Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hønsegård med plads til familien  (Læst 8809 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline akyster

• Bruger
Hønsegård med plads til familien
« Dato: 29 Oktober , 2012, 15:11 »
Hvad gør man når man gerne vil have høns, men også gerne vil kunne tage på weekend hos familien i jylland, uden at have dårlig samvittighed.

Jeg er ny her på forum, er ikke kommet længere end til at drømme. Men den bedre halvdel er ikke helt klar til at kaste sig ud i det store dyrehold, bl.a. med begrundelsen om at man bliver bundet til at skulle være hjemme eller skal arrangere pasning hvis man skal hjemmefra nogle dage i træk.

Jeg tænker at der må være nogle praktiske løsninger på fodring/vanding og lignende problemstillinger??

Hvordan håndterer I det?
Hvor længe kan de små pipper gå uden opsyn?
Hvad gør I ved 14 dages juleferie væk hjemmefra?

Jeg har mulighed for at lave et fornuftigt hus m. gård, så de i princippet selv kan gå ud og ind uden min indblanding.

Mvh
Andreas

Miss Christina

• Gæst
Sv: Hønsegård med plads til familien
« Svar #1 Dato: 29 Oktober , 2012, 15:14 »
Hvad er 14 dages ferie... ;)

håber det var svar nok.. og dog har man nogle gode venner eller Naboer så er det dem det lander på  :)

Offline akyster

• Bruger
« Svar #2 Dato: 29 Oktober , 2012, 15:21 »
Hvad er det helt nøjagtigt der gør det umuligt for høns at klare sig selv i en periode? Vel at mærke hvis de har adgang til vand, foder, hus og frisk luft.

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #3 Dato: 29 Oktober , 2012, 15:31 »
Det er ikke umuligt for høns at klare sig selv et par dage eller 3,såfremt de har foder og vand nok.Men 14 dages juleferie er LANGT i overkanten uden opsyn.Vi er jo ret sikkert inde i frostperioder omkring jul og hvad så med vandet.Mine forskellige dyr jeg har haft i årenes løb,har jeg altid kunnet stille foder og vand til i en 6-7 dage men naboen holder så opsyn med dem hver dag.Du skal ihvertfald have pasningsmuligheder inden du overvejer at anskaffe fjerkræ eller andre dyr.Har du ikke de muligheder,vil jeg holde med din "bedre halvdel",så er man bundet.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #4 Dato: 29 Oktober , 2012, 15:33 »
Tja, der kan jo komme alt muligt i vejen, sygdom, indbrud af rovdyr. Om vinteren kan det fryse og strømmen kan svigte så evt. vandvarmer ikke virker. Vandet kan ikke holde sig friskt i 14 dage..

Så der skal nogen forbi hver dag at se til dyrene (står vistnok også i dyreværnsloven at de skal have dagligt tilsyn).

Når det er sagt, så er høns også nogle af de dyr som det er allerlettest at få naboer/venner til at passe. De skal fodre og give vand og så kan de samle æg ind. Det er meget overkommeligt for de fleste.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Leif Tranum

• Bruger
« Svar #5 Dato: 29 Oktober , 2012, 15:40 »
Og får naboerne lov til at tage æggene med hjem,så kommer de måske to gange om dagen................. /o /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Jørgen Hansen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 29 Oktober , 2012, 15:42 »
Ingenting. Men det skal jo så også være der. Du kan sagtens fodre/vande f.eks en weekend over med foder og vandautomater. Men det nok ikke nemt i "lang tid", der skal naboen på banen.
Hvis det ikke trækker ind i huset, kan du også sagtens lade være med at lukke ind og ud. Bare lade stå åben. Her er der så en masse som vil råbe RÆV ca 200 gange, fordi det gør de hver gang de har sagt høns. Men det er jo i forhold til hvordan det er med ræve i jeres område. Og ellers, hvis huset er rigelig stort kan de jo sagtens gå inde en periode.

Mvh   Jørgen

Offline akyster

• Bruger
« Svar #7 Dato: 29 Oktober , 2012, 15:52 »
Tak for svarene, jeg søgte jo netop en afklaring på om det overhovedet er noget jeg/vi skal kaste os ud i.

Således oplyst er jeg meget bedre stillet til at tage den beslutning.
Og det er vel bedre at finde ud af det inden man anskaffer sig dyrene, end bare at forsøge sig frem og komme hjem til vanrøgtede/døde dyr.

Jeg søger kompromisset mellem selvforsyningstankegangen og hensynet til det moderne familieliv, med ferie og andre sure pligter in mente ... 8)
Og for mig er der stor forskel på at skulle arrangere pasning hver weekend man er væk, og så at skulle gøre det de 4-5 gange om året man er væk i længere tid.

Og så det med dagligt tilsyn, står det i dyreværnsloven eller gør det ikke?

