Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Optimale leveforhold for slagtekaniner  (Læst 16762 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mrs.Mereweather

• Passiv bruger
Optimale leveforhold for slagtekaniner
« Dato: 19 Oktober , 2012, 14:27 »
Jeg går lidt og leger med tanken om at prøve at holde slagtekaniner til foråret.
Vil jo gerne være selvforsynende med kød i så vidt omfang som muligt. Kanin er jo magert og de er da hyggelige de små pelskræ :)
Har haft kaniner som barn, men ellers har jeg ikke den store viden på området.

Mine fjerkræ er fritgående for at give dem det bedste liv jeg kan, men det er nok ikke en mulighed med kaninerne. Dels kan jeg vel ikke være sikker på at de går i deres hus når solen går ned, dels tror jeg ikke jeg kan lære mine hunde at det er helt ok at jage rotterne, men ikke kaninerne.
Hele ideen med selvforsyning er jo at give dyrene gode forhold;

Så hvordan holder man bedst kaniner?

Jeg vil ikke have dem i små bure, for jeg kommer ikke til at have tid til at flytte dem til græsning og tilbage flere gange dagligt.
De skal have mulighed for at have så naturlig en adfærd som mulig, men samtidig sikres mod ræven (og hundene).

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
Sv: Optimale leveforhold for slagtekaniner
« Svar #1 Dato: 19 Oktober , 2012, 14:56 »
Hej Helle - Velkommen på forum.

Jeg har ikke selv kaniner, men vil klart opfordre at gå på det lokale bibliotek og låne "Selvforsyneren - Kød og æg fra egen have", af Jørgen Liljensøe. Der står en masse om kaniner - bl.a. racer, anlæg, foder, avlsplaner osv.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Mrs.Mereweather

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 19 Oktober , 2012, 18:29 »
Skal helt klar en tur omkring biblioteket, men det ville være rart med lidt real life erfaringer :)

Tænker en gård i denne stil: http://www.youtube.com/watch?v=HGxD9aaJJCo
Hvi jeg vil holde dem inde, er der så nok at grave hegn 50 cm ned hele vejen rundt langs kanten, eller er jeg nød til at grave hele arealet op, ligge net og dække det med jord igen?
Vil gerne give den mulighed for at grave lidt, så vil ikke have dem gående direkte på trådnet.
Måske man kunne ligge tråd ud, dække med måske 10 cm jord og så give dem en jordbunke midt i indhegningen de kunne grave i?

Kan læse mig til at det kan være problematisk at have samme køns kaniner gående sammen, men det er ok hvis der plads nok.
Hvis jeg nu anskaffer mig 2 hunner, kan de så gå sammen hvis de har hver deres hus men begge har adgang til gården?
Og kan de stadig gå sammen når de har unger?

Er der nødvendigt at anskaffe en han? Kan man ikke låne sig til en de 2 gange om året jeg vil lave kuld? Er nemlig ikke så vild med at have en til at gå alene, bare for at han kan parre 2 gange om året.

Går de i seng om aftenen i deres huse/bure, så jeg kan lukke den inde der i de mørke timer?
I så tilfælde tror jeg nemlig ikke det er nødvendigt at overdække gården, men hvis ikke skal det hele jo rovdyr-sikres.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 19 Oktober , 2012, 18:59 »
Du kan sagtens få dine hunner parret ude af en fremmed han ...det kan da minimere kaos en smule  ;)

Har de plads nok kan 2 hunner sagtens dele en stor gård.

Der hvor det måske kan glide lidt i hvor meget styr du har på hvad der sker i gården er at de lige så gerne flytter ud i deres gange de har gravet når de kan komme til det.
Der føder de så deres unger ...som kan blive meget sky og stikke af ned i hullerne så snart du kommer. En del af disse unger er hanner der gerne parrer de voksne hunner og deres søstre og så har du baladen.
Jeg har pt 2 hunner og 2 hanner. de har hver deres udendørsbur ..jeg styrer hvornår de bliver parret og så har jeg andre bure som ungerne fordeles i når de er gamle nok til at tages fra moderen. Den daglige pasning og håndtering gør at de er trygge ved mig og derfor er det nemt at slagte dem og de bliver ikke stressede hvilket kan have betydning for kvaliteten af kødet.

Vælger du en udendørs gård vil jeg anbefale dig at lægge fliser i bunden da kaniner godt kan bide tråd over ..... minktråd er svær at bide over men kan ligge og ruste nede i jorden. Det ville være fint med knap så dybt et jordlag og så en stor bunke i midten ... så er du sikker på der er tørt i bunken.

