Enig Hundstrup. Det er også mit indtryk, at høns er vilde med skov, krat og buske. Så få endelig noget af det ind i hønsegården. Man kunne vælge buske med spiselige bær, eller buske som tiltrækker insekter som både er gode for haven og som hønsefoder/hønsebeskæftigelse.
Jeg synes Nanna og Stefans plan ser glimrende ud. Mange ting kan man jo rette lidt på under vejs. Men der må gerne være mulighed for både skygge og sol store dele af dagen. Spørgsmålet om rovdyrssikring er ikke så enkelt. Der kræves meget for at opnå 100 procents sikkerhed. Og så bliver det let dyrt, grimt og besværligt at lave en stor gård. Så nogle gange er lidt risiko værd at tage med. Men det afhænger også af antallet af rovdyr i området.
Jeg var selv blevet færdig med et omfattende arbejde med at laver tegninger og indkøbslister til hus og gård.
Først havde den megen efterårsregn fået mig til at vælge en overdækket gård.
Og nu har deres midlertidige hønsegårds udvikling (og mine erfaringer med at slippe dem fri) fået mig til helt at skrotte planerne. I stedet satser jeg på en, og senere flere, flytbare hønsetraktorer. Men der er fordele og ulemper ved alle løsninger. Fx kan jeg dårligt have mere end 6 store høns gående sammen. Men tanken om frisk græs hver dag, og det hygiejniske og sundhedsfremmende i det, har afgjort sagen for mig. Plus jeg kan altid flytte dem om på læsiden af vores hus, jeg kan flytte dem væk fra huset om sommeren når vi bruger plænen og helt op til huset i vinterhalvåret osv.