting inden for fjerkræavl på hobbyplan som jeg ikke bryder mig om. Men jeg tror ikke helt, at jeg er enig med JNTS på dette punkt.

For det første er det mit klare indtryk, at langt de fleste afliver deres dyr, når de mener det tjener dyret bedst. Mange gør også en stor indsats for at forebygge sygdom og dårlig trivsel. Men mange kunne sikkert gøre endnu mere på dette område.

I forhold til dyrlæger, så kan der også være et etisk problem med at bruge dem for meget. Dels får dårlige gener lov at leve videre, og dels kan det jo netop medføre en længere periode med smerter for dyret inden det er blevet rask igen. Hvis dyrlægen da faktisk kan gøre dyret rask. Det forargede mig også voldsomt at se hjernescannere til koalabjørne i Australien, samtidig med at børn i Australiens nabolande ikke altid kan få den mest basale behandling.

Men det er en relevant og vigtig diskussion JNTS. Kan du komme med et eksempel hvor man bruger husråd, men med fordel kunne bruge en bestemt medicinsk behandling? Det er ikke mit indtryk at dyrlægerne har så meget at tilbyde os, men jeg tager muligvis fejl.
« Senest Redigeret: 13 November , 2012, 09:59 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Behandel dem da ordentligt
« Svar #6 Dato: 13 November , 2012, 09:58 »
Nu er det meget svært at udtale sig om generelle forhold og sige at sådan og sådan er det bare basta. For der er rigtig mange synspunkter på sagerne. Dyr skal selvfølgelig uden tvivl have hjælp enten via f.eks dyrlæge eller en hurtig og human aflivning.
Og man skal som dyreejer (uanset hvilket dyr det er) kunne tage denne beslutning omkring det. Så man hele tiden bestræber sig på at have sunde og raske dyr og forebygger sygdom ved at have gode og optimale forhold.

Jeg ved ikke hvor mange private der er, som holder høns her i Danmark. Men en ting er sikkert, der findes alle mulige måder at høns på, fra et lille legehus i et villa kvarter til et stort hus placeret på 10 tønder land ude på landet.

Og hvad er så det mest rigtige ??

Lovmæssigt har en høne i Danmark krav på 1½ A4 ark af plads. Så lidt plads har FORHÅBENTLIGT de færreste har under private forhold-
Rigtig mange færdigkøbte hønsehuse/gårde er meget små og dem køber begyndere jo nok, da forhandleren også gerne vil sælge og oplyse.

Det er lidt ligesom med fuglebure, som desværre også er uhyre små i forhold til hvad folk propper i dem.

I industien er der plads til at der lovligt må dø x-antal % om dagen, så mon ikke de dør af sig selv hønsene, når de ikke kan klare mere. Ellers bliver de helt sikkert aflivet, hvis de skranter. Eller får tilført diverse tilsætningsstoffer i vandet.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

karina dj

  • Gæst
Sv: Behandel dem da ordentligt
« Svar #7 Dato: 13 November , 2012, 09:59 »
Nej, man bruger nemlig hverken tid eller penge på at ta' hånd om en syg industrihøne...den får hverken behandling eller fred i tide hvis vi skal tro det vi ser og læser i medierne!

Tja, jeg afliver gerne et dyr hvis jeg ser det har det for dårligt til den skal ha' en chance, og får den en chance er det ikke dækket ind under forklaringen: Det er jo bare en høne! Men er den syg og skranter kan den måske fint komme sig selv uden behandling, og er der ikke bedring er det behandling eller økse! Det synes jeg nu osse er ordentlig behandling, og jeg tror på de fleste har deres dyr under gode forhold.
Jeg forstår det sådan i dit indlæg, at det er dyr herinde hvis behandling falder dig for brystet... jeg har bestemt ikke samme oplevelse. Jeg har selv som nybegynder skulle teste hvor meget kan man gøre selv for at redde et dyr, og hvornår skal man sige stop! og jeg har da erfaret en eller 2 gange at vente for længe inden jeg tog mig sammen med øksen... Det synes jeg ikke gør mig til et menneske der ikke behandler mine dyr ordentligt...
Varm te, urter, en toddy eller varm mælk med honning er osse et godt huskeråd mod forkølelse og bronkitis... som kan udvikle sig til lungebtændelse, hvis du forstår hvad jeg mener  ;)

