Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høns er nogle farlige nogen?  (Læst 12435 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hænne

• Passiv bruger
Høns er nogle farlige nogen?
« Dato: 15 Oktober , 2012, 17:43 »
Så havde vi lige besøg af min mor her i weekenden. Hun er evigt bekymret for vores høns. Først var hun overbevist om at de tiltrækker rotter. Jeg fortalte hende at det handler om at man har gammelt madaffald til at ligge - så kommer der måske rotter. Tror efterhånden jeg har fået den aflivet. Nu er det så noget andet. Hun er kommet hjem og har hørt at alle høns har salmonella, og at man skal passe på det ikke smitter, og skal brænde alt deres ekskrementer. Det har jeg aldrig hørt før, bruger det bare i min kompost. Vores høns går frit rundt i haven, og hun er bekymret over at børnene også går rundt derude sammen med hønsene. Vi venter vores andet barn nu, og hun er bekymret over hvis jeg har med hønseafføringen at gøre.

Så hvad siger i forum? Har det noget på sig og skal jeg være bekymret?
0,5 forskellige hønseracer
og 2 skrukke med 6 kyller hver
1 mand + 2 dejlige børn

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Høns er nogle farlige nogen?
« Svar #1 Dato: 15 Oktober , 2012, 18:12 »
Jamen, alle høns har salmonella, eller dvs. ALLE væsner har salmonella. Ca. 2.500 forskellige såkaldte serotyper findes  der. MEN det er kun nogle få af dem, som er livsfarlige for os mennesker.

Men hvis din mor er så angst, så skulle hun bare vide hvordan de animalske produkter som ligger i køle/frysedisken er lavet , især dem fra udlandet.

Men det er meget trist med alle de fordomme som findes og at folk som stoler blindt på de produkter de køber i forretninger og mener at de er 100 % i orden kontra det de selv kan producere.
« Senest Redigeret: 15 Oktober , 2012, 18:17 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #2 Dato: 15 Oktober , 2012, 18:19 »
Hej Anja,

Officielt er salmonella i danske æg og kyllinger (industriens vel og mærke) udryddet. Jeg ville være meget mere nervøs ved at spise grøntsager der ikke er skyllet eller frosne hindbær fra udlandet. Glæd dig over dine høns og ryst på hovedet af din bekymrede mor ;).

http://videnskab.dk/krop-sundhed/salmonella-udryddet-i-dansk-fjerkrae
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #3 Dato: 15 Oktober , 2012, 19:03 »
høns der går frit i havne har en anden ph værdi i tarmen og derfor kan div industri bakterier ikk leve der

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #4 Dato: 15 Oktober , 2012, 20:54 »
selvfølgelig er der en risiko for at små børn får rørt ved en hønselort og propper fingrene i munden, men det er så vidt jeg ved ikke anderledes end hvis det havde været en hundlort eller andet. Og bruge hønsemøget i komposten er ikke farligt hvis man har en nogenlunde fornuftig køkken hygiejne i forbindelse med madlavning. Jeg kan ikke selv dy mig for og hive de nye små gulerødder op af jorden og tørre dem af i bukserne inden de bliver spist, og det er indtil videre gået godt ;)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Lundy

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 15 Oktober , 2012, 20:56 »
Uh, de bekymrede mødre... Eller rettere bedstemødre:) sådan en har jeg også:) her plejer det at gå ind af det ene øre ug ud af det andet, mens jeg tænker, at det da er dejligt, at hun vil os det bedste;)
Louise

Den glade ejer af 0,3 hybridhøns, Blå, Grøn og Tynde Hvid
0,3 hvide hybrider, franskmændene
1,4 new Hampshire
0,6 lys sussex

Mistet til ræven: tynde hvide, hanefar, grøn og senest pæn:(
1,1 skønne lalleglade labradorer
1,1 muldvarpefangende katte
1,1 herlige unger
1,0 dejlig mand

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #6 Dato: 15 Oktober , 2012, 21:09 »
Jeg kan ikke selv dy mig for og hive de nye små gulerødder op af jorden og tørre dem af i bukserne inden de bliver spist, og det er indtil videre gået godt ;)

Det gør du vel ikke, Jes :o :o :o Det er jo det rene selvmord <H

Så havde vi lige besøg af min mor her i weekenden. Hun er evigt bekymret for vores høns. Først var hun overbevist om at de tiltrækker rotter. Jeg fortalte hende at det handler om at man har gammelt madaffald til at ligge - så kommer der måske rotter. Tror efterhånden jeg har fået den aflivet. Nu er det så noget andet. Hun er kommet hjem og har hørt at alle høns har salmonella, og at man skal passe på det ikke smitter, og skal brænde alt deres ekskrementer. Det har jeg aldrig hørt før, bruger det bare i min kompost. Vores høns går frit rundt i haven, og hun er bekymret over at børnene også går rundt derude sammen med hønsene. Vi venter vores andet barn nu, og hun er bekymret over hvis jeg har med hønseafføringen at gøre.

Så hvad siger i forum? Har det noget på sig og skal jeg være bekymret?

Åh herregud! Jeg får da næsten lidt ondt af din mor. Tænk at have et så fremmedgjort forhold til at "dyrke" sit eget kød/æg/mad...

Jeg har to sprællevende børn på 3,5 og 5. Hønsene er vidne til at de får godt og vel de "anbefalede" 7 pund skidt om året og de lever endnu - de er ikke engang mere syge end andre børn ;D

Du giver dine børn nogle fantastiske muligheder for at få et forhold til hvor maden kommer fra og hvordan man kan udnytte naturen (på den positive måde). De muligheder har din mor åbenbart ikke haft..?

