Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Behandel dem da ordentligt  (Læst 1948 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Behandel dem da ordentligt
« Svar #15 Dato: 13 November , 2012, 10:44 »
Vi er ikke så uenige JNTS, og du skal have ros for at bringe det op.

Hvis vi kan bruge siden til at udveksle erfaring med husråd. Så kan vi også bruge den til at udveksle erfaring med dyrlæger. Jeg hører meget gerne, om de dyrlægeforløb andre har haft (symptomer - diagnose - behandlingsform - resultater). Det kunne være super.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Behandel dem da ordentligt
« Svar #16 Dato: 13 November , 2012, 10:55 »
Tak Mikkel  :)

Måske en liste over dyrlæger i DK som rent faktisk ved noget om fjerkræ??
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Behandel dem da ordentligt
« Svar #17 Dato: 13 November , 2012, 12:01 »
Da ingen af os herinde er dyrlæger (ihvertfald ikke hvad jeg ved af) og ingen af os ser dyrene i levende live og alligevel ikke kan stille den rigtige dianogse, så er det selvfølgelig meget svært at give råd om en behandling og står man så med et meget sygt dyr, så burde det måske også være dyrlægen, som man spørger først og ikke først opretter en tråd herinde på Forum. 

Der er også mange sygdomme som ligner hinanden. Hvornår er det f.eks "bare" forkølelse og hvornår er det f.eks ILT.

Der er trods alt dyrlæger rundt om i landet med forstand på høns. Og det kunne man måske også sætte sig lidt ind i hvem der er. Da jeg havde heste, så havde jeg en dyrlæge til dem, en dyrlæge til mine geder og en dyrlæge til hønsene.
For så var der en til hver dyreart med forstand på det- det var så skraks værre hvis jeg havde brug for en dyrlæge uden for normal åbningstid og jeg skulle have den som havde "vundet" vagten som vagtdyrlæge....
« Senest Redigeret: 13 November , 2012, 12:03 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Behandel dem da ordentligt
« Svar #18 Dato: 13 November , 2012, 12:05 »
Jeg er meget enig med Janni i denne debat. Da min hane Frede blev syg, og jeg valgte at lade ham behandle hos dyrlægen, fik jeg kommentarer om, hvorvidt det var etisk korrekt. Det var enormt sårende at få den slags beskeder, da jeg jo på ingen måder vil mine dyr det ondt, men er en af dem der gerne vil forsøge at helbrede en syg hane/høne, også selv om det kommer til at koste en tur til dyrlægen. Frede var meget syg, og uden dyrlægens hjælp var han død. Frede fik antibiotika og kærlig pleje i isolation i mere end en måned. Det er nu 6 måneder siden, og han lever stadig i bedste velgående.

Jeg har forståelse for dem der vælger aflivning, men at lade stå til og håbe, at hønen kommer sig af sig selv, kan man som dyreejer ikke være bekendt (og det gælder alle dyr man måtte eje).

Fuglekyndige dyrlæger: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=29799.msg265807;topicseen#new
« Senest Redigeret: 13 November , 2012, 16:14 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Behandel dem da ordentligt
« Svar #19 Dato: 13 November , 2012, 12:47 »
Tanja, jeg lægger din liste over dyrlæger som et fast opslag.
Marianne - admin
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Behandel dem da ordentligt
« Svar #20 Dato: 13 November , 2012, 12:53 »
Da ingen af os herinde er dyrlæger (ihvertfald ikke hvad jeg ved af) og ingen af os ser dyrene i levende live og alligevel ikke kan stille den rigtige dianogse, så er det selvfølgelig meget svært at give råd om en behandling og står man så med et meget sygt dyr, så burde det måske også være dyrlægen, som man spørger først og ikke først opretter en tråd herinde på Forum.   

