Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Indretning af stor hønsegård  (Læst 1475 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nanna og Stefan

• Passiv bruger
Indretning af stor hønsegård
« Dato: 24 Oktober , 2012, 19:48 »
Hejsa,

Vi er ved at bygge en stor hønsegård til vores kommende høns og håber i vil komme med kommentarer og gode råd.

Jeg har vedhæftet en skitse af hvordan vi planlægger at bygge gården. Den er til info ca 65 m2.

Vi regner med at ligge tag på det stykke som er stribet og der kommer også sider på gården, så hønsene kan få mad og drikke der står tørt og de kan finde ly og læ året rundt. Herinde regner vi med at sætte nogle pinde så de kan sidde derinde og sove også, måske vi skal ligge noget halm herinde også?
Midt i gården sætter vi så et hønsehus vi har fået af noget familie, et skønt hus hvor vi regner med at der skal være rugekasser og pinde.. Der er små buske og træstubbe i gården så hønsene har lidt landskab og hønsene har noget de kan sidde på osv. De er både græs, jord og sand som underlag.

Hvordan lyder det? Er der noget vi ikke har tænkt på? Det er første gang vi skal have høns så vi håber at få bygget et hønseparadis :) Det er planen vi skal have 6 høns.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Indretning af stor hønsegård
« Svar #1 Dato: 24 Oktober , 2012, 19:56 »
Hej Nanna og Stefan,

Hold op et hønseparadis I tilbyder jeres kommende høns /o. Det eneste minus jeg kan se, er faren for rovdyr. Du beskriver, at du regner med at hønsene kan sove ude, men uden overdækning på hønsegården, er der desværre en rimelig sandsynlighed for, at ræven vil kigge forbi. De er snu og kan snildt forcere 2 meter i højden.

Jeg synes du skulle prøve at vænne dine høns til at gå ind i huset om natten, og så gå ud hver aften og lukke efter dem. Så tror jeg du sover bedst (og hønsene lige så ;)).

Halm til gården er super. Det bruger jeg selv. Hønsene kan godt lide at rode i det. I redekasserne bruger jeg spåner, ligesom jeg bruger spåner som strøelse indendøre. Halm suger dårligt og tiltrækker fluer, derfor mit valg af andet materiale til indendørs brug.

Husk at poste masser af billeder fra gård og høns.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Nanna og Stefan

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 24 Oktober , 2012, 20:02 »
Hej Tanja, tak for dit svar. Vi har planer om at grave hønsetråd ned i ca 50 cm dybte hele vejen rundt om gården, så skal ræven først grave sig ind under vores have hegn og dernæst 1/2 meter ned under hønsetråden.. Tror du ikke det er nok? Planen om hønsehuset i midten er så vi kan lukke dem ind om natten, det tror jeg du har ret i er bedst (og sikrest!). Det er også derfor vi har planer om "kun" at få 6 høns, for så har de masser af plads selvom de bliver lukket inde i huset om natten. Er det så bedst at ligge halm i bunden af huset? SÅ de kan ligge blødt?

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #3 Dato: 24 Oktober , 2012, 20:12 »
det ser rigtig fint ud. I bunden af hønsehuset har jeg sand, det suger ok og trækker ikke mange fluer. Klatterne lander på et møgbræt og de få der kommer på sandet er lige til og fjerne med en rive
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #4 Dato: 24 Oktober , 2012, 20:17 »
Selv tak :).

Det er godt at sikre langs bunden, men ræven er snu, og kan sagten hoppe op over hegnet selv om det er mere end 2 meter højt. Elhegn kan evt. være nyttigt her. Jeg bruger selv overdækningsnet, men min hønsegård er 40 m2; 65 m2 er noget mere at skulle overdække, men kan selvfølgelig lade sig gøre. Overdækningsnet i god kvalitet fra en fiskegarnsfabrik koster ca. 10 kr. pr. m2.

I selve bunden af mit hønsehus har jeg savspåner. Sand/grus er også godt. Jeg bruger kun halm udenfor.
« Senest Redigeret: 25 Oktober , 2012, 07:18 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja

Offline karoline

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 24 Oktober , 2012, 20:27 »
Er det så bedst at ligge halm i bunden af huset? SÅ de kan ligge blødt?

Normalt sidder hønsene jo på pindene og sover, så de har ikke brug for at ligge blødt :)

Ellers ser din tegning fin ud. Jeg er sikker på at dine kommende høns får det skønt hos jer :D

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 24 Oktober , 2012, 20:56 »
Normalt sidder hønsene jo på pindene og sover,

Normalt, normalt??

Hos mig vælger ca halvdelen af dyrene at sove på pindene, mens resten foretrækker en plads på gulvet. Og jeg er sikker på at dem der vælger gulvet sætter pris på at jeg bruger halm.  :)
Mvh
Erik Andersen

Offline karoline

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 24 Oktober , 2012, 21:23 »
Hehe, jeg ved det godt ;D
Jeg kæmper mednogle af mine unge høner og haner i øjeblikket, de vil hellere sove i/ovenpå redekasserne. Jeg har sat dem på pind hver aften i en uge nu, men lige så snart jeg er ude af hønsehuset igen flyver de ned og sætter sig tilbage i/på redekasserne ::) ::)

Resten af mine høns sover fint på pindene...

