Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Dumme ræv!  (Læst 5042 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nanna

• Passiv bruger
Dumme ræv!
« Dato: 07 November , 2012, 17:59 »
Så har ræven været der for første gang  >:( En sort dværg silke og min ynglingshøne, min agerhønefarvede dværg brahma lå døde i hønsegården og 1 stor rød silke er sporløst forsvundet....

Øv, øv, øv... Og det skete i fuld dagslys og mens hønsene gik frit i hønsegård med fri adgang til haven..... Pardon my french, men lorte-ræv!
Nanna

0,7 dværghøns (Orpington, Welsum, Brahma og Purhøns)
0,2 hunde (Hvid boxer og ½ hvid boxer + 1/4 labrador + 1/4 Springer Spaniel)
0,2 Teenagere.....
og oveni alle de tøser endelig 1,0 husbond!

Offline Castella

• Passiv bruger
  • Hønsetosse med hang til Orpington.
Sv: Dumme ræv!
« Svar #1 Dato: 07 November , 2012, 18:19 »
Er du sikker på at det er ræven?,de plejer ikke at efterlade døde dyr!,med mindre de selfølgelig forstyrres.
Vh Carina.

5,6 Orpington (Blå & Sort)
3,5 Jersey kæmpe (Blå,Sort & Spættet)
2,9 Orpington i dværg (Chokolade farvede & Sort/split chokolade)
9,11 Skånske blomsterhøns
2,4 Moskusænder

Medlem af:
www.racefjerkrae.dk
www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
www.orpington.dk

Besøg min hjemmeside:
http://poultrybycastella.123hjemmeside.dk/

Offline Nanna

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 07 November , 2012, 19:14 »
Min datter afbød ugerningen.... hørte tumult og vores hunde, der desværre var indendørs, gik helt amok, så hun gik ud, fandt de to døde høns og opdagede, at alle de andre var væk. Så begyndte hun at lede, og så nogle af hønsene i nabohaven... med ræven lige i hælene...

Tror det er en ung ræv fra i år, for vi har aldrig set ræve i haven siden vi fik hunde - og dét på trods af, at de ofte får deres mad på plænen, hvor de går og søger efter maden.
Nanna

0,2 Teenagere.....

Miss Christina

• Gæst
« Svar #3 Dato: 07 November , 2012, 19:21 »
 :'(

Offline Nanna

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 08 November , 2012, 07:38 »
Vildeste oplevelse her til morgen!!!!

Gik ned for at lukke høns ud og først ind i drivhuset (der står i hønsegården) for at hente foder.... Dér lå en mindre ræv pænt sammenrullet på jorden og sov!!!!

Den løftede langsomt hovedet og så på mig med missende øjne, som var den meget søvnig. Den så meget sølle ud, måske syg, lidt skab....Jeg blev helt paf - hvad dælen gør man? En syg ræv i hønsegården.... Kunne ikke lige se mig selv aflive den, og kunne jo heller ikke lukke høns ud.....

Strøj ind efter husbond og kamera.... Da jeg kom ud igen, løb den forvirret rundt i drivhus, så jeg holdt lidt afstnd for den ikke skulle ryge gennem glasset, og så løb den ud og kravlede op over hegnet!

Hvad i alverden? Og hvad gør jeg.... Hvad kan jeg gøre?
Nanna

0,2 Teenagere.....

Offline cmilton

• Passiv bruger
  • Be Happy :D
« Svar #5 Dato: 08 November , 2012, 07:48 »
Det lyder sku vildt Nanna... Mon det er en forladt hvalp eller noget?? Ville nok sætte nogle rævefælder op, for når de først ved at der er åben buffet, kommer det stensikkert igen og igen... Så op med nogle fælder og noget stødhegn...
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #6 Dato: 08 November , 2012, 07:58 »
tag en jæger med imorgen, hvis du ikk bor i byen,

Miss Christina

• Gæst
« Svar #7 Dato: 08 November , 2012, 08:06 »
øv øv stakkels dig sikker et dilemma

og stakkels ræv den er da helt klart syg når den gør mod sit instinkt

gad vide om man kan få sådan en naturvejleder eller hvad sådan en hedder til at få den væk
skyde den kan jo ikke lade sig gøre hvor du bor..