Offline Leif Tranum

• Bruger
« Svar #8 Dato: 29 Oktober , 2012, 15:59 »

Hvor vil du hen med det spørgsmål ? Er du dyreven eller er du ikke ?
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 29 Oktober , 2012, 16:01 »
Jeg ville ikke være bange for at være væk i en weekend, hvis gården og huset er sikkert. Man kan jo få de der smarte lemme som lukker og slukker via tid eller lys.
Dog vil jeg ligesom andre i tråden har skrevet, være noget skeptisk over at tage sted ved juletid - pga. at vandet simpelthen fryser til et par gange om dagen (Det kan jo undgås, hvis man har en varmeplade under).
Hvis du tit er væk i en weekend, og ikke har mulighed for at naboen kan hente æg, ville jeg helt klart anskaffe nogle høns som ikke skrukker.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Jørgen Hansen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 29 Oktober , 2012, 16:07 »

Hvor vil du hen med det spørgsmål ? Er du dyreven eller er du ikke ?

Hvis man ikke kan ta fra sine overfodrede dyr en weekend uden at være ikkedyreven, så har jeg da en masse høns til salg.
Lad nu være med at starte skræmmekampagner.

Mvh   Jørgen

Offline Leif Tranum

• Bruger
« Svar #11 Dato: 29 Oktober , 2012, 16:10 »
1-2-3-4-5-6-7-8-9--------------------------------------------------------------------------- /d
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline akyster

• Bruger
« Svar #12 Dato: 29 Oktober , 2012, 16:16 »
Rolig nu Leif, lad være med at læse noget i mit indlæg der ikke står der.

Grunden til at jeg spørger er fordi Finn skrev "vistnok":
"Så der skal nogen forbi hver dag at se til dyrene (står vistnok også i dyreværnsloven at de skal have dagligt tilsyn)."

Og så ville jeg såmænd bare være helt på det rene med hvad der er fakta, og ikke basere min beslutning på "vistnok". For jeg er dyreven og vil gerne overholde loven, og hvis der skal være dagligt tilsyn, så er den sag ligesom afgjort, det bliver ikke til høns for mig.

Jeg vil dog nysgerrigt og med et glimt i øjet spørge hvor mange herinde der altid sørger for dagligt tilsyn når de er væk fredag til søndag?

Så find lige det gode humør frem, jeg er glad for at få svar på mine spørgsmål.

Og jeg kan se på de to indlæg, der er kommet siden jeg begyndte at skrive dette svar, at jeg har startet en god diskussion ..

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #13 Dato: 29 Oktober , 2012, 16:28 »
Tak for svarene, jeg søgte jo netop en afklaring på om det overhovedet er noget jeg/vi skal kaste os ud i.

Således oplyst er jeg meget bedre stillet til at tage den beslutning.
Og det er vel bedre at finde ud af det inden man anskaffer sig dyrene, end bare at forsøge sig frem og komme hjem til vanrøgtede/døde dyr.

Jeg søger kompromisset mellem selvforsyningstankegangen og hensynet til det moderne familieliv, med ferie og andre sure pligter in mente ... 8)
Og for mig er der stor forskel på at skulle arrangere pasning hver weekend man er væk, og så at skulle gøre det de 4-5 gange om året man er væk i længere tid.

Du og din familie skal da helt sikkert have høns /o. De kan godt nok ikke passe sig selv, men den glæde der er ved høns og de æg og det kød man får fra egen hønsegård, slår alt. Virkelig ALT! ;D.

Vi gør det således: Skal vi være væk i en weekend får jeg mine forældre til at se efter dem. Boede de ikke i nærheden ville jeg søge hjælp her på forum, spørge en nabo eller hænge et opslag op nede i Brugsen. Skal vi på ferie, får jeg nogen til at flytte ind i vores hus, sidste gang mine svigerforældre, som aldrig har haft dyr andet end en hund for mange år siden. At læse min svigermors dagbog om de daglige sysler i hønsegården var herligt, og sjawt *f. Mine svigerforældre nød at bo på landet, og trække i gummirøjserne. Måske en løsning for jer?

Nogle kommuner tilbyder "høns på prøve" dvs. de stiller 2-3 høns og et flytbart hønsehus til rådighed i en måned eller lign. Så kan man prøve hvad det vil sige, inden man selv kaster sig ud i at bygge et stort anlæg og invistere i udstyr og høns.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #14 Dato: 29 Oktober , 2012, 16:30 »
Øøøøh. Hvis man ikke kan tage fra sine dyr en weekend, så har jeg da både katte og høns til salg. Hvis vi skal på familiebesøg en weekend, så sørger vi for at kattene har mad og vand nok og fri adgang både inde og ude, da vi har kattelem. Hønsene er spærret inde i hønsegårdene med rigeligt mad og vand. Det går altså fint. Man skal jo heller ikke være stavnsbundet. Der bliver sørget ekstra godt for dyrene fredag, og vi er hjemme igen søndag, hvor alt så bliver tjekket grundigt og der bliver fodret og vandet. Hvis vi skal være væk i længere tid, så allierer vi os med naboerne. Naboens unger boede næsten i vores hønsegård sidste sommer. Det var jo bare så spændende med kyllinger og klappehøns.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)