Se lige netop dette er vi helt enige i. Spørg de relevante steder. Men det var måske det der var essensen i janni´s oplæg, at fjerkræ holdere burde spørge en dyrlæge istedet for og prøve gamle bondetriks af?? Det er monster svært og rådgive om syge dyr når man ikke ser dem eller ikke er belæst indefor dyre sygdomme.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Behandel dem da ordentligt
« Svar #21 Dato: 13 November , 2012, 13:02 »
Men på den anden side kan man jo heller ikke ringe til en dyrlæg hver gang en klat ser anderledes ud, hver gang en høne holder pause med sine æg eller hver gang en høne holder sig inde lidt længere end de andre. Der er da masser af situationer hvor man kan have brug for lidt input fra andre.

Især for begyndere kan det da være svært at vurdere.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Behandel dem da ordentligt
« Svar #22 Dato: 13 November , 2012, 13:05 »
Se lige netop dette er vi helt enige i. Spørg de relevante steder. Men det var måske det der var essensen i janni´s oplæg, at fjerkræ holdere burde spørge en dyrlæge istedet for og prøve gamle bondetriks af?? Det er monster svært og rådgive om syge dyr når man ikke ser dem eller ikke er belæst indefor dyre sygdomme.

Nemlig Jes  /o   Men som Mikkel også skriver, kan man jo ikke ringe til dyrlægen hver gang en klat ser anderledes ud.

Derfor mit forslag om vi kunne være bedre til at hjælpe hinanden med at tilse hinandens fjerkræ, hvis man er usikker eller i tvivl om noget??
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Zoro

  • Gæst
Sv: Behandel dem da ordentligt
« Svar #23 Dato: 13 November , 2012, 13:09 »
Prøv feks. at se hvor mange syge høns der er blevet behandlet med " Saltsyre " for alt muligt her på Fjerkræ forum, uden en egentlig forudgående undersøgelse af en dyrlæge ?

For en god ordens skyld læs venligst underst, inden du evt. starter med at udsætte dine syge dyr for " Saltsyre kuren " ????

NB: Der er 121 tråde som omhandler behandling med Saltsyre her på Fjerkræ Forum. ( Søg blot på Saltsyre, og de kommer alle frit frem )

Følgende kan læses her på Fjerkræ Forum vedr. alternativ behandling af høns.

Alternativ behandling generelt:
Alle alternative behandlinger udføres på eget ansvar. www.fjerkrae.dk påtager sig intet ansvar. Alle råd er givet i forum og er ikke afprøvet af www.fjerkrae.dk
 
Behandling mod orm:
Fra en alm. grøn flaske saltsyre kan der bruges 2 cl til 10 liter vand. Det røres rundt og gives til hønsene som drikkevand i 7 dage.
 Rå løg og knust hvidløg mast sammen med franskbrød. Kan også bruges forebyggende.
 Grå bynke ad libitum i 5 dage skulle kunne slå et ormeangreb ned. Kan bruges forebyggende ved at tilbyde grå bynke 1 gang om ugen.
 
Gabesyge/luftrørsorm
Et par dråber jod i drikkevandet.

Husk - alternative behandlinger er på eget ansvar.


http://www.kemikalieberedskab.dk

J.C.
« Senest Redigeret: 13 November , 2012, 16:31 Fra Jørn Clevin »

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Behandel dem da ordentligt
« Svar #24 Dato: 13 November , 2012, 18:01 »
Nemlig Jes  /o   Men som Mikkel også skriver, kan man jo ikke ringe til dyrlægen hver gang en klat ser anderledes ud.

Derfor mit forslag om vi kunne være bedre til at hjælpe hinanden med at tilse hinandens fjerkræ, hvis man er usikker eller i tvivl om noget??