Du kan måske undgå at kaninerne bliver vilde hvis du tilbringer meget tid derude ....men nu skrev du jo selv at du ikke har tid til at sætte dem på græs ....så jeg ved ikke om du har tiden ? :)
Med venlig hilsen Søs

Offline Silkemor

• Bruger
« Svar #4 Dato: 19 Oktober , 2012, 19:33 »
Kaniner skulle efter sigende ikke være flokdyr. Så jeg tror ikke at du skal være bekymret over at have dem til at gå alene.

Den ser rigtig fin ud den løbegård. Der er bare en risiko for at træde på ungerne som kan lægge i skjulte gange under jorden.  :-\
Idèen er rigtig god men tror nu også at det bliver lidt svært at styre i praksis.  :)
Smil Anne-Louise

Nu med 1,4 brahma, 1,0 kanin, 1,1 huskatte, 1,0 dejlig mand, 0,1 endnu dejligere datter

Offline Mrs.Mereweather

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 19 Oktober , 2012, 19:36 »
Når man nu kontrollerer parringerne ved ikke at have han selv, så kan man vel regne sig frem til hvornår de skal have unger. Hvis man så lukker moderen inde i et mindre indelukke når fødslen nærmer sig og holde hende og ungerne der til de er store nok til at ville udforske gården?

Offline Silkemor

• Bruger
« Svar #6 Dato: 19 Oktober , 2012, 19:58 »
Det lyder som en rigtig fornuftig idè  /o
Smil Anne-Louise

Nu med 1,4 brahma, 1,0 kanin, 1,1 huskatte, 1,0 dejlig mand, 0,1 endnu dejligere datter

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 19 Oktober , 2012, 20:29 »
Tjooooh ..hvis du kan få hende ud .....Og så kan det evt stresse hende så det hele går i ged eller hun evt bider dem ihjel.

Jeg kunne godt finde på at lave en stor gård til mine kaniner ...men så ville det kun være til daglige løbeture ..evt på skift enkeltvis da de jo netop pga de ikke er flokdyr godt kan gå i flæsket på hinanden. Det riskerer du feks ved at skille hunnerne ad ved fødsel ...så vil de være fremmede for hinanden bagefter.

Kaniner trives bedst adskilt i hvert sit bur ...medmindre de får et stort område hvor de lever på deres præmisser (som jo er temmelige ufordelagtige for dig)

Jeg har sådan et flytbart gitterhegn der er nemt at stille op og putte kaninerne på græs i når det er godt vejr. På skift enkeltvis eller sammen med deres unger når disse er store nok og indtil de tages fra. Derefte kan ungerne komme i gården alene ...og derefter igen bliver de adskilt efter køn når de nærmer sig kønsmodenhed.
Med venlig hilsen Søs

Offline frydensberg

• Passiv bruger
    • frydensberg-billing
« Svar #8 Dato: 19 Oktober , 2012, 22:22 »
kaniner vil ofte søge ud i den tidlige morgen eller den sene aften, så der er ingen mulighed for at lukke dem inde som man gør ved hønsene.

Jeg tror desværre ikke at din plan er så god, jeg frygter at du vil ende op med nogen vildbasser der ikke er til at komme i nærheden af og hvor ræven og rovfugle tager deres del.

Istedet vil jeg anbefale dig at lave nogen "hønsetraktorer" lignende anordninger (behøver ikke kunne flyttes), hvor der er et bur/ indeplads på ca. 1 m2 og en tilhørende løbegård på 2-3 m2, som er fuldt overdækket (og underdækket med nedgravet tråd) de behøver ikke at være højere end 60-80 cm alt efter hvilken slags kanin du ønsker dig. toppen skal helst være til at løfte op, så man kan muge ordentligt ud og desuden selvfølgelig få fat på dyrene.

Jeg vil anbefale dig franskvædder og få dem så evt. parret med en hvid land, det giver gode slagte dyr, der hurtigt sætter kød. Ungdyrene skal dog tages fra moderen ved 8-10 ugers alderen og jeg ville kønsopdele ungerne ved 12 ugers alderen. ved 16 uger bør du enten slagte eller sætte dem alene. 

(mine kaniner har jeg i reolburer og så bærer jeg dem jævnligt i løbegård, men det lyder ikke til at være en løsning for dig)
Mange hilsner
Lena Frydensberg-Holm
Nybegynder udi hønseri
En Dejlig husbond
2 Dejlige drenge børn
0,1 british shorthair kat, Karma
1,0 Vapset sort labrador hvalp, Kaos
5,5 dværgvædder kaniner, gulrød og satin
1,1 hermelin Rex kaniner
0,3 sort kobber maraner
0,2 lys sussex stor
3,6 store wyandot kyllinger

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 21 Oktober , 2012, 11:46 »
Meget enig med Frydensberg.

Jeg har mine fire avlsdyr i hvert deres bur. Jeg tager ungerne fra og skiller dem ad på samme måde som frydenberg. Hvilket jo så betyder jeg har 15 ekstra tomme bure stående. De bliver så fyldt i "højsæsonen".

Men man kan klare sig med mindre hvis man er sikker på at slagte alle inden de bliver kønsmodne.

Med venlig hilsen Søs

Offline ole nordsj.

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 21 Oktober , 2012, 12:04 »
kan kun tilslutte mig det, der bliver svaret. Kaniner er kolonidyr, og det er derfor klart anbefalelses værdigt, at have dem adskilt, og især hunnerne kan være rigtig stride ved hinanden. Men eftersom at de jo netop er kolonidyr, så er bure gode for dem. Især hvis burene står tæt på hinanden, så de kan høre og lugte hinanden.

Offline Mrs.Mereweather

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 21 Oktober , 2012, 20:16 »
Bure give bare for ringe bevægelses/aktiveringsmuligheder.
Kan huske som barn hvor aktiv min kanin var når den var ude, den gravede, den løb, den hoppede den nød at søge efter føde...

Nej, jeg synes desværre ikke et bur er godt nok. Lige som jeg ikke synes der er godt nok for mine høns kun at have hønsegården at rende i. Stiller nok lidt vel høje krav til mine dyrs levestandarter, men hvis ikke jeg kan opfylde det, så vil jeg hellere undvære kødet.

Jeg genovervejer lige :) Tak for alle jeres indput
« Senest Redigeret: 21 Oktober , 2012, 20:19 Fra Mrs.Mereweather »

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #12 Dato: 21 Oktober , 2012, 21:05 »
Tjaa, det er jo lidt hvordan man ser det og hvilken størrelse bur man laver. Du kunne jo lave en stor løbegård i forbindelse med bur/hus som de kan bevæge sig i. Jeg tror osse det løsdrift system du havde i tankerne vil blive noget rod
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 21 Oktober , 2012, 21:43 »
ja præcis ..et bur er jo mange ting. Havde jeg en stald ville de få noget der svarede til en hesteboks hver.
Men når det netop er pga pladsen det er vigtigt for dig er det jo blot at lave et bur med løbegård til hver af dem.
Med venlig hilsen Søs

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 21 Oktober , 2012, 23:38 »
Jeg har i mange år haft hyggekaniner & høns sammen i hønsegård. Hønsene bliver sluppet på græs, når jeg er hjemme, kaninerne fodres med græs, grene m.v.& alm foder i hønsegården. De nyder pladsen i den store gård, graver huler, kravler rundt i grenbunkerne etc. Som det vil være nogle bekendt, var der måske lidt rod med kønsbestemmelsen af de 2 hankaniner, vi fik her sidste gang (vi ville have kaniner igen ), så det er blevet til en hel del flere. Og det er rigtigt, at de så under disse forhold ikke bliver tamme.
Den eneste, der har været aggressiv ( trods over 20 kaniner, da der var flest) var den "rigtige" oprindelige hankanin, som så blev flyttet ud i eget græsningsbur sammen med en af ungerne for selskabs skyld, hvor den iøvrigt døde kun 1½ år gammel 2 uger senere.
Vi har jo så spist os ud af en del af problemerne, sidst jeg forsøgte at tælle var vi nede på ca. 17 kaniner - det er så svært at få dem til at stå stille, og de har så mange huller & gange. Det er også rigtigt, at de kan være svære at fange, men det lader sig da gøre, og de har i mellemtiden haft et godt  & relativt frit liv med mulighed for at udleve deres graveinstinkt.
De har en meget stor grenbunke midt i det hele- egentligt bare alle de grene som jeg har fodret med over nogle måneder. De kravler rigtigt meget rundt i den, søger ly & skygge & skjul efter behov og kan ikke overskue hele terrænet på een gang. Jeg tænker, at det mindsker risikoen for konflikter betragteligt. Og hønsegården er vel på ca 20 m2
Hønsene er lidt bange for kaninerne, trods hønsenes meget større størrelse. Til gengæld er kaninerne bange for kattene, som er bange for hønsene......
Jeg har graver 50 x 50 fliser på højkant hele vejen rundt om hønsegården og har ikke haft flugtforsøg. Har kaninhuler ikke kun 1 åbning? Jeg har indtryk af, at de måske nok graver 50 cm ned for at lave deres huler, men at det slet ikke falder dem ind at grave op igen i den anden ende.....og så vil de jo aldrig bryde ud under en 50 cm flise. Jeg vil i al fald aldrig kunne nænne at hindre dem i at grave & løbe. Det var som sagt egentligt hyggehøns. Omend de da smager fortrindeligt.
Når de forer hulerne ved familieforøgelser, er der et vist svind i halmen i redekassen......