Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Gamle roesorter  (Læst 2840 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline voldsgaard

• Passiv bruger
Gamle roesorter
« Dato: 15 Oktober , 2012, 21:19 »
Godaften
Jeg har været så heldig at få fat i nogle gamle roesorter, udover at det er meget sjovt at bevare de gamle sorter, så nyder kaninerne, fårene og hønsene godt af dem :)

Lidt historie om hver roesort.
det er fra venstre imod højre
Elvetham: den kommer fra England og er fra omkring 1870erne, den skulle få køerne til at give mere mælk til de nye andelsmejerier som også opstod på dette tispunkt i England,
Rød Øtofte: en Dansk sort fra 30erne, Da den har et højere sukkerindhold end rødbeder og er noget grovere men når man syltede rødbeder under krigen så puttede man et par Rød Øtofteroer i gryden for at spare på sukkeret pga sukkerrationeringen.
Long Red Mammoth: Den kommer også fra England og er fra 1880.
Rød Eckendorfer: En tysk sort fra samme tid som Long Red Mammoth
Hvid Gimsing: En dansk sort som kommer fra Struer, jeg ved ikke helt for gammel denne roesort er.
Gul Eckorot: En tysk sort som er fra 1960erne.
Lille Torøje: den første danske foderroe fra 1904, stammer fra byen af samme navn på Stevns
Håber ikke at i allesammen er faldt i søvn over dette lille tilbage blik i en rigtig vigtigt afgrøde i dansk landbrug i disse tider hvor det på fyn næsten er umuligt at finde rigtige foderoer.

mvh Jens
« Senest Redigeret: 18 Oktober , 2012, 13:35 Fra voldsgaard »
fynbo på 29 med hang til det simple liv
1.5 Wyandotter i guld/sortrandet
1.3 Dværg Wyandotter i sølv/sortbåndet
1.4.blandnings får
0.2 Hereford

Offline elisabethen

• Passiv bruger
Sv: Gamle roesorter
« Svar #1 Dato: 15 Oktober , 2012, 21:32 »
Spændende!

Når vi skal igang med køkkenhaven til næste år, regner jeg med at så roer og lucerne som efterafgrøde til glæde for vores slagtekaniner :)
Vh Elisabeth
Biolog

1,3 guld sortrandede wyandotter
0,3 sorte australorps
1,1 beagler

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 15 Oktober , 2012, 21:34 »
Fine roer...

Jeg er ikke fanatisk mht. at det skal være gamle sorter men jeg har også flere gange ledt efter roefrø og hvis man ikke vil have frøene i 25 kg. sække så er det meget svært at finde dem.
Jeg har flere gange tænkt på at spørge nogen landmænd om jeg kunne købe nogen frø, men har ikke fået det gjort.

Hvor har du fået fat i dine roe frø?

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 15 Oktober , 2012, 21:40 »
@Danny. Ellers prøv at spørge den lokale Maskinstation. Der er ikke mange landmænd der gider bøvle med indkøb og så stå med en rest længere, som man gjorde før i tiden.
Nu kommer Maskinstationen og såer, og de har såvel roe- som majs udsæd med.

Offline voldsgaard

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 15 Oktober , 2012, 21:41 »
mine roer har jeg fået igennem en som laver roefrø til hjemstavnsgården(en historisk bondegård museum) som har en lille mark med gamle sorter af både korn, roer og lign ting, du kan godt købe 5kg roefrø. det gjorde jeg sidste år hos DLG.

mvh jens
1.4.blandnings får
0.2 Hereford

Offline Finn N R

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 16 Oktober , 2012, 00:37 »
I 1980érne var Kyros og Magnum meget brugt, men de er måske for "nye", og længere tilbage var der jo Kålroer og Turnips.
venlig hilsen Finn
ejer af: dværg Sussex i de 5 godkente farver i DK.
Strasser i 8 farver, af den gamle type, som kan flyve
medlem af DFfR: http://www.racefjerkrae.dk
Special klubben for Sussex
Herning Fjerkræklub
Ringkøbing-Skjern Fjerkræklub
Prydfjerkræ
Egen hjemmeside: http://www.finnsfugle.dk

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #6 Dato: 16 Oktober , 2012, 06:46 »
sjovt det lige kommer op, for jeg har spekuleret i og så roer i køkkenhaven til kaninerne, men jeg har kun kunnet finde kæmpe poser til kæmpe penge :) Er der 1 eller 2 af de sorter som du er mere begejstret for en de andre voldsgaard??
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #7 Dato: 16 Oktober , 2012, 07:48 »
Flotte roer, Jens - jeg bliver helt glad over diversiteten  /o

Man kan købe roefrø i alle portionsstørrelser hos Runaberg, det er også gamle sorter. http://www.runabergsfroer.se/?m=154