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 24 Oktober , 2012, 21:30 »
Jeg kæmper mednogle af mine unge høner og haner i øjeblikket, de vil hellere sove i/ovenpå redekasserne. Jeg har sat dem på pind hver aften i en uge nu, men lige så snart jeg er ude af hønsehuset igen flyver de ned og sætter sig tilbage i/på redekasserne ::) ::)

Så bliver det spændende at se hvem der holder længst ud. Dig eller hønsene.
Jeg tror jeg ved hvilken hest jeg ville sætte mine penge på i dette løb, hvis jeg altså spillede. ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Hundstrup

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 24 Oktober , 2012, 22:36 »
Super indretning, og dejligt at I har buske/stubbe i den. Jeg har en lang gård på 15x3 meter med høj thujahæk bagest, i gården er der ca. 10 gamle blomstrende buske samt 5 stk 5 år gamle æbletræer, så her kan der ikke overdækkes. Er ked af at se alle de golde hønsegårde for høns er vist egentlig skovdyr. Jeg kan se at når de lukkes ud i haven er de sjældent på "åbent land" men suser omgående ind i bedene. Men de har jo også græs nok i hønsegården, og i bedene er der mere krible-krable at fange ;o)

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 24 Oktober , 2012, 23:41 »
Enig Hundstrup. Det er også mit indtryk, at høns er vilde med skov, krat og buske. Så få endelig noget af det ind i hønsegården. Man kunne vælge buske med spiselige bær, eller buske som tiltrækker insekter som både er gode for haven og som hønsefoder/hønsebeskæftigelse.

Jeg synes Nanna og Stefans plan ser glimrende ud. Mange ting kan man jo rette lidt på under vejs. Men der må gerne være mulighed for både skygge og sol store dele af dagen. Spørgsmålet om rovdyrssikring er ikke så enkelt. Der kræves meget for at opnå 100 procents sikkerhed. Og så bliver det let dyrt, grimt og besværligt at lave en stor gård. Så nogle gange er lidt risiko værd at tage med. Men det afhænger også af antallet af rovdyr i området.

Jeg var selv blevet færdig med et omfattende arbejde med at laver tegninger og indkøbslister til hus og gård.

Først havde den megen efterårsregn fået mig til at vælge en overdækket gård.

Og nu har deres midlertidige hønsegårds udvikling (og mine erfaringer med at slippe dem fri) fået mig til helt at skrotte planerne. I stedet satser jeg på en, og senere flere, flytbare hønsetraktorer. Men der er fordele og ulemper ved alle løsninger. Fx kan jeg dårligt have mere end 6 store høns gående sammen. Men tanken om frisk græs hver dag, og det hygiejniske og sundhedsfremmende i det, har afgjort sagen for mig. Plus jeg kan altid flytte dem om på læsiden af vores hus, jeg kan flytte dem væk fra huset om sommeren når vi bruger plænen og helt op til huset i vinterhalvåret osv.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #11 Dato: 25 Oktober , 2012, 07:17 »
Jeg synes Nanna og Stefans plan ser glimrende ud. Mange ting kan man jo rette lidt på under vejs. Men der må gerne være mulighed for både skygge og sol store dele af dagen. Spørgsmålet om rovdyrssikring er ikke så enkelt. Der kræves meget for at opnå 100 procents sikkerhed. Og så bliver det let dyrt, grimt og besværligt at lave en stor gård. Så nogle gange er lidt risiko værd at tage med. Men det afhænger også af antallet af rovdyr i området.
Helt enig. Det bliver en rigtig god gård, det er jeg sikker på, men jeg ville ikke undlade at nævne, at ræven snildt kan forcere et hegn på 2 meter hvis den er sulten. Jeg har rovdyrs-paranoia, så her er alt blevet overdækket med volierenet, men om det ser godt ud? Nej, det har du ret i, det gør det ikke, men det giver mig ro i sjælen ;) (og se så bort fra skurvognens røde/gule cirkusvognsudtryk :o, den bliver malet grøn til sommer).

Venlig hilsen Tanja

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #12 Dato: 25 Oktober , 2012, 10:02 »
Det ser godt ud!
Jeg tilslutter mig også rådet om at have hønsene lukket inde om natten.
Alle mine høns sover på pind, selv de halvstore kyllinger jeg har, som af uheldige årsager ikke har haft en skruk-mor, vælger at flyve på pind til natten, når de er ca 6-10 uger gamle.
Det er praktisk med et gødningsbræt under siddepindene, så er det rigtig nemt at holde rent.
Der er flere billeder i mit galleri.

Som det ses her, ligger klatterne lige til at rive ned i en spand hver morgen:
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Nanna og Stefan

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 25 Oktober , 2012, 10:25 »
hej Alle sammen,

Tusind tak for jeres kommentarer og gode råd! Vi regner med at der skal hønsetråd i toppen af buret (vi regner med at lave buret ca 2 meter højt, så vi nemmere kan gå derinde også), så er vi sikre på at ræven ikke kan kommer over hegnet og vi har også nogle grumme rovfugle herude som tidligere har dykket efter kattekillinger. Så jeg har mere rå i sind når der er tag / tråd over hele gården!
Vi har faktisk en ribsbusk som står der hvor vi skal bygge gården, jeg havde regnet med at fjerne den, men er det måske en god idé at lade den stå? Kunne det være hyggeligt for hønsene. Der er rigeligt med "gulv-plads" selvom der er stubbe og buske. Jeg vidste bare ikke om bær-busk som ribs var en god idé at have inde i gården??

Endnu engang tak for jeres kommentarer og gode råd :)

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 25 Oktober , 2012, 11:19 »
Ja, lad endelig den ribsbusk stå. Det kan vist kun blive et problem hvis man har masser af ribs i gården, og høns som i mange timer ikke har mulighed for at spise andet. Den giver også læ ret tidligt på året og skygge på en varm sommerdag.

Held og lykke med projektet, og vis endelig billeder senere. Jeg skal nok gøre det samme med mine hønsetraktorer.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).