den er lidt svær den her situation men som jeg tolker jørn clevins indlæg er det meget op til folk selv og sortere mellem rådende. Mange gange lærerman af sine fejl og erfaringer, og de erfaringer kunne ligeså vel være en dyrlæge regning for og få konstateret fældning :o Som alle andre råd på forum er de givet i god mening og så må man selv sortere i hvad man syns der er godt/skidt. Det er ens egen samvittighed der skal leve videre med de beslutninger der bliver taget
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Lipu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 104
Sv: Behandel dem da ordentligt
« Svar #25 Dato: 13 November , 2012, 22:59 »
Jeg er måske lidt bange for at det er mig der har udløst denne debat, men jeg synes nu også den er vigtig :-) Som ny hønseejer er der, af gode grunde, mange ting jeg aldrig har set før og vi lærer jo mens vi lever. Så derfor er det jo nok herinde man først spørger til råds, og med så mange forskellige hønsefolk kan man jo ikke undgå at få mange forskellige svar. Jeg er også helt enig i at der ikke skal eksperimenteres hvis dyret er tydeligt sygt, og at det jo er mit/vores ansvar at dyrene passes ordentlig når man nu har anskaffet sig dyr hvad enten det er høns, hunde eller katte.

Men jeg vil så også sige at jeg både er blevet beroliget af nogle svar men er også blevet mere bekymret af nogle for min største skræk er nok at være bange for at jeg ikke gør det: godt nok for mine dyr, og føler mig uansvarlig ved ikke at ile til dyrlægen med det samme. Jeg ved godt at det ikke er sådan rådene er ment, men det er nok sådan nogle nybegyndere kan opfatte rådene. Men jeg er også klar over at det kan være svært for andre brugere at sætte sig ind i vores andres problemstillinger uden at have set dyret, og det er jo heller ikke op til jer at tage beslutninger om dyrets skæbne men os selv som dets ejer:-)

Når det er sagt synes jeg nu at de erfaringer I andre har er guld værd i mange situationer, man skal bare være god til at sortere i det man mener er brugbart i ens egen situation :-)

Mange hilsner Liselotte
Mange hilsner Liselotte

Broget flok af rød amerikaner, guld/sort-randet wyandot, guld/hvid-randet wyandot, blå wyandotter og 'snegle-dræbere' alias hvide moskusænder.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Behandel dem da ordentligt
« Svar #26 Dato: 14 November , 2012, 01:09 »
Spændende tråd.

@Lipu

Om det er dig eller mig der har udløst debatten skal jeg ikke kunne svare for. Jeg fik lidt tæsk i en anden tråd om lidt samme emne. Jeg kan tage det, da jeg også har mine meninger (og erfaringer).

Jeg er på ingen måde imod trådens navn. Jeg er her helt enig.

Når nogle begynder at sammenligne høns og hunde, eller katte for den sags skyld, kører det måske lidt af sporet. Har man en tydeligt syg h*ne, kan man vælge at kappe hovedet af. Det kan man altså ikke med en hund eller kat.

Jeg fornemmer en hvis afstandstagen til diverse 'kineserier', eller hvad vi nu skal kalde alternativerne til de etablerede (dyr)læger.

Jeg vil i den forbindelse gerne lave et lille link -

http://da.wikipedia.org/wiki/Akupunktur

Jeg ville for ca 5 år siden have forsvoret, at det at stikke nåle ind på udvalgte steder i kroppen, kunne helbrede nogen.

Jeg har efterfølgende været nødt til at 'æde min gamle hat', og nej den smagte sgu ikke godt.



Mvh
Erik Andersen

Offline Finn N R

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 36
Sv: Behandel dem da ordentligt
« Svar #27 Dato: 14 November , 2012, 01:16 »
Måske vi kunne være bedre til at hjælpe hinanden med at tilse hinandens dyr? Med det mener jeg at hvis nogen er i tvivl om en høne er helt ok, jamen kunne en erfaren fjerkræ holder så ikke kigge forbi og vurdere hønen?

En slags svar på et spørgsmål, som vist ikke er besvaret:
Jeg kan sagtens se din pointe, men hvis nu det tilsete fjerkræ er sygt, alvorlig syg, måske med smitsom sygdom, så har vi jo hele baladen med smittespredning til flere besætninger. Det er også derfor man ikke sælger dyr, hvis man har (måske har) syge dyr i sin besætning. Heller ikke 2 eller 4 uger efter behandling med et eller andet hokus pokus, eller for den sags skyld dyrlægebesøg, da smitstoffet jo oftest er i flokken længe efter. Jeg synes, at have set nogen skrive om forkøelse eller andet, og samtidig have salgsannoncer, både her og på GG og DBA.

