Jeg har i mange år haft hyggekaniner & høns sammen i hønsegård. Hønsene bliver sluppet på græs, når jeg er hjemme, kaninerne fodres med græs, grene m.v.& alm foder i hønsegården. De nyder pladsen i den store gård, graver huler, kravler rundt i grenbunkerne etc. Som det vil være nogle bekendt, var der måske lidt rod med kønsbestemmelsen af de 2 hankaniner, vi fik her sidste gang (vi ville have kaniner igen ), så det er blevet til en hel del flere. Og det er rigtigt, at de så under disse forhold ikke bliver tamme.
Den eneste, der har været aggressiv ( trods over 20 kaniner, da der var flest) var den "rigtige" oprindelige hankanin, som så blev flyttet ud i eget græsningsbur sammen med en af ungerne for selskabs skyld, hvor den iøvrigt døde kun 1½ år gammel 2 uger senere.
Vi har jo så spist os ud af en del af problemerne, sidst jeg forsøgte at tælle var vi nede på ca. 17 kaniner - det er så svært at få dem til at stå stille, og de har så mange huller & gange. Det er også rigtigt, at de kan være svære at fange, men det lader sig da gøre, og de har i mellemtiden haft et godt & relativt frit liv med mulighed for at udleve deres graveinstinkt.
De har en meget stor grenbunke midt i det hele- egentligt bare alle de grene som jeg har fodret med over nogle måneder. De kravler rigtigt meget rundt i den, søger ly & skygge & skjul efter behov og kan ikke overskue hele terrænet på een gang. Jeg tænker, at det mindsker risikoen for konflikter betragteligt. Og hønsegården er vel på ca 20 m2
Hønsene er lidt bange for kaninerne, trods hønsenes meget større størrelse. Til gengæld er kaninerne bange for kattene, som er bange for hønsene......
Jeg har graver 50 x 50 fliser på højkant hele vejen rundt om hønsegården og har ikke haft flugtforsøg. Har kaninhuler ikke kun 1 åbning? Jeg har indtryk af, at de måske nok graver 50 cm ned for at lave deres huler, men at det slet ikke falder dem ind at grave op igen i den anden ende.....og så vil de jo aldrig bryde ud under en 50 cm flise. Jeg vil i al fald aldrig kunne nænne at hindre dem i at grave & løbe. Det var som sagt egentligt hyggehøns. Omend de da smager fortrindeligt.
Når de forer hulerne ved familieforøgelser, er der et vist svind i halmen i redekassen......