Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor lidt og hvor meget ??  (Læst 14979 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Hvor lidt og hvor meget ??
« Svar #15 Dato: 28 Oktober , 2012, 23:21 »
Vil skynde mig at indskyde at Lene har 'gennemrodet' gamle tråde og fundet noget som kunne indikere at sælger måske ikke var i ond tro.

Det ved vi forhåbentlig meget mere om i den kommende uge.

To be continued...  ;D ;D

Do not miss next episode. ;D
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #16 Dato: 29 Oktober , 2012, 07:10 »
Jeg synes generelt, at der er for meget indblanding!

Jeg husker f.eks et indlæg fra midt oktober, der hed "Annonce i lokalavisen" hvor en herindefra bare ville henvise til en annonce i en lokalavis, der handlede om  salg af ægproducerende økohøns - nu til suppebrug.

Straks var der igen en debat igang om dyrevelfærd Dyrevelfærd er et kæmpevigtigt emne, men i dette (og mange andre) tilfælde forstyrrer det fuldstændig budskabet.

Indlægget var helt sikkert ment som en venlig oplysning til dem, der evt ville benytte sig af det - og ikke andet. Trådstarteren blev da også (som set mange gange før ) helt tavs.

Min holdning er helt klart, at de, der vil debattere dyrevelfærd, selv bør starte emnerne - og ikke forstyrre andres budskaber.
Ja, jeg var meget fremme i skoene i den tråd, og jeg undskyldte også til Kenneth for at have spammet tråden. Jeg troede faktisk ikke, at tråden lå under "Sælges", men under "Hyggesnak". Jeg må tilstå, at jeg ikke så det som en salgsannonce, men som en oplysning der evt. kunne starte en debat (og det gjorde jeg så ::)).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #17 Dato: 29 Oktober , 2012, 07:13 »
Ja, det er tråden "er mine høns syge" som var "dråben" men også de andre tråde, der er kommet herinde om folk som føler sig snydt, enten over kvaliteten på dyrene, manglende/forkert race, haner istedet for høner, og syge høns.

DBA og G&G kan vi ikke gøre så meget ved og spørgsmålet er så om vi kan eller overhovedet skal gøre noget her på Forum. 
« Senest Redigeret: 29 Oktober , 2012, 08:45 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 29 Oktober , 2012, 08:22 »
Jeg synes faktisk, at vi skal gøre noget også for kvaliteten af salgsannoncer her på forum. Fordi vi (jeg) ihvertfald gerne  vil have, at forum er et trygt sted at færdes også for nybegyndere.
Men jeg synes også, som så mange andre, at det rette sted at starte må være i en PB til sælger, hvis noget er galt. Det kunne jo være en fejl. Og man bør altid lade tvivlen komme folk til gode!
Sagt med andre ord: At forum er et godt sted at være er vores alle sammens ansvar - og dermed føler også ansvar for at blande sig, når noget trækker i den forkerte  retning. Henvendelse til admin ser jeg som sidste mulighed. Det er jo en anmeldelse!

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #19 Dato: 29 Oktober , 2012, 08:52 »
Det er også svært at definere fin, flot, god- for de fleste høns er jo pæne og alle høns kan bruges til havehøns, men langt fra alle høns er gode nok til videre seriøs avl.

En rigtig god ting er så at lægge et billede ind af dyrene, og helst et billede hvor dyret præsentere sig godt. Og se dyrene live først, men  mange få arrangeret transport og køber ubeset- tilsendte rugeæg kan også være en "spændende" oplevelser. Og her må man forlade sig på sælgers oplysninger, og hvis sælger så også er lige uvidende og har købt i god tro også ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 29 Oktober , 2012, 09:47 »
Det er så sandt, som det er sagt, Lene. Jeg har også prøvet at købe høns herinde af en given race - men ubeset fordi de var fra Sjælland. Kl. sent om aftenen fik jeg så en PB fra sælger - at de høns jeg skulle hente faktisk ved nærmere eftersyn havde nogle lidt pudsige kamme. Nå ja, de skulle hentes kl. 6 næste morgen og kun være havehøns, så jeg tænkte, at det var lige meget om kammene var lidt grimme.
Problemet var bare, at kammene ikke var pudsige. De var ærtekamme på en race, der skulle have enkelt kam - og med alderen viste de sig også at være blandingshøns og ikke de renracede dyr, jeg havde fået lovning på.

