Jeg har 1,12,2 silkehøns i et temmelig lille hønsehus. Vistnok alt for lille i forh. til hvad der anbefales. Til gengæld har de al den udenomsplads, de kan ønske sig - endnu mere end de overhovedet benytter sig af.
Der er pindeplads til alle, og der er altid grundfoder og vand inde i hønsehuset.
Lemmen til hønsehuset står åben året og døgnet rundt - undtagen når det fyger eller blæser - så lukker jeg den til natten for at undgå træk.
Om morgenen når de vågner (og det er jo ret tidligt om sommeren) går de ud i en lukket hønsegård og snuser til den nye dag. Når JEG så vågner, er det første jeg gør at lukke døren til hønsegården op, så de kan komme ud i verden.
Her boltrer de sig dagen lang under stikkelsbærbuskene, i læhegnet, under æbletræerne, omme i gården og også tæt på hønsehuset. De har både læ/beskyttelse og åbne områder, som de kan veksle mellem efter behov.
Jeg stiller (de dage jeg har fri (skiftende arbejdstider)) en skål ud med mad og godbidder i nærheden af, hvor de lige på det tidspunkt opholder sig.
Om aftenen er min vigtigste funktion at få lukket døren til hønsegården igen, så ræven ikke kommer og spolerer idyllen.
Jeg er ikke i tvivl om, at hønsene trives ualmindeligt godt, så denne model fungerer fint for mig og mine høns.
(Min største bekymring er, hvis der igen kommer en høj-risiko-fugle-influenza-alarm-periode, hvor hønsene skal holdes inde. Altså ikke engang i hønsegården, men helt inde. Så vil jeg blive nødt til at skille mig af med en del af hønsene. For det går fint med et lille hus når det kun er til natten, men det gik ikke, hvis de skulle leve hele døgnet der.)