Jeg synes ikke man kan sammenligne syge høns med syge hunde som du gjorde tidligere. De fleste kan aflive en høne hvis den er syg, det er dog de færreste der gør det selv med en hund!

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Behandel dem da ordentligt
« Svar #8 Dato: 13 November , 2012, 10:05 »
Forøvrigt så har man også aftaler med dyrlæger, som kommer på besøg på besætningerne jævnligt nogle gange om året.

Og som hanemikkel skriver, så er det ikke optimalt at holde liv i ret og kravl. For et skravlet dyr bliver ikke til noget.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Olversdottir

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 374
    • stutterihektor.com
Sv: Behandel dem da ordentligt
« Svar #9 Dato: 13 November , 2012, 10:09 »
Det er det med at vurdere hvornår høne er syg ... Jeg har en som sover mere en de andre ... hun putter hovedet under vingen ... hun går ud med de andre og kradser efter orm eller hvad ved jeg lige som andre ... hun spiser og lægger gode æg (er lige begynt 6 månede) jeg kan ikke finde noget i vejen med hende andet en et enkelte nys nogle gange og at hun putter mere en de andre .... er hun så syg ? måske lidt forkølet men ellers ?
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline cmilton

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 336
  • Be Happy :D
Sv: Behandel dem da ordentligt
« Svar #10 Dato: 13 November , 2012, 10:17 »
Vil så også sige at man er naiv hvis man stoler blindt på en dyrlæge... har et fint eksempel fra en dyrlæge som fortalte mig at da han startede som dyrlæge, og blev kaldt ud til en ridehest med en lille hudafskrabning, sagde han at det var for dumt at ringe til dyrlægen, og at de bare skulle holde det rent, så ville det gå over inden et par dage... efter det bruger de nu en anden dyrlæge, Orhan har nu fundet ud af at hvis han bliver kaldt ud til et lille ubetydeligt sår, gir han en saltvandindsprøjtning og en dyr salve, og skriver en regning på små 2000kr, og sårringer de igen en anden gang!! Ja i mine øjne er det jo komplet latterligt... vi går jo heller ikke selv til lægen med alt, men prøver også 'gamle' husråd af :-) Men kald bare mig dyrplager så, for jeg ringer sku ikke til dyrlægen som det allerførste... det koster jo allerede 500kr bare at trykke ham i hånden og sige goddag !!
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Behandel dem da ordentligt
« Svar #11 Dato: 13 November , 2012, 10:21 »
Nu er mit indlæg også sat på spidsen, som jeg vist også skrev ;) 

Det er ikke kun møntet på Forum her alene, der er jo alligevel en del fjerkræ holdere som ikke færdes herinde.

Jeg har ikke lyst til at hive et eksempel frem, da nogen så helt sikkert vil tro det handler om dem eller deres tråd, og det er ikke meningen.
Personligt havde vi dog nogle høns der i foråret hostede og hakkede godt i det, hvor jeg fik samme råd som alle herinde - prøv dit og dat.
Ny som jeg var forsøgte jeg selvfølgelig at følge rådene herinde fra, og endte bare med endnu mere syge høns. Endte dog med at tage skeen i den anden hånd og kørte til dyrlægen med dem, hvor de så kom i behandling, og er raske nu.
De var dog hårdt ramt nogen af dem, og burde have været i behandling tidligere.