Frøsamlerne har også enkelte sorter i deres database.
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline voldsgaard

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 16 Oktober , 2012, 10:15 »
sjovt det lige kommer op, for jeg har spekuleret i og så roer i køkkenhaven til kaninerne, men jeg har kun kunnet finde kæmpe poser til kæmpe penge :) Er der 1 eller 2 af de sorter som du er mere begejstret for en de andre voldsgaard??
Ja jeg er vild med Lille Torøje samt Long red mommuth både fordi de giver et godt afkast samt så er de rimelig store, sådan en som Rød Øtofte er også en spændende roe og mine kaniner bliver helt røde rundt om munden når de spiser dem:) men desværre bliver den ikke så stor.

Louise> en meget spændende hjemmeside som jeg helt sikkert skal ha set nærmere på.

Udover disse roer så har jeg også et temmelig stort stykke med alm foderroer og de minder meget om Gul Eckorot, de bliver bare større.

Mvh Jens
1.4.blandnings får
0.2 Hereford

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 16 Oktober , 2012, 10:34 »
Rigtig spændende voldsgaard.

Er der noget som du kan anbefale til høns og gæs?

I går overvejede jeg selv at så noget kulsukker til foråret (proteinrig plante). Fandt en video på youtube med en gammel landmand fra USA der anbefalede det til svømmefugle. Bagefter læste jeg et sted, at det har været brugt til grise herhjemme. Senere samme eftermiddag fandt jeg et par planter på grunden, så nu skal det afprøves.
Kulsukker skulle være godt fordi det skyder straks igen, selv om det er spist helt i bund.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #10 Dato: 16 Oktober , 2012, 15:52 »
Jens du ender med at skulle tage entre for en guidet tur rundt i jeres "lille diskrete" køkkenhave  *f *g
Herhjemme er ungernes små hygge niner ved at vælte buret når den står på roe-godter ude fra dig. ::)
Hvad var det for nogle de fik, for det må helt sikkert blive til et stykke med roeer til foråeret.

De der til at sylte rødbedder med, kan folk med sukkersyge så tåle dem? Det kunne ihvertfald glæde og gavne min gamle far.
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline voldsgaard

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 17 Oktober , 2012, 20:59 »
Hej Janni
Jamen er så glad for at jeres niner kan li roerne og du er meget velkommen til at komme og hente nogle flere:)
dem som du fik ude fra mig var de alm foderroer som minder meget om Gul Eckorot

Det med de rødbederoer da tror jeg at der er temmelig meget sukker i.. desværre.
1.4.blandnings får
0.2 Hereford

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #12 Dato: 17 Oktober , 2012, 21:36 »
Tusind tak Jens, det bliver langørene da rigtig glade for, lige nu er de sat til at gnaske sig igennem nedfalds æblerne, så vi spare lige de sidste roer lidt endnu.

En skam med rødbederoerne, det havde ellers lige været super genialt. Gad vide om man kunne erstatte sukkeret i saft, mos osv.? jeg har lige kogt 12 liter hyldebærsaft og foreløbigt lavet 11 kg. æblemos.
Bare jeg ikke får maridt over æbler der skal skrælles, godt vi er mange til at hjælpes ad, med at nå igennem de sidste æbler. Det er jo lækkert når det først ligger i fryseren.
Ved du hvordan forholdet er mht. at erstatte sukkeret? Altså f.eks. hvor meget roe skal der i for at erstatte 100gr. sukker?
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #13 Dato: 17 Oktober , 2012, 22:05 »
Jens

Det er faktisk meget interessant at høre om disse forskellige sorter. Selv om jeg er fra landet var jeg ikke klar over at der var så mange sorter.  :)

Jeg ved ikke om du er kommet til at vende billedet eller har skrevet forkert i dit åbningsindlæg, men jeg er ret overbevist om at du beskriver sorterne fra venstre mod højre, og ikke omvendt som du skriver.
Mvh
Erik Andersen

Offline voldsgaard

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 17 Oktober , 2012, 22:12 »
Hej igen Janni
Nej jeg kender intet til sukkerindholdet, så desværre men idag har jeg netop været ude og købe frugttræer til haven så om 10 år håber jeg at kunne høste en del forskellige æbler men det er jo en anden historie:)

Hej Erik
Jamen inden jeg gik igang så troede jeg heller ikke at der var særlig mange, jeg håber at til næste år ay få sendt nogle roefrø fra Bornholm som har været dyrket derovre siden krigstid og de kom derovre fra Rusland som var dem som besatte Bornholm dengang og jo det er ligesom du siger Erik, vil se om jeg ikke kan ændre det i den gamle tekst men tak fordi du er lidt mere vågen end mig:)

mvh Jens
1.4.blandnings får
0.2 Hereford