Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Høns er nogle farlige nogen?  (Læst 12436 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Regnar

• Passiv bruger
Sv: Høns er nogle farlige nogen?
« Svar #15 Dato: 16 Oktober , 2012, 10:46 »
Jeg tror vi i vores verden er ved at miste en del af vores imunforsvar, fordi alting skal være så sterilt som muligt. I min færden rundt i verden, har jeg været på flere kødmarkeder, de ville blive lukket med det samme hvis den danske fødevarekontrol dukkede op. Kødet så dejligt nyslagtet ud. Når man så så turisterne, hvordan de rynkede på næsen og syntes, at det var forfærdelig, og at de selvsamme turister sad om aftenen og nød en dejlig bøf under palmerne, men hvor kom kødet fra?
Jeg har haft dårlig mave et par gange eller fire rundt i verden, men jeg lever endnu.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #16 Dato: 16 Oktober , 2012, 11:01 »
Korrekt, børn i skovbørnehaver er også mindre syge end dem som går i alm. børnehaver.

Forleden hørte jeg (desværre med et ½ øre) om at børn som var vokset op med dyr havde mindre allergi end dem som ikke havde.

Endvidere er det også godt for børn at vokse op med dyr og få et naturligt forhold til hvor kødet kommer fra og for at lære at omgås og ikke miindst respektere andre levende væsner end lige netop dem selv.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline fle.bir

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 16 Oktober , 2012, 11:16 »
Hvor ligger den andelslandsby henne? Den gad jeg godt besøge
Birgit
Chaboer
Grønlægger
Kochin
New Hampshire
blåpandet amasone gøjer

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #18 Dato: 16 Oktober , 2012, 11:38 »
Citér
Forleden hørte jeg (desværre med et ½ øre) om at børn som var vokset op med dyr havde mindre allergi end dem som ikke havde.
Der er flere studier som har vist med rimelig statistisk signifikant at landmændenes børn har mindre allergier som voksne end  bybørn. Der ingen som  har vist hvorfor men  man  mistænker at børnenes kontakt til dyr, støv og møg er ved at opbygge deres naturlig immunforsvar.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Lone Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 16 Oktober , 2012, 11:52 »
@ Birgit

den ligger lige udenfor Holbæk. Se deres hjemmeside her:

www.andelslandsbyen.dk
hilsen Lone
0,0 egne høns - 1,5 blandede høns lånes hos naboen, 1,2 huskatte, 0,1 hund af meget blandet race, 0,1 islænder (hest)

Offline kiboje

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 16 Oktober , 2012, 14:21 »
Hej der!!

Om jeg har læst det, eller hørt det et eller andet sted kan jeg ikke huske.
Men hvis et æg har salmonella, så er bakterierne kun UDE på skallen /o. Apropos bakterie forskrækkede forældre, så er vores egen søn, og hans (Nu) kone, de værste jeg nogensinde har været ude for. Da de havde fået deres første barn, skulle min hustru og jeg, ikke bare vaske hænder. /d Næ, næ, vi skulle desinficere vores hænder, inden vi måtte røre barnet, det kkyldes at vi ryger begge to. :-\ Men nu er de begyndt, at tø lidt op. :laugh:
Med venlig hilsen

kiboje

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 16 Oktober , 2012, 14:31 »
Det er desværre ikke korrekt kiboje. Salmonella kan også forekomme inde i æget. Så det er ikke nok med nogle få sekunder i kogende vand, hvis man vil have det væk. Tidligere undersøgelser i DK viste at ca. 1/3 af de ramte æg havde salmonellaen inde i æget.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #22 Dato: 16 Oktober , 2012, 15:16 »
Det er her vigtigt at huske at det er 1/3 af de ramte æg der har salmonella inde på blommen. Det er fra en gammel undersøgelse fra 2001/2002 de tal er. Om det stadig er korrekt, vides ikke.