Jeg tror ærligt talt ikke, sælger selv var klar over, at det var et problem med kammene. Hun var ny som avler og hun havde mange høns og mente bestemt, hun havde holdt hver race for sig. Måske var hun selv blevet snydt i sin tid? Og jeg kunne jo have set mig for. Man bør ikke købe dyr ubeset, medmindre man har meget tillid til folk - så jeg åd det faktum, at sælger og jeg i forening havde snydt mig og forærede dyrene videre til en anden, der kunne lide dem, som de var.

Men i den sammenhæng er der måske grund til at slå et slag for foreningerne og udstillingerne, hvis man gerne vil være sikker på at få racetypiske, ordentlige dyr?! ( Og det skulle komme fra mig... :D )

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #21 Dato: 29 Oktober , 2012, 10:27 »
Jeg er såmænd også selv blevet snydt af et par stykker herinde fra, det ene var en kat og det andet var nogle duer, som ikke lige var det de skulle være ifølge annoncerne, men jeg kunne jo lade være med at køber dem og ikke mindst købe ubeset. :-\

Og det er selvfølgelig også rigtigt nok, men jeg troede jo trods alt på hvad sælgerne sagde.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #22 Dato: 29 Oktober , 2012, 12:19 »
Jeg tror vi er mange der har været for ivrige og derfor er blevet snydt. Mine første dværglandhøns kørte jeg det halve land igennem for at hente hos en der påstod at være seriøs avler. Det var han så ikke, og helt reneracede var hønsene nok heller ikke. Men det var så min egen fejl at jeg var for ivrig og ikke fik kigget farverne efter da de stod klar i kassen. Men dejlige havehøns var de, og de var på intet tidspunkt planlagt til at være nogle jeg ville arbejde seriøst med, så den helt store skade var der ikke sket, selv om jeg nu nok syntes jeg havde fået lænset forfængeligheden og pengepungen lidt rigeligt. Kalkben havde de også, så de var nok ikke helt så unge som sælger påstod. Det plejer jo at tage lidt tid inden det viser sig.
Men skulle vi herinde ikke være for gode til at udsætte andre for det samme. Lad os gøre os umage med at beskrive hvad vi sælger, så vi kan stå inde for det. Høns med småfejl kan jo være skønne havehøns, og avlshøns/haner kan sælges dyrere og med billeder i annoncen. Blandinger er tit gode høns, men skal ikke foregøgles at være andet end de er. Tit bliver høns småsyge når de bliver flyttet. Det kan ikke lægges sælger til last, men de skal være utøjsfrie og sunde når de forlader sælger. Og så skal købere sætte sig ind i de racer de ønsker sig, så de kan genkende de mest graverende fejl, og vi skal ikke være alt for ivrige og springe på det første det bedste tilbud vi får. Det kunne have forhindret mange dumme handler (inklusiv min egen første hønsehandel). Og når man tager ud for at se på de høns man vil købe, så kan man altså godt nægte at købe. Kig på hønsene først, vurder forholdene m.m. Hønsene skal op af kasserne så man kan se hvad man betaler for.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #23 Dato: 31 Oktober , 2012, 23:40 »
Jeg tror vi er mange der har været for ivrige og derfor er blevet snydt.

Tja, jeg skal ikke holde mig for god til at indrømme at jeg også har 'været der'. Beskrevet i en anden tråd for et par år siden.

Jeg troede jeg købte renracede silker. Halvdelen var blandinger og en enkelt var ren blomsterhøne. Det var den gang.  ;)

Mere end halvdelen af de 10 kyllinger døde iøvrigt af Mareks nogle få uger efter jeg havde hentet dem.