Den sikreste måde at få nye gener eller racer, er vel nok gennem ruge-æg, eller tager jeg helt fejl?

En helt anden ting er, jeg yder heller ikke meget og bliver let syg, hvis jeg kun får hvidt brød (franskbrød og kager) = KORN - men jeg kommer til at se trivelig ud - og så ER jeg vel SUND og Rask ??????


venlig hilsen Finn
ejer af: dværg Sussex i de 5 godkente farver i DK.
Strasser i 8 farver, af den gamle type, som kan flyve
medlem af DFfR: http://www.racefjerkrae.dk
Special klubben for Sussex
Herning Fjerkræklub
Ringkøbing-Skjern Fjerkræklub
Prydfjerkræ
Egen hjemmeside: http://www.finnsfugle.dk

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Behandel dem da ordentligt
« Svar #28 Dato: 14 November , 2012, 04:16 »
sjovt nok er det ofte de samme der vil ha høns til 50 kr eller gratis, bytter og gør ved, der er hurtige til at fare til div behandlinger incl doktor dyr, istedet for blot at svinge øksen over et sygt dyr, noget andet er jo hvis det er en størrer andel det er galt med, så kan det jo være nødvendigt, noget andet er så at dem der evt overlever sygdomme i en besætning er livsstærke dyr og dermed værd at avle på, istedet for at avle fordi den er fin og den er sød så det kunne være sjovt, når vi leger guder over naturens selektion, får vi ofte noget skrøbeligt skravl ud af det.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Behandel dem da ordentligt
« Svar #29 Dato: 14 November , 2012, 07:09 »
Det er også værd at nævne, at der er forskel på hvordan vi forskellige holder høns. Nogle avler seriøst, nogle har høns for æggenes skyld, andre fordi de gerne vil have kyllingesteg, og så er der sådan nogle som mig: Jeg skulle bare have 5 høns til at give mig æg. De 5 blev til 10 blev til 13 blev til 17..., og 2 år efter var antallet nået 34. Jeg havde ingen idé om, at en høne kan have personlighed, og at en høne kan lære tricks! 8) Men det har de, og det kan de /o, og her på matriklen er hønsene blevet mere kæledyr end brugsdyr; det er jeg ikke bleg for at indrømme, og det er der vel heller ikke noget galt i?

Jeg avler ikke, i hvert fald ikke til andet end husbehov, men jeg sætter pris på gode dyr, og betaler gerne hvad de koster, nu jeg ikke selv ønsker at frasortere, avle, udstille osv. Derfor har jeg valgt, at alle syge dyr på min matriklen skal have chancen for at blive rask. Det er min beslutning. Jeg har dog fin forståelse for dem der gør kort process. Det jeg ikke bryder mig om, er dem som har syge dyr, men som lader stå til, eller som propper det tydeligt syge dyr med hvidløg og æblecidereddike, i troen på, at det kan helbrede luftvejsinfektioner, brækkede lemmer eller kalkben. Det synes jeg ikke er værdigt for dyret, så hellere øksen.

Til dem der søger råd om sygdom her på siden, og som er nye inden for hønseverdenen:  /o, var man en uansvarlig hønseejer, ville man aldrig gide spørge eller undersøge hvad man selv kan gøre. Jeg har spurgt 1000-vis af gange her på forum, og har fået fantastiske svar gang på gang. Jeg har spurgt om alt fra forkølelse til en lille rift på tåen. Da min første skruk lagde sig, var jeg sikker på hun skulle dø, siden hun havde lagt sig og ikke ville rejse sig ::), men jeg fik hurtig ro i sjælen efter hjælp fra kyndige og hjælpsomme (og overbærende *f) hønsefolk her på forum.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"