Ej, hvor er du bare en dejlig morfar

Heldige børnebørn, det skal nok blive et dejligt projekt!
Mht. om racen ruger, så skal du spørge ind til det der hvor du køber dem. Mine
orpington har slet ikke ruget i år, men en af dem rugede sidste år. De er ikke specielt gode til at have held med deres rugninger, jeg tror måske de har svært ved at se for skørterne, så de har tendens til at træde æg i stykker

Men når kyllingerne er der, SÅ er de gode mødre

Jeg har to gamle
maranhøner, der er uovertrufne rugere og af samme grund får de lov til at blive til de falder om. De er begge skruk to gange om året og de har held med alle befrugtede æg. De er bare så gode.
Men jeg kender også mange, der har stammer af maran, der slet ikke ruger.
Jeg tror ikke faverolles er verdensberømte for deres rugelyst, men også dejlige dyr, der er nemme at gøre tamme.
Ingen har nævnt
araucana. Det er skønne dyr, nogle stammer har et lidt forvirret gemyt, så dem skal I ikke vælge. De bliver ikke så store som de andre, men giver en fantastisk steg! Og frem for alt de skønne grønne æg, som mine børn er meget fascinerede af. Det er sejt at have hårdkogte grønne æg med i madpakken

De skrukker nemt, og de er gode til det!
Stor
maran er min favoritrace! De er fantastisk nysgerrige og sjove dyr. De kan med lethed gøres tamme med mad. De giver stege på 1800-2200 kg. slagtet vægt for hanekyllinger, hvis de får lov at gå til de er ca. 24 uger. Frem for alt er de gode til at lægge store flotte chokoladefarvede æg - også om vinteren (hvilket orpington ikke er). Til gengæld galer hanekyllingerne tidligere end orpington, så hvis I bor i byzone med begrænsning på antallet af haner, så kan det være en udfordring at få dem store nok, inden du bliver nødt til at slagte dem for nabofredens skyld.
Men jeg synes da I skal anskaffe jer høner af flere racer. F.eks. blandet maran, orpington, farverolles og araucana (hvis du kan skaffe nogle, der har roligt sind). Hanen vil jeg anbefale er enten orpington, faverolles eller maran. Hvis I vil ruge racerent, så lader I skrukken få æg fra de høns, der passer til hanen (de har forskellig ægfarve, så det er nemt).