Af skade bliver man klog, men sjældent rig.  ;D ;D
Mvh
Erik Andersen

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 01 November , 2012, 08:38 »
Selvom man som ny fjerkræ holder synes man har sat sig ordentlig ind i tingene, så er det jo en ren jungle nogle gange, og tit småting som adskiller racerne - og i de første købs situationer, smutter der nemt nogle ting man burde huske.

Står man overfor en "garvet/seriøs" opdrætter, så tror jeg det er de færreste nybegyndere som vil stille sig op og diskutere hvordan standarden skal se ud ;)

Ideen om det skulle være bedre og mere sikkert/seriøst at handle herigennem ville da være fantastisk, men nu er jeg selv blevet taget ved næsen af en sælger/avler herinde som ellers går for at være seriøs i avl af racen.
Men krydser da fingre for at det lykkes hen ad vejen  /o
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

thorleif

• Gæst
« Svar #25 Dato: 01 November , 2012, 10:47 »
Det er ikke let at koebe de "rigtige" hoens, de der padser dine droemme og visjoner ved foeste koeb. Du synes at en race er nydelige at se paa, du leser at de er snilde, du finder en eller anden paa Internet der siger at den og den race kan laegge saa og saa mange aeg i aaret, og det er ofte den vigtigste grund til at folk koeber hoens, AEG. Ferske velsmagende aeg. Saa koeber du hoens, racehoens, for exempel Lys Sussex. Du haver giordt dit "hjemme-arbeide", du har fundet ud via Internet (det findes et utal fjaekre-sites paa Engelsk og Tysk) at netop Lys Sussex er den race der padser dig. De er ganske rolige, er meget vakre, er avlet netop for at ede husholdnigs-rester, de legger OVER 250 aeg i aaret, og de er slagteklare paa 4 maaneder. Hvids det bare var saa enkelt. Der findes Lys Sussex der padser til den beskrivelsen, men de er avlet af folk der avler MEGET systematisk, og DEN STAMMEN af Lys Sussex der avler slige hoens har vaert avlet slig de sidste 50 aar af folk der KAN avle Sussex. Dette gaelder ALLE racer, STAMME er vigtigere end RACE. Maran, New Hampshire, Rhode Island Red, Wyandotter, Orpington, ja naesten ALLE racer var oprindeligt avlet for aeg og koed, men et eller annet sted over aarene har avlen forandret sig, enten fordi dem der hadde dyrene for mange (eller faa) aar siden ikke klarede at avle og forbedre racen slig den kunde avles, enten forde han/hun ikke rigtigt vidste bedre, eller fordi han/hun avlede for at faa penere dyr, evt. for udstilding. Og straks avlen af en stamme mister perspektivet, saa forandres stammens brugs-egenskaber, og det vil saa tage nye 50 aar med dygtig avl at faa racens potencielde egenskaber tilbage. Haabloest? Nej, men ikke saa enkelt heller. Man maa have en hensigt med avlen, et maal, og man kan ikke avle gode brugs-hoens ved at forsoege at avle udstildings-dyr. For mange aar siden, da racerne blev "fundet op", var der ogsaa udstildinger, men formaalet dengang var endel forskeldig ifra idag. Formaalet var at forbedre brugs-egenskaberne, at forbedre racerne. Men, slig gik det ikke. Man skrev standarder for racerne, og mange dygtige avlere forbedrede racernes visuelle kvaliteter, mends brugs-aegenskaberne langsomt forsvandt. De dyr der var racetybiske og havde den bedste fjer-dragt fik flere poeng end de dyr der havede de bedste brugs-egenskaber. Og naar de bedste brugs-dyr ikke blev avlet videre, og meget systematisk, saa avlede man vek disse kvaliteter. Det er nemlig slig at foreldrenes bedste kvaliteter kan ned-arves ved selektiv avl, men det maa ske hele tiden, og dem der levede af at avle disse dyr, var ganske dygtige til at hele tiden goere dette. Enten det, eller saa gik de konkurs. Skrek-eksemplet er vel maaske Orpington. Der blev oprindeligt avlet 4 forskeldige Orpingtons. Sort, Gul, Hvid og Jubilee. Disse blev alle skabt totalt forskeldigt, ved at krydse mange forskeldige racer, slig at individerne inden hver farve lignede hverandre paa en prik, men de er ikke engang i slegt med hverandre. De lagede godt med aeg, havede plent vel-smagemde koed, og de var rigtigt pene at se paa. Saa begynnede man at vise Orpington paa udstilding, og avlede systematisk en ENDNU penere race, men man mistede perspektivet, glemte at racen oprindeligt var en meget god brugs-race, og avlede derefter. Systematisk. Dygtige udstildere avlede mere og mere fjer-dragt, og man haver nu en race hvor de oprindelige kvaliteter er helt vek. For mange aar siden, da racen var paa sit mest populaere, blev den ogsaa eksporteret til Australia. Endel blev lidt skuffed over dens manglende produktivitet, dette loesede de da saa, at de "fandt op" en ny race, med Orpington som en af de vigtigste modeller, men meget mere effektiv. Engang, jeg tror det var i 1930-aarene var der en Australorp der lagde et aeg hver dag i 366 dage. Dette var selvfoelgeligt exeptionelt, men Australorps blev en god race, og gennomsnidtligt gav de en afkastning af 250-300 aeg i aaret. Maran er et lignende exempel, ligeledes Wyandotter, Rhode Island Reds og mange andre racer. Saa kom de moderne tider, hoenseindustrien blev dygtigere til at avle produktive hoens, de hybride hoens blev "fundet op" i 1950-60 talet, og mange (de fledste) racer naaede faretuende lave andtal, og veldigt faa racer svarer nu til de beskrivelser vi finder af disse for mange aar siden. Det heder vidst UDVIKLING.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #26 Dato: 01 November , 2012, 11:20 »
Thorleif - vi bliver aldrig enige om det meste du lige skrevet i den lange smøre. Men  det ved du jo godt.

Om høns virkelig skal kunne lægge 365 æg om året er så lige det, jeg ved mange forventer det, når de få høns. Men æglægning har også mere at gøre med end race,  og stamme at gøre, for der er også forhold som foder, som betyder en hel del. Og selv om man køber de bedste æglægger hybrider, så kommer der ikke mange æg, hvis de skal leve af gammelt brød og hvede.

Men om det er relevant for denne her tråd. Synes jeg ikke....

Denne tråd handler om hvad vi kan gøre eller ikke gøre for at forhindre misforståelser og snyd her på Forum. 
« Senest Redigeret: 01 November , 2012, 11:41 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

thorleif

• Gæst
« Svar #27 Dato: 01 November , 2012, 12:08 »
Hvad jeg tror, er at det er oftere mis-forstaaelse end snyd? Helt enig, det forventes ofte u-realistiske andtal aeg, men det gaar sig til naar folk bliver lidt erfarne og realistiske. Mit poeng er at man ikke maa forvente for meget......De stakkels hoens goer saa godt de kan.

Zoro

• Gæst
« Svar #28 Dato: 01 November , 2012, 15:54 »
Hvad jeg tror, er at det er oftere mis-forstaaelse end snyd? Helt enig, det forventes ofte u-realistiske andtal aeg, men det gaar sig til naar folk bliver lidt erfarne og realistiske. Mit poeng er at man ikke maa forvente for meget......De stakkels hoens goer saa godt de kan.

@ Thorleif.

Prøv at læs engang her.

www.stürzerhof.de

Link rettet Finn/admin
« Senest Redigeret: 01 November , 2012, 16:14 Fra Finn Jensen »

Miss Christina

• Gæst
« Svar #29 Dato: 01 November , 2012, 16:18 »
Thorleif

det har jo intet med misforståelse at gøre når nogle sælger

et : syge Høns
to : bevidst sælger Haner selv om det kun skulle være Høner (er klar over man kan tage fejl)
tre : sælger Høns for en given race de ikke er