Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Priser på æg/foder  (Læst 17317 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisbet Woller

• Passiv bruger
Priser på æg/foder
« Dato: 22 Oktober , 2012, 11:56 »
Hvad tager I for æg - altså ikke rugeæg?
Jeg tænker selvfølgelig udelukkende på dem af jer, der har licens til at sælge æg  ;)
Og hvad giver I for hønsefoder? Jeg synes bare det er blevet så dyrt! Har lige siddet og ledt på nettet efter billigt foder, men det findes desværre ikke...
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Priser på æg/foder
« Svar #1 Dato: 22 Oktober , 2012, 13:12 »
Hvad tager I for æg - altså ikke rugeæg?
Jeg tænker selvfølgelig udelukkende på dem af jer, der har licens til at sælge æg  ;)
Og hvad giver I for hønsefoder? Jeg synes bare det er blevet så dyrt! Har lige siddet og ledt på nettet efter billigt foder, men det findes desværre ikke...
Jeg tager 2 kr. pr. æg og giver 1,90 kr. pr. kg. hvede, 130 kr. for 25 kg knækket majs og  150 kr. for 30 kg æglægningspiller.

En hel del synes 2 kr. pr. æg er dyrt, men så må de handle et andet sted. Jeg kan i hvert fald ikke producere æg til 1 kr. pr. stk., så taber jeg penge (det gør jeg nu alligevel når man sammenregner strøm, strøelse, foder, nyindkøb, vedligeholdelse m.m.).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 22 Oktober , 2012, 20:01 »
Tja, dyrt og dyrt i forhold til hvad ?? jo foderet stiger da støt (2-3 gange om året) og 15 kg. nu koster vel det samme som 50 kg. gjorde for 15 år siden....

Men hvis hønsehold skal være en forretning så glem det, det er en hobby og tillige en dejlig hobby og endda en af de noget billigere kontra så mange andre dyrearter og ting man ellers bruger penge på.

Og der er også æg og kød til bordet (hos de fleste som holder høns ihvertfald) og det er tilmed fra dyr som har haft et godt liv.
Dette kan ikke gøres op i penge- eller ??

Der er vist ikke mange herinde som har "licens" til at sælge æg til konsum. Hvis der overhovedet er nogle som har det.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lisbet Woller

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 22 Oktober , 2012, 22:59 »
Ja ja, Lene - godt ord igen...  ;)
Det er fuldstændig rigtigt, alt hvad du skriver, men ikke desto mindre ville det da ikke gøre noget, hvis man kunne få bare lidt af sine udgifter dækket, vel?
At der er mange gode ting forbundet med at holde høns har jeg vidst længe (og har også fået smittet ikke mindre end 2 ægtemænd (dog ikke samtidigt) med interessen).  ;D
Vi frådser i kyllingsteg, suppehøns og æg, når de ellers lægger nogle, og jeg kunne ikke drømme om at holde op - tvært imod...jeg finder stadig på nye muligheder for at udvide besætningen.
Jeg synes nu stadig det kunne være sjovt at høre lidt om, hvad andre ta'r for deres æg - med eller uden papir.
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 22 Oktober , 2012, 23:20 »
Der er vist ikke mange herinde som har "licens" til at sælge æg til konsum. Hvis der overhovedet er nogle som har det.

Christina (ved Ringsted) blev godkendt. Jeg tror det var en fejl, men ikke desto mindre.

Og ja - foderpriserne har virkelig fået et hak opad. 'Fuld af pep' fra Møllerens steg pludselig 20 pct fra den ene gang til den næste.

Hvis man blander selv (æglægningspiller + korn + vitaminer osv) kan man med fordel købe korndelen direkte fra landmænd. Hvis jeg skulle købe korn fra min foderpusher ville jeg skulle af med 4-5 kr pr kg. Hos den lokale landmand slipper jeg med 1,70 kr pr kg. Det er både byg og hvede.

Så ud og ring på hos en landmand i nærområdet. Det skal dog siges, at der næppe er mange landmænd, der gider besværet for 15-20 kg ad gangen. Men de fleste vil nok være interesserede hvis man kan aftage 2-300 kg ad gangen.

Jeg glemte at skrive, at hvis jeg skulle/måtte sælge æg, så ville jeg forlange 2 kr/stk.
« Senest Redigeret: 22 Oktober , 2012, 23:48 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 23 Oktober , 2012, 07:18 »
Selvfølgelig er det da rart at få lidt penge ind igen. Hos mig sker det en gang imellem med lidt salg af dyr og rugeæg. Det er nemlig fordelen ved at avle racehøns.

Det er nu også rart at sælge et rugeæg til 10-12 kr. lovligt end at sælge et konsum æg til 1-2 kr. ulovligt. ;)

Men igen overskud giver det ikke. Nu har jeg måske også et par høns mere end den gængse villa ejer har og jeg udstiller også og er med i en del klubber. ;D
Men det beriger mig endvidere med en masse gode hønsevenner, og det er også svært at gøre op i penge.

Klart at det er billigere at blande foderet selv eller købe flere tons ad gangen. Det kræver bare mere tid og ikke mindst mere plads til opbevaring.

Og ja prisstigningerne kan da mærkes især når der er en del munde at mætte og især da sækkene skrumpede ind og blev til poser med 15 kg. i.
Og der kommer også et par extra hilsner fra Seas("mit"el-selskab), efter ruge-og kylligen sæssonen er overstået.

Men så ryger jeg en pakke smøger mindre og sparer en kasse øl i stedet for. ;) Og så går det lidt igen. For hønsene er jeg jo glade for og vil ikke undvære dem, da det nu er min store interesse.
Og så har jeg forøvrigt hverken købt æg og kød i butikkerne i snart mange år nu.
« Senest Redigeret: 23 Oktober , 2012, 07:44 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 23 Oktober , 2012, 07:28 »
Om billigt foder er bedre, tja jeg mener nej. For der er mere korn og mindre protein i de billigere produkter og måske skal der også bruges mere af det  ???

Men der må man jo undersøge markedet for at sammenligne det.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Miss Christina

• Gæst
« Svar #7 Dato: 23 Oktober , 2012, 08:36 »
Selvfølgelig er det da rart at få lidt penge ind igen. Hos mig sker det en gang imellem med lidt salg af dyr og rugeæg. Det er nemlig fordelen ved at avle racehøns.

Det er nu også rart at sælge et rugeæg til 10-12 kr. lovligt end at sælge et konsum æg til 1-2 kr. ulovligt. ;)

Men igen overskud giver det ikke. Nu har jeg måske også et par høns mere end den gængse villa ejer har og jeg udstiller også og er med i en del klubber. ;D
Men det beriger mig endvidere med en masse gode hønsevenner, og det er også svært at gøre op i penge.

Klart at det er billigere at blande foderet selv eller købe flere tons ad gangen. Det kræver bare mere tid og ikke mindst mere plads til opbevaring.

Og ja prisstigningerne kan da mærkes især når der er en del munde at mætte og især da sækkene skrumpede ind og blev til poser med 15 kg. i.
Og der kommer også et par extra hilsner fra Seas("mit"el-selskab), efter ruge-og kylligen sæssonen er overstået.

Men så ryger jeg en pakke smøger mindre og sparer en kasse øl i stedet for. ;) Og så går det lidt igen. For hønsene er jeg jo glade for og vil ikke undvære dem, da det nu er min store interesse.
Og så har jeg forøvrigt hverken købt æg og kød i butikkerne i snart mange år nu.

/o  netop sådan er det at opdrætte/have dyr  på Hobby plan

Offline Peter Chr. Hansen

• Passiv bruger
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
« Svar #8 Dato: 23 Oktober , 2012, 08:43 »
Og 2 kr. er endog billigt. Æg fra fritgående høns koster rundt regnet 4 kr. i butikkerne. Så fandt jeg Økologiske æg fra fritgående høns i en plantage og de kostede 4.75 pr. stk. Så jeg syntes da at 2 kr. er billigt fra høns som har det godt.

At sammenligne priser fra Burhøns og fra egne høns som for det meste løber frit i haven er som at sammenligne pære og bananer.

Når men her er foderet også steget helt enormt. 15 kg. er steget fra 85 til 105 kr. så jeg tænker at en tilbudsjagt skal igang. For så er det jo bare om at købe når det er på tilbud i form af 5 for x eller 10 for x.
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline fle.bir

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 23 Oktober , 2012, 08:48 »
der hvor jeg køber mit foder koster 25kg 139kr. men da jeg ikke har mange høns (endnu)køber jeg
kun det halve af gangen og må så bøde 90kr. men det er jo mit valg så foderet ikke står og bliver
gammelt.
                                    mvh. Birgit
Birgit
Chaboer
Grønlægger
Kochin
New Hampshire
blåpandet amasone gøjer

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #10 Dato: 23 Oktober , 2012, 08:52 »
En mulighed er jo at gå sammen om at købe en palle foder, men det kræver jo så at der er en som har plads til det og som kan lægge ud for den.

Og IKKE mindst kræver det at folk holder deres aftaler og kommer og henter foderet som aftalt, så man ikke brænder inde med det.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 23 Oktober , 2012, 08:59 »
Priserne på foder til fjerkræ, kan slet ikke hidse mig op (endnu ihvertfald) - jeg fryder mig stadig over det er så rørende billigt kontra at have hest, og dette på trods af vi nok fodrer med noget, der ikke ligger i den billige ende.

Samtidig hygger jeg mig helt enormt ved en hobby vi kan have hjemme - hvor jeg kan nyde synet af dyrene der trisser rundt i haven og hygger sig *h

Vi har aldrig sat næsen op efter at få dækket nogle af udgifterne ved dem, for de er jo netop en hobby, som ud over at være herlige og skønne at kigge på og omgåes, så giver de mad på bordet, som andre også nævner.

Skulle vi sælge æg, så tænker jeg nok modsat mange herinde.
Jeg vil hellere sælge et æg til 1 kr., og så håbe det ville få folk til at købe dem fremfor burhønseæg i forretningerne.
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #12 Dato: 23 Oktober , 2012, 09:04 »
Jeps, jeg har også haft en del heste og ponyer i ca. 26½ år, men jeg er blevet afhestet i januar 2010 og sammenlignet med det, så er høns en MEGET billig hobby.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #13 Dato: 23 Oktober , 2012, 09:15 »
Det bliver også "spændende" at se om det overhovedet nogensinde bliver lovligt/muligt for os private at sælge æg, som ikke stammer fra  salmonella kontrollerede hybridhøns fra godkendte rugerier.

Og IKKE mindst hvad det vil koste, for at kunne gøre det. For der skal jo nok sendes æg ind til salmonella test ca. 4 gange om året. Og så er det ikke sikkert at æggene kun skal koste 1-2 kr. pr. stk.

Så er det nok foderet som lige pludseligt er det billigste.
« Senest Redigeret: 23 Oktober , 2012, 10:14 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Regnar

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 23 Oktober , 2012, 10:11 »
Her hvor jeg bor koster stalddørsæg 2 kr. stykket. Jeg syntes det er billigt for gode æg, smag og blomme er pragtfuld. Når man prøver de helt billige fra supermarkedet, de koster 1,40 kr. så er hviden næsten lige som vand, og blommen er bleggul. Derfor har jeg nu anskaffet mig mine egne høns. Hønsemøget får naboen, så får jeg lidt tomater og vindruer fra ham. Altså så går alt op i en højere enhed.