Dengang var der salmonella i 0.7 promille af æggene. Det er langt lavere idag
http://www.foedevarestyrelsen.dk/Foedevarer/Bakterier_og_virus/Salmonella/Fjerkrae/Sider/forside.aspx

"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 16 Oktober , 2012, 15:23 »
Så vidt jeg ved vil høns med salmonelle lægge æg med salmonella. Og så kan andre æg få det på skallen hvis de kommer i kontakt med hinanden.

Så der vil nok være et nogenlunde konstant forhold mellem salmonella indeni og udenpå æg, så længe æg behandles på nogenlunde samme måde hos producenter og pakkerier. Men nej. Der er ingen grund til at være specielt bange for salmonella når det gælder danske æg.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #24 Dato: 16 Oktober , 2012, 20:18 »
Så havde vi lige besøg af min mor her i weekenden. Hun er evigt bekymret for vores høns. Først var hun overbevist om at de tiltrækker rotter. Jeg fortalte hende at det handler om at man har gammelt madaffald til at ligge - så kommer der måske rotter. Tror efterhånden jeg har fået den aflivet. Nu er det så noget andet. Hun er kommet hjem og har hørt at alle høns har salmonella, og at man skal passe på det ikke smitter, og skal brænde alt deres ekskrementer. Det har jeg aldrig hørt før, bruger det bare i min kompost. Vores høns går frit rundt i haven, og hun er bekymret over at børnene også går rundt derude sammen med hønsene. Vi venter vores andet barn nu, og hun er bekymret over hvis jeg har med hønseafføringen at gøre.

Så hvad siger i forum? Har det noget på sig og skal jeg være bekymret?

Hvis din mors bekymringer havde hold i virkeligheden, så ville mine unger ikke have overlevet deres første barndomsår, og nu er de henholdsvis 13 og 17
de er vokset op med høns på græsplænen, hundehår på sutten og katte til at sove på deres hovedpude når de ikke selv var i sengen.
Senere kom der kysse bløde hestemuler til, og en anseelig bunke hestemøg som hønsene kunne fornøje sig i.
Vi har i alle årene spist æg under alle former, rå, kogte, som is og fromage, koldskål og bagværk.

Jeg kan da lige tilføje at de stort set aldrig er syge, med mindre de pjækker, for så er de døende.
Så jeg tror på, at det med at vokse op på landet med en stald med dyr, er godt for helbredet.....

MHT hønsemøg og graviditet, så er det kattebakken man helst ikke skal være i for tæt kontakt med  ;D

Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Hænne

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 16 Oktober , 2012, 21:28 »
Mange tak for alle jeres svar :-)

Det er godt at høre både facts og jeres egne erfaringer med høns gennem mange år uden nogen er døde af hønsemøget ;D Jeg håber det kan berolige min mor, især de videnskabelige facts, så tak til Finn Jensen for dem :-) Det er sådan noget min mor forstår ;D Så må vi håbe at der ikke opstår en ny bekymring for vores høns. Men de er nok bare altid bekymrede de mødre/bedstemødre :-)

Synes jo også det er en stor glæde for børn at vokse op med dyr, og min søn har stor glæde af også at hjælpe til med at fodre og give frisk halm med videre...kvalitetstid som jeg nødigt vil være for uden.
Men dem hun har hørt det fra brænder virkelig alt deres hønsemøg...det synes jeg da er utroligt!

Anja
0,5 forskellige hønseracer
og 2 skrukke med 6 kyller hver
1 mand + 2 dejlige børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #26 Dato: 16 Oktober , 2012, 23:29 »
Men dem hun har hørt det fra brænder virkelig alt deres hønsemøg...det synes jeg da er utroligt!

Det kan jo bero på en misforståelse!!

Jeg bruger halm i hønsehuset. Det skiftes efter behov. Når det skiftes, brænder jeg også hvad jeg hiver ud af 'underlag' fra hønsehuset. Men det er simpelt hen fordi det er det mest praktiske. Hvis jeg skulle smide al den halm på komposten, ville jeg formentlig have et problem med komposteringsprocessen.

Hønsemøj fra det monterede skidebræt under pindene, ryger derimod direkte på komposten.
Mvh
Erik Andersen