Alle nye dyreholdere, er nødt til at gøre deres egne erfaringer, og svært er det når man pludselig står med et måske sygt dyr.
Dejligt er det man kan spørge om hjælp herinde, men nu sidder vi jo alle bag skærmene og kan vitterligt ikke se eller røre dyret, hvilket i mange tilfælde nærmest gør det umuligt at hjælpe.
Selvom man som ny forsøger at beskrive symptomer så godt som muligt, ja så er man måske ikke lige obs. på andre ting/symptomer som også kunne spille en væsentlig rolle i diagnostiseringen af dyret.

Måske vi kunne være bedre til at hjælpe hinanden med at tilse hinandens dyr? Med det mener jeg at hvis nogen er i tvivl om en høne er helt ok, jamen kunne en erfaren fjerkræ holder så ikke kigge forbi og vurdere hønen?

Der er en erfaren fjerkræ holder jo mange gange bedre stillet, da de har set og oplevet flere ting, og ved hvad der kan behandles og ikke kan.

Jeg synes snildt man kan sammenligne en hund og en høne... de er jo begge dyr, som begge har krav på ordentlig behandling, og her tøver folk ikke med at tage dem til dyrlæge og bruge penge på det.

Der er ikke så mange dyrlæger der ved forfærdelig meget om fjerkræ, men de er der dog.
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Olversdottir

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 374
    • stutterihektor.com
Sv: Behandel dem da ordentligt
« Svar #12 Dato: 13 November , 2012, 10:23 »
Vil så også sige at man er naiv hvis man stoler blindt på en dyrlæge... har et fint eksempel fra en dyrlæge som fortalte mig at da han startede som dyrlæge, og blev kaldt ud til en ridehest med en lille hudafskrabning, sagde han at det var for dumt at ringe til dyrlægen, og at de bare skulle holde det rent, så ville det gå over inden et par dage... efter det bruger de nu en anden dyrlæge, Orhan har nu fundet ud af at hvis han bliver kaldt ud til et lille ubetydeligt sår, gir han en saltvandindsprøjtning og en dyr salve, og skriver en regning på små 2000kr, og sårringer de igen en anden gang!! Ja i mine øjne er det jo komplet latterligt... vi går jo heller ikke selv til lægen med alt, men prøver også 'gamle' husråd af :-) Men kald bare mig dyrplager så, for jeg ringer sku ikke til dyrlægen som det allerførste... det koster jo allerede 500kr bare at trykke ham i hånden og sige goddag !!

Mangler lige knappen "like" Er helt enig med dig ...
Nu har vi vores heste, hunde og katte udover hønsnene .... jeg ville ikke kunne tjene for dyrelægeomkostninger hvis jeg skulle ringe til ham med alt ......
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Behandel dem da ordentligt
« Svar #13 Dato: 13 November , 2012, 10:27 »
Lene og Mikkel, jeg er helt enig med jer i at der ikke skal holdes liv i revl og krat, helt enig  /o

Det er heller ikke det min pointe går ud på.

Det jeg forsøger at få frem er holdningen til fjerkræ generelt.

Hvis nogen har det bedre med at hugge hovedet af et stykke fjerkræ der er sygt, fremfor at gå til dyrlægen, jamen helt fint med mig, fordi der bliver taget en beslutning, et ansvar.

Som der skrives, så viser høns først sygdom når de vitterligt er SYGE. Hvorfor skal de så fortsætte med at lide fordi vi gerne vil spare lidt penge, og prøve diverse medikamenter vi har liggende i skabene eller gamle husråd, før dyret så endelig dør af sig selv eller til sidst får hugget hovedet af.
Dét forstår jeg ikke.
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Behandel dem da ordentligt
« Svar #14 Dato: 13 November , 2012, 10:28 »
Hvis I læser hvad jeg skriver, så kom jeg med et forslag om vi fjerkræ holder kunne være bedre til at hjælpe hinanden?
Derved i mange tilfælde spare dyret lidelser og ikke mindst jeres pengepunge.. det må da være en win win  ;)

Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin