Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Info/opråb  (Læst 12921 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Info/opråb
« Dato: 01 November , 2012, 16:23 »
Kan vi ikke prøve at lære at står der Araucana, så er det den UDEN HALE, og enten med skæg eller tuffer eller begge dele.

Står der Engelsk Araucana så er det den med hale, top og skæg.

Alt for mange "cykler" rundt i dem, men det er faktisk ikke så svært endda.

Ligeledes står der f.eks Orpington, så er det altid stor race, for ellers ville der står Dværg Orpington.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Miss Christina

• Gæst
Sv: Info/opråb
« Svar #1 Dato: 01 November , 2012, 16:31 »
 /o

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 01 November , 2012, 17:59 »
Hvis nogen ligger inde med en stor engelsk dværgorpington uden hale, men med skæg og top. Så kunne jeg godt være interesseret i at købe den.

Undskyld
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 01 November , 2012, 18:10 »
Haha det var sørme sjovt, det er nu bare ment for jeres egen skyld, så der ikke er nogen som i fremtiden føler sig snydt. Men okay hvis der ingen interesse er for det, sååå-
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline cmilton

• Passiv bruger
  • Be Happy :D
« Svar #4 Dato: 01 November , 2012, 18:40 »
Synes da ikke der er noget problem ?? Det er vel ok at spørge, ellers må man vel bare beskrive det i detaljer hvis man er træt af det ??
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Miss Christina

• Gæst
« Svar #5 Dato: 01 November , 2012, 18:51 »
jeg vil nu give Lene ret især det med

Araucana/Engelsk Araucana
for der er godt nok mange der ikke forstår
det ikke er samme race
og hvor er det kedeligt når folk får Haler på Araucana og mangler Haler på den Engelske Araucana + tuffer
og når det så bliver "blandet Race"
så kommer den med folk er blevet snydt og det er da super kedeligt
når man netop køber en given race der ligner den race man nu har købt den som og gen puljen ikke passer

det er jo selv udstillere/opdrættere der bliver  "snydt"
når der kommer noget ud af de æg der ikke er som de skal være

Offline Ekliptika

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 01 November , 2012, 19:00 »
Håber ikke det er de to hanekyllinger jeg bortgiver pt, der er årsag til problemet. Jeg er ikke ude på hverken snyd eller skrammer, og jeg har købt de to  sammen med nogen andre som nye små kyllinger, jeg fik at vide de hed Araucana, men jeg er ikke hønsekyndig, så for min skyld kunne de hedde Gerd og Harry, hvad ved jeg. Vi er jo  nogen herinde der ikke dyrker racer så ihærdigt og mon ikke vi med lidt smidighed kan bære over med hinanden også på det punkt :)

Med venlig hilsen Lise
0.2 Maran
1.5 Araucana

Offline Silkemor

• Bruger
« Svar #7 Dato: 01 November , 2012, 19:36 »
Håber ikke det er de to hanekyllinger jeg bortgiver pt, der er årsag til problemet. Jeg er ikke ude på hverken snyd eller skrammer, og jeg har købt de to  sammen med nogen andre som nye små kyllinger, jeg fik at vide de hed Araucana, men jeg er ikke hønsekyndig, så for min skyld kunne de hedde Gerd og Harry, hvad ved jeg. Vi er jo  nogen herinde der ikke dyrker racer så ihærdigt og mon ikke vi med lidt smidighed kan bære over med hinanden også på det punkt :)

Med venlig hilsen Lise

/o
Smil Anne-Louise

Nu med 1,4 brahma, 1,0 kanin, 1,1 huskatte, 1,0 dejlig mand, 0,1 endnu dejligere datter

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 01 November , 2012, 21:38 »
Jeg tilslutter mig Lene's forslag.

Jeg er klar over at der konstant kommer nye medlemmer til og at der findes knapt så aktive medlemmer som måske kun er på en sjælden gang imellem, og at disse medlemmer selvfølgelig ikke kan ventes at kende en sådan 'aftale'. Men så kan man jo på høflig vis vejlede dem.

Mvh
Erik Andersen

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #9 Dato: 01 November , 2012, 21:55 »
Citér
for min skyld kunne de hedde Gerd og Harry, hvad ved jeg.
/o /o /o

Citér
Vi er jo  nogen herinde der ikke dyrker racer så ihærdigt og mon ikke vi med lidt smidighed kan bære over med hinanden også på det punkt
Og jeg syns at vi er meget seriøse med vores høs trods at vi ikke fragter de frem og tilbage og udstiller. :angel:
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #10 Dato: 01 November , 2012, 22:01 »
Og jeg syns at vi er meget seriøse med vores høs trods at vi ikke fragter de frem og tilbage og udstiller.

Rapportér til moderator   Logget

Mvh
Tapani
1.2. La Bresse i hvid
0.1 Dværg Wyandotter
0.0.2 Sort randet Wyandotter
0.1. BresseDotter ;D!!!!!!!!!!! hvad er det for en race ;D ;D
0.1. Landhøne
Honning bier
1.0 mand

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #11 Dato: 02 November , 2012, 07:27 »
I min verden er man seriøs, når man ved noget om tingene og ikke mindst har sat sig ind i sine racer/farver og det er nu uanset om man udstiller eller ej. Dette er selvfølge ikke aktuelt for alle dem som holder hybrider og krydsninger.

Men det er aktuelt nok for dem som holder racehøns og avler med dem, for derefter at sælge afkommet videre.

Og hvad med når folk skiver Maraucana, Hybington og Grünlægger osv. det er da selvfølgligt meget sjovt, men kunne nybegyndere så ikke tro at det er racer som der er tale om ? Ligeledes når hybrider omtales som racer også ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #12 Dato: 02 November , 2012, 07:39 »
Ps. denne tråd er IKKE møntet på nogen, men kun et forslag til at sikre at folk ikke føler sig snydt i fremtiden, ligesom nogle har gjort her på det sidste. Men hvis I synes at der ikke er nogle problemer, så lad bare denne tråd dø en langsom død.

Og så trækker jeg mig gerne tilbage. For jeg vil bestemt ikke fornærme nogen.
« Senest Redigeret: 02 November , 2012, 07:44 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 02 November , 2012, 08:12 »
Jeg er helt enig i, at der er mening i som udgangspunkt at kalde racerne det, de er. At der så kan ske fejl, fordi man ikke ved bedre, er en anden sag.

Mht. til blandingerne . maraucanaer osv. så siger det jo ret præcist, hvad man har med at gøre. Og er man ny i faget, er der ting der skal læres - både hvad de enkelte racer er for nogle men også, hvad blandingerne kaldes.
Det er jo ikke anderledes, end når jeg får en tilmelding til hvalpetræning fra nogen, der kommer med en springlab (Springer spaniel-labrador blanding) eller en puggel (mops+beagle), så ved jeg, hvad jeg har med at gøre og hvad jeg nogenlunde kan forvente mig for et dyr. Og ja, så må man nogle gange forklare andre på holdet, at det ikke er en race, men en blanding. Det tror jeg nu nok, vi overlever :D

Offline Ekliptika

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 02 November , 2012, 08:24 »
Lene Lestat. Jeg er i hvert fald ikke spor fornærmet. Tror faktisk godt jeg forstår hvordan du har det, jeg har selv nogen - helt andre - områder, hvor det er mig en daglig pine at se og høre folk plapre op om emner og problemstillinger, de åbenlyst ikke er kyndige i.   Jeg forsøger at lade det gå under radaren og udvikler en udpræget selektiv hørelse.
Derudover er jeg sikker på at du og de andre på Forum, der er rigtig dygtige hønsesagkyndige, er en stor hjælp for både hinanden og for os glade amatører, fordi I altid er velvillige til at svare på alverdens mere eller mindre begavede spørgsmål. Og det er jeg i hvert fald meget glad og taknemlig for.

Venlig hilsen Lise (der faktisk tror at jeg HAR lært forskellen mellem de to racer, der her er tale om, at kende, men aldrig ville turde lægge hovedet på bloggen 8))
0.2 Maran
1.5 Araucana