Herhjemme har vi også en aktuel diskussion, idet en rigtig god ven af os overvejer at blive vegetar. Blandt andet pga. vores høns :o Han kan slet ikke forstå hvordan vi kan passe og pleje og håndfodre, for derefter at slå dem ihjel og -tænk engang- spise dem!! <R Han er også salmonellaforskrækket og bare der ligger en lort på gårdspladsen, så kan han næsten ikke få sig selv til at gå forbi (ok, overdrivelse fremmer forståelsen :-X)

Her i overvejelsesfasen spiser han så lystigt grillkylling og færdigretter /3 (ungkarl! ::)), mens han er forarget over vores dyrehold. Jeg må sige sige, at jeg simpelthen nærmest ikke kan følge hans tankegang, men der er nok bare nogen, der ligesom ikke helt har set lyset ;D
« Senest Redigeret: 15 Oktober , 2012, 21:51 Fra Tanja S.B. »
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 15 Oktober , 2012, 23:25 »
@Anja

Jeg er umiddelbart væsentligt mere bekymret for din mor end jeg er for Jer og Jeres børn. Hun er nok den af Jer alle der er i størst risiko for at gå til af en Salmonella- eller anden bakterieforgiftning.

Som Tanja rigtigt skriver skal vi alle have en hvis mængde skidt indenbords hvert år. Dette er vigtigt for at holde immunforsvaret i højeste beredskab, til enhver tid.

De som mener at de lever sundere ved at leve under et 'forhøjet hygiegne beredskab' tror jeg personligt gør sig selv en bjørnetjeneste. De vil på et eller andet tidspunkt komme i berøring med nogle af de bakterier som de for alt i verden forsøger at holde sig isoleret fra. Og når det sker -  <W <W  <- <-
Mvh
Erik Andersen

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #8 Dato: 16 Oktober , 2012, 02:15 »
Tja, jeg var hos den lokale foderstof den anden dag, her  sælger man organisk gødning til haven. Nå, men hvad er det lavet af spørger jeg den flinke sælger. Det er tørret knust kyllingelort til at drysser i køkkenhaven og frugttræerene. Wauuu, jeg er så heldig, for jeg kan bare muge ud og drysser det i køkkenhaven, tilmed prutter hønsne lystigt rundt om i haven samtidigt med de spiser skadedyrne i køkkenhaven og under frugttræerne /o
Persoligt træder jeg hellere i en ande/hønse høm-høm end i en coli bombe (læs dræbersnegl)
Min fars forældre havde frie høns i haven/køkkenhaven og vandede med opløst hønsemøg i køkkenhaven. Vi havde høns rendende frit da jeg var barn og jeg har da overlevet og selv sat 3 unger i verden som alle 3 har overlevet første havesæson med høns ;)
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #9 Dato: 16 Oktober , 2012, 06:33 »
Ja, man bliver hurtigt udråbt som morder, når man fortælle at man faktisk slagter og spiser sine egne dyr... især hvis det er kaniner man har.

Sædvanligvis er dem som synes det, langt fra at være vegetarer, og de spiser også lystigt af de stakler, som forefindes i køle- og frysediske.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #10 Dato: 16 Oktober , 2012, 06:57 »
Ja, man bliver hurtigt udråbt som morder, når man fortælle at man faktisk slagter og spiser sine egne dyr... især hvis det er kaniner man har.

Sædvanligvis er dem som synes det, langt fra at være vegetarer, og de spiser også lystigt af de stakler, som forefindes i køle- og frysediske.
Ja, en pakke medister i gaspak i Brugsen fortæller ikke hvordan den er lavet eller hvor den kommer fra <R. I Andelslandsbyen Nyvang er de begyndt at slagte årets julegris med tilskuere til. Så kan børn og voksne se, hvordan det foregik i gamle dage, og hvordan det foregår hos de små bønder, der selv har et par grise gående til slagt. Rigtig god idé.

http://www.youtube.com/watch?v=j8oeSAco3kI
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #11 Dato: 16 Oktober , 2012, 07:06 »
Uhhhhh de ligefrem GLÆDER  sig i Nyvang til at slagte fedegrisen, puha sikke nogle mordere....

Så er det meget bedre med den gaspakkede medister fra Brugsen, der har der nemlig ikke været været noget at "råbe hurra for". Hverken da den levede eller blev slagtet.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 16 Oktober , 2012, 10:22 »
Jeg er sådan set enig med hvad der ellers står i denne tråd. Men jeg vil dog fraråde, at man gøder med nogen form for dyremøg kort før de pågældende afgrøder skal høstes. Og det er nu heller ikke nødvendigt.

Jeg vil i hvert fald ikke gøre det mindre end 1 måned før høst. Selv om man ikke kan undgå møg fra frie fugle og eventuelle fritgående høns, så er der vel ingen grund til at opsøge risiko, når man sagtes kan gøde lidt før. Samtidig får planten også mere glæde af det.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #13 Dato: 16 Oktober , 2012, 10:22 »
Der er rigtig, rigtig mange undersøgelser som viser at fritgående høns har langt mindre salmonella. Hvis de så yderligere går i små flokke så er smittetrykket endnu lavere.

Her er en beskrivelse på engelsk, med nogle henvisninger til videnskabelige undersøgelser.
http://politicsoftheplate.com/?p=635
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Louise W.D

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 16 Oktober , 2012, 10:28 »
@Tanja, tak for oplysningen om Nyvang. Der må jeg helt klart forbi med familien ved lejlighed. Min datter på 11 er vild med alt det fra gamle dage :-)