Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Tre nybegyndere  (Læst 5603 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline FK

• Passiv bruger
Tre nybegyndere
« Dato: 15 Oktober , 2012, 14:39 »
Vi er tre nybegyndere - mig morfar og mine to børnebørn - Frederik på 10 og Victor på 7 år. Morfar har lovet og er i gang med at bygge hønsehus og hønsegård. Vi bliver færdige med byggeriet i november måned.
Kan det lade sig gøre at starte med seks høns og en hane, der opfylder følgende: Skal være børnevenlige. Skal lægge pænt med æg. Skal være gode til menneskeføde. Hvad hedder den eller de racer?  :blank:
MVH Flemming.
Slagelse
For tiden:
0,12 ISA Warren; Mørk Succex 0,3; Tværstribet gårhøne 0,3
Rev. 2019-09-15

Offline cmilton

• Passiv bruger
  • Be Happy :D
Sv: Tre nybegyndere
« Svar #1 Dato: 15 Oktober , 2012, 14:46 »
Orpington (stor race) :P De er gode æglæggere, rolige høns der hurtigt bliver tamme og vandt til mennesker, de flyver ikke, og de har en ok størrelse til gryden :)
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline Lomo

• Passiv bruger
    • www.123hjemmeside.dk/Lones-Ark
« Svar #2 Dato: 15 Oktober , 2012, 14:49 »
Men skal ikke købes her på vest Sjælland, da der har været en opdrætter, der har forsynet mange med syge dyr...

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #3 Dato: 15 Oktober , 2012, 15:02 »
racen kunne sagtens være maran. De lægger godt med æg og er gode slagtedyr og de er rolige/venlige dyr. Det sidste kan i gøre meget ved selv med og bruge lidt tid på dem og selv være rolige.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 15 Oktober , 2012, 15:05 »
Ja, Orpington, Maran, Sussex eller Faverolles kunne godt bruges.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #5 Dato: 15 Oktober , 2012, 15:15 »
Store hvide wyandotter...
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Miss Christina

• Gæst
« Svar #6 Dato: 15 Oktober , 2012, 15:19 »
en af de racer jeg har er Faverolles i Stor

det er en race der lægger godt med store æg og smager godt
ikke mindst er de Meget venlige de er så "tamme" at både voksne som Børn kan tage dem op også på skulderen
de flyver ikke gerne (som voksne)og går gerne frit selv ved lavt hegn
de bliver rimelige gumpe tunge ;D
det er noget der ligger til racen :)

når ungerne spiller fodbold eller sjipper  skal de virkelig passe på der ikke kommer en hane eller høne i mellem da de er bedøvende ligeglade med uro og larm
(noget de skal som alle dyr vænne sig til)
de høns har "ødelagt" mange små Bold kampe :laugh:

2 af ungerne her hjemme både et Barn på 10 og den voksne
går gerne i hønsehuset og nusser
fremmede skal da lige ses an
men når godbidderne er fremme så har de glemt det nu er fremmede der giver
de spiser gerne af hånden selv fra det ældste barnebarn på 5 år
det yngste barnebarn der kun er 2 md har de også hilst på ja selv Hanen var henne og lige se hvad det var for en tingst hun havde i munden sådan en sut ser åbentbart sjov ud  :D
det er den mest tamme race jeg har foruden silker i stor som også gerne skal følge med i alt hvad der laves

Offline FK

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 15 Oktober , 2012, 15:56 »
Hej alle.
Jeg er ganske imponeret over så gode svar og så så hurtigt. Jeg er på sporet af racen. Jeg har dog et tillægsspørgsmål:
Hvikle af følgende racer er gode skrukhøns: Faverolles; Wyandotter; Orpington; Maran; Sussex?
Vi vil producere nogle kyllinger til foråret.
MVH Flemming.
Slagelse
For tiden:
0,12 ISA Warren; Mørk Succex 0,3; Tværstribet gårhøne 0,3
Rev. 2019-09-15

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #8 Dato: 15 Oktober , 2012, 16:42 »
I skal da bare ha to bure.Et med store wyandotter til æg og kød og et bur med små wyandotter til skrukhøns.De findes i et væld af farver .
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 15 Oktober , 2012, 17:03 »
Hej alle.
Jeg er ganske imponeret over så gode svar og så så hurtigt. Jeg er på sporet af racen. Jeg har dog et tillægsspørgsmål:
Hvikle af følgende racer er gode skrukhøns: Faverolles; Wyandotter; Orpington; Maran; Sussex?
Vi vil producere nogle kyllinger til foråret.

Faverolles, Wyandotter, Maran og Sussex kommer det som regel an på enten farve eller stamme.
Gul Orpington skulle være en sikker skruk-dame.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #10 Dato: 15 Oktober , 2012, 17:41 »
en anden mulighed er min elskede brahma, den er stor , når vi har en hane eller kylling er der min mad til 2 dage, og har blaidag hentet 6 æg på 6 høns, dog normalt kun 4, der var 2 fra samme høne så måske en snart blir skruk , jeg har æg der klækker om 14 dage så det vil være perfækt

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #11 Dato: 15 Oktober , 2012, 20:00 »
Dværg maran specielt i den gråstribede varietet opfylder alle jeres krav, de er ekstremt tillidsfulde og rolige, de er gode æglæggere - også om vinteren, de er middel skrukker, dvs. ca. halvdelen af hønerne skrukker, og de der skrukker er super til det samt super kyllingeførere. De er også gode slagtedyr.
Mine dværgmaran går bag et hegn på 60 cm, de kan da sagtens flyve over, men de gør det ikke.
Hver gang jeg viser mig, har jeg hele banden om benene, jeg skal passe på, at jeg ikke træder på dem.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #12 Dato: 15 Oktober , 2012, 20:41 »
Ih, det lyder spændende med projekt "høns i haven" /o. Jeg har selv maran, og det er en dejlig race; lægger godt med æg, er nysgerrige og bliver hurtigt meget tamme, er fortrinlige som kødrace og så kan de godt blive skrukke, dog ikke alle. Jeg har hvert år 2-3 damer ud af 9 der lægger sig skrukke.

De andre racer der er foreslået er også dejlige, rolige racer, så det bliver nok svært at vælge. ;)
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #13 Dato: 15 Oktober , 2012, 20:45 »
Jeg syns så det skal med at dværg maran nok er de høns der har rundet vores matrikkel der er mest nøjsomme. Jeg syns ikke de spiser eller drikker meget i forhold til andre racer som vi har haft igennem.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline cmilton

• Passiv bruger
  • Be Happy :D
« Svar #14 Dato: 16 Oktober , 2012, 09:27 »
Orpington - Helt sikkert :) Jeg har Legbarfarvet Orpington og de har ved tidligere ejer ruget flittigt ! :) (fik dem i efteråret, så glæder mig som et lille barn til små kyller til foråret)
1.4 Araucana
1.2.2 Serama