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #8 Dato: 08 November , 2012, 08:17 »
Det er meget sandsynlig skab, når den opfører sig sådan
http://news.tv2.dk/article.php/id-49628089:r%C3%A6veskab-breder-sig-p%C3%A5-sj%C3%A6lland.html

Kontakt den lokale vildkonsulent, han vil helt sikkert hjælpe
http://www.naturstyrelsen.dk/Naturoplevelser/Jagt/Vildtraad/Vildtkonsulenter/
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 08 November , 2012, 12:17 »
Den lokale jagtforening kan helt sikkert også hjælpe. Sådan som den har reageret, det er total atypisk for en ræv. Den skal aflives hurtigst muligt så den ikke skal lide mere end højest nødvendigt. Hvor i landet er det?
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Nanna

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 09 November , 2012, 21:51 »
Sidste kapitel i historien:

Jeg lukkede hønsene ud i morges - efter 2 dage i den lukkede hønsegård var madammerne temmeligt mugne, og jeg tænkte, at de jo trods alt havde større chancer for at løbe fra ræven uden i haven end i hønsegården. Madammerne spænede op på terassen og krævede deres hønse-guf, hvorefter der faldt ro over flokken.

Så pludseligt kunne jeg høre, at den var helt gal - højlydte alarm-kald gjaldede og nervøse blikke blev kastet mod hønsegården! Jeg gik ned og kiggede ind i drivhuset.... dér lå ræven! På præcis samme sted som forleden - krøllet fint sammen, men meget sølle - løftede dårligt nok hovedet for at se på mig.

Jeg gik ind og ringede til Dyrenes Beskyttelse - der kun kunne sende Falck, hvis ræven var indfanget...? Så mig ned igen og sørme' om jeg ikke uden videre kunne gå ind og lægge en stor trækasse ned over ræven og dertil en tung sten ovenpå kassen! Ringede igen til Dyrenes Beskyttelse, der sendte Falck - desværre var jeg nødt til at køre, så jeg kunne ikke få slutningen på historien.Tror dog, den er blevet aflivet - så bestemt ikke godt ud... og resterne af den manglende røde silke lå ved siden af  :'(

Øv, øv, øv - 3 døde høns, et sølle stakkels kræ af en ræv, der sikkert er død nu og dertil en have med potentiel skab-smitte, som mine 2 hunde jo helst ikke skal have  :(

Men i det mindste er mine høns da forhåbentligt så i sikkerhed igen /o

Nanna

0,2 Teenagere.....

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 09 November , 2012, 21:58 »
Godt den fik fred. Det stakkels dyr ville nok være død indenfor et døgn eller 2. Ved ikke om skab kan angribe fjerkræ, men jeg ville præventivt give hundene en omgang med skabshampoo. Og så ellers holde dem langt væk fra drivhuset i noget tid.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #12 Dato: 09 November , 2012, 22:00 »
Århh stakkels kræ, den har jo været ved at klø sig ihjel.

Mon man kan spørge dyrlægen hvordan du undgår smitten, fra ræven, eller det sted hvor den har ligget.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #13 Dato: 09 November , 2012, 22:33 »
Kommer lidt sent ind i denne tråd.

Godt du er blever ræven kvit.

Grunden til at jeg blander mig så sent er for lige at rette en misforståelse længere oppe i tråden. Det er nok ikke så relevant for dette tilfælde men meget relevant generelt.

Er du sikker på at det er ræven?,de plejer ikke at efterlade døde dyr!,med mindre de selfølgelig forstyrres.

Når en ræv er kommet ind i et madparadis, er det ikke sjældent at den går i blodrus, og slagter alt hvad den kan fange. Da den naturligvis ikke kan slæbe 5-10-15 høns eller ænder afsted på én gang, er det ganske normalt at ræven efterlader slagtede dyr, for at komme tilbage senere og hente dem.
Mvh